Uleiul de motor si fluidul de transmisie sunt doua fluide esentiale pentru vehiculul tau, insa si foarte diferite. Suprinzator de multe persoane ajung sa isi strice masinile inlocuind unul dintre aceste fluide cu celalalt. Intelegerea dilemei lichid de transmisie vs. ulei de motor, a diferentelor dintre cele doua si a modului in care functioneaza te va ajuta sa iti ingrijesti mai bine masina.

Desi sunt similare ca si compozitie, lichidul de transmisie si uleiul au scopuri foarte diferite. Pentru ce se folosesc acesti lubrifianti si cum stii pe care trebuie sa il alegi? Afla mai jos care sunt diferentele dintre un lichid de transmisie si un ulei de motor si ce se intampla daca adaugi din greseala ulei de motor in sistemul de transmisie.

Lichid de transmisie vs. ulei de motor: care este diferenta?

Atat lichidul de transmisie cat si uleiul de motor sunt uleiuri cu intervale de vascozitate comparabile. Uleiul lor de baza (de obicei petrol brut rafinat) contine ingrediente si aditivi similari.
Diferenta principala este ca uleiul de transmisie este un tip de ulei hidraulic folosit pentru sistemul de transmisie al masinii, in timp ce uleiul de motor este destinat lubrifierii motorului. Insa aceasta nu este singura diferenta. Iata ce diferente mai exista intre ele.

1. Lichid de transmisie vs. ulei de motor: aspectul

Chiar daca atat lichidul de transmisie cat si uleiul de motor sunt uleiuri, ele arata foarte diferit unul de celalalt.

Aspectul uleiului de motor

Uleiul de motor are urmatoarele caracteristici:

– Are o culoare translucida, cu o nuanta de chihlimbar.
– De obicei, are o vascozitate mai mica decat uleiul de transmisie si, astfel, curge mai bine intre piesele motorului.
– Uleiul de motor devine mai inchis la culoare pe masura ce se invecheste. Uleiul expirat pare tulbure si noroios, prezentand particule in suspensie. De asemenea, pare sa aiba o vascozitate modificata si cand il verifici cu joja si in baia de ulei.

Aspectul uleiului de transmisie

Lichidul de transmisie are urmatoarele caracteristici:

– Culoarea sa poate varia de la verde la rosu inchis.
– Lichidul pentru sisteme de transmisie automata este in general rosu.
– Lichidul de transmisie manuala (cunoscut si sub numele de ulei pentru cutia de viteze) este in general verde inchis.
– Lichidul CVT, un fluid de specialitate utilizat in transmisia cu variatie continua (CVT), este in general translucid si verde.

2. Lichid de transmisie vs. ulei de motor: durata de viata

Lichidul de transmisie si uleiul de motor sunt afectate in mod diferit de kilometraj si de timp.

Kilometrajul pentru uleiul de motor

Uleiul de motor scade in eficienta odata cu trecerea timpului si cu cresterea kilometrajului. In functie de tipul de ulei de motor folosit, va trebui sa-l inlocuiesti odata la 5.000-10.000 de km. Daca il lasi prea mult, isi va pierde proprietatile, ceea ce poate duce la deteriorarea motorului.

Kilometrajul pentru uleiul de transmisie

Spre deosebire de uleiul de motor, lichidul de transmisie nu trebuie schimbat la fel de des. Lichidul de transmisie manuala poate necesita sa fie schimbat la 50.000-100.000 de km, iar lichidul de transmisie automata dureaza si mai mult. Acestea sunt de obicei schimbate la peste 100.000 de km.
Nu este normal ca nivelul lichidului de transmisie sa scada intr-un timp scurt, asa ca daca observi frecvent un nivel scazut al lichidului de transmisie, verifica daca nu cumva exista scurgeri.

3. Lichid de transmisie vs. ulei de motor: utilizari

Atat uleiul de motor, cat si lichidul de transmisie servesc ca lubrifianti, insa destinatiile lor variaza in functie de diferitele componente ale masinii. Uleiul de motor se foloseste in primul rand pentru motorul cu ardere interna, in timp ce lichidul de transmisie este un tip de fluid hidraulic care se concentreaza pe sistemul de directie.

Utilizarile uleiului de motor

Uleiul de motor este un tip de lubrifiant pentru automobile disponibil in trei variante – ulei de motor conventional, sintetic si semi-sintetic. Toate cele trei variante contin ulei de baza si aditivi naturali sau sintetici pentru performante mai bune si economie de combustibil.
Uleiul de motor este folosit ca lubrifiant pentru motor si pentru a-l mentine curat. El ajuta la imbunatatirea performantei generale a motorului. Se mai foloseste si pentru:
– protectie impotriva frecarii si uzurii motorului;
– mentinerea temperaturii motorului si asistare la transferul caldurii;
– mentinerea mazgai la distanta de motor;
– protejarea motorului prin izolarea sa de contaminanti;
– protectie impotriva afectarii si coroziunii provocate de apa.

Utilizarile fluidului de transmisie

Fluidul de transmisie (un tip de lichid hidraulic) este disponibil in general in doua variante – fluid de transmisie manuala (fluid MTF) si fluid de transmisie automata.
– Lichidul de transmisie manuala (ulei pentru cutia de viteze) este utilizat in principal pentru echipamentele cutiei de viteze manuale. Unele cutii de viteze manuale pot necesita utilizarea uleiului de motor in loc de ulei de transmisie manuala.
– Lichidul de transmisie automata este utilizat in principal atunci cand sistemul de transmisie al unui vehicul este complet automat. Lichidul de transmisie automata este utilizat, de asemenea, pentru un convertor de cuplu.
Datorita adaugarii de aditivi precum modificatorii de frecare si amelioratorii lichidului de racire, uleiul de transmisie (atat MTF, cat si ATF) sprijina functionarea lina a partilor hidraulice.
De asemenea, este util pentru urmatoarele aplicatii:
– imbunatatirea functiilor hidraulice;
– racirea sistemului de transmisie, actionand ca un lichid de racire;
– imbunatatirea rezistentei la foc si la caldura a sistemului hidraulic;
– indepartarea contaminantilor de pe discurile de frecare, angrenaje si intregul sistem hidraulic;
– prevenirea formarii ruginei si a coroziunii pe sistemul de transmisie.

Atentie! Lichidul de transmisie si uleiul hidraulic nu sunt acelasi lucru. Lichidul de transmisie este un tip de fluid hidraulic ce furnizeaza putere de la motor catre sistemul de transmisie. Insa exista alte cateva tipuri de lubrifianti cu ulei hidraulic, inclusiv lichid CVT, lichid de frana, lichid de servodirectie etc.
De exemplu, lichidul de frana transmite puterea in sistemul de franare, in timp ce lichidul de servodirectie mentine contactul intre volan si cauciucurile din fata. Toate acestea functioneaza pentru un sistem hidraulic, dar nu sunt interschimbabile.

Uleiul de motor: semne ca trebuie schimbat

Uleiul de motor are in general culoarea chihlimbarului si devine negru in timp. Iata care sunt semnele ca e timpul pentru schimbarea uleiului:
– Becul de pe bord pentru schimbarea uleiului este aprins.
– Nivelul uleiului este scazut.
– Uleiul pare negru si murdar.
– Motorul scoate sunete ciudate.
– De pe teava de esapament iese fum.

Lichidul de transmisie: semne ca trebuie schimbat

Un nivel scazut al lichidului de transmisie poate fi cauzat de o scurgere. Daca observi sub masina o balta de lichid rosu sau verde, e un semn clar ca te confrunti cu o scurgere de lichid.
Alte semne ca trebuie sa schimbi lichidul de transmisie sunt:
– Miscari de zvacnit sau tremurat.
– Lumina de verificare a motorului este aprinsa.
– Miros de ars sau un miros dulce de la lichidul de transmisie supraincalzit.
– Intarziere sau ezitare cand schimbi vitezele.
– Zgomote cand masina este la punctul mort.
– Masina pare sa schimbe singura vitezele sau sa treaca de la sine in punctul mort.

Ce se intampla daca folosesti ulei de motor in sistemul de transmisie?

In majoritatea cazurilor, daca adaugi accidental ulei de motor in transmisie, daunele ar trebui sa fie mici sau chiar inxistente. Tot ce ai de facut este sa elimini si sa scurgi uleiul cat mai curand posibil.
Insa daca adaugi prea mult ulei in sistemul de transmisie automata si il lasi acolo, e posibil sa observi urmatoarele simptome:
– O senzatie de macinare, de la cutia de viteze.
– Dificultate in functionare cand schimbi vitezele.
– Alunecarea vitezelor in timpul condusului.
– Un miros de ars provenit de la transmisie.
– Aprinderea luminii de verificare a motorului.
– Zgomot excesiv de la cutia de viteze.

Unele cutii manuale de viteze ale vehiculelor mai vechi necesita adaugarea de ulei de motor peste uleiul de viteze. In aceste cazuri, trebuie sa consulti manualul masinii pentru a determina care este uleiul de viteze potrivit pentru tine.

Cum verifici nivelul fluidului de transmisie?

Majoritatea masinilor moderne nu vin cu o joja pentru transmisie si, prin urmare, au nevoie de service profesional. Manualul masinii ar trebui sa iti explice care este procedura corecta.
Insa daca masina are o joja pentru transmisie, iata pasii care te vor ajuta sa verifici nivelul lichidului de transmisie al vehiculului tau.
1. Parcheaza masina pe o suprafata plana. Ai grija la componentele fierbinti ale motorului.
2. Manualul vehiculului te va ghida sa verifici transmisia in timp ce motorul este pornit sau oprit.
3. Identifica joja pentru lichidul de transmisie. Scoate-o cu grija si sterge-o cu o carpa curata.
4. Reintrodu joja in lichidul de transmisie si apoi scoate-o din nou pentru a verifica nivelul lichidului.
5. Nivelul lichidului de transmisie ar trebui sa fie undeva intre marcajele L si H de pe joja pentru lichidul de transmisie. Nivelul scazut al lichidului de transmisie poate fi un semn al unei scurgeri de lichid in transmisia masinii. In acest caz, trebuie sa adaugi cantitatea corespunzatoare.
6. Remediaza scurgerea de lichid si reintrodu joja pentru lichidul de transmisie.

Aceasta procedura se aplica atat la sistemele de transmisie automate cat si la cele manuale.

De asemenea, poate fi necesar sa verifici daca exista semne de lichid vechi in sistemul de transmisie: acestea includ sunete diverse, dificultati in schimbarea vitezelor si bufnituri intre trepte. In acest caz, ar fi indicat sa cureti lichidul de transmisie sau pur si simplu sa golesti lichidul vechi si sa il schimbi.

Ce se intampla daca ai o scurgere de fluid de transmisie?

Scurgerile de lichid pot fi daunatoare motorului. O scurgere de lichid de transmisie poate fi cauzata de probleme cu baia de ulei de transmisie si poate duce la niveluri scazute de lichid de transmisie. Daca neglijezi prea mult timp aceasta problema, ea poate cauza deteriorarea grava a motorului si performanta redusa.
Remediaza orice scurgere de lichid cat mai curand posibil si curata regulat lichidul de transmisie pentru a scapa de lichidul vechi si a evita orice probleme. De asemenea, asigura-te ca schimbi in mod frecvent lichidul.

Concluzie

Desi pot parea similare, uleiul de motor si uleiul pentru transmisie pot avea scopuri diferite. Uleiul de motor imbunatateste eficienta motorului si performanta generala, in timp ce fluidul pentru transmisie alimenteaza partile hidraulice si transmisia vehiculului.
Insa ambele fluide functioneaza cel mai bine cand sunt intretinute in mod regulat.
Uleiul de motor mecesita schimbari de rutina, in timp ce uleiul pentru cutia de viteze (MTF si ATF) trebuie sa fie schimbat in functie de calendarul recomandat pentru vehiculul tau.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik