Mazda MX-5 (Miata) este cel mai bine vândut roadster al tuturor timpurilor și a împlinit 25 de ani pe piață, timp în care și-a spulberat toți rivalii. De fiecare dată, concurența a venit cu mașini mai mari, mai puternice, mai sofisticate dar, rând pe rând, modele precum Honda S2000, Pontiac Solstice sau Toyota MR2 Spyder s-au declarat învinse în fața lui MX-5 și au dispărut de pe piață. Roadsterul Mazda a rămas însă tributar conceptului subordonat simplității și plăcerii de a conduce și, la un sfert de secol de la intrarea pe piață, se pregătește de lansarea unei noi generații. Pentru a sărbători 25 de ani de success pentru generațiile precedente, precum și lansarea celei de-a patra generații MX-5, Mazda a organizat evenimente simultane în Japonia, Statele Unite (Monterrey, California) și Spania.
Deși reprezintă doar 1% din volumele globale de vânzări ale Mazda (în jur de 14,000 unități anual), MX-5 reprezintă nucleul spiritual al mărcii, modelul care întruchipează toate valorile Mazda care fac modelele producătorului din Hiroshima atât de speciale. Din punctul de vedere al imaginii și tradiției, MX-5 este, fără niciun dubiu, unul dintre cele mai importante modele ale mărcii japoneze. Așadar, inginerii Mazda s-au străduit să confere noii generații aceleași caracteristici care au transformat mașina într-o legendă: simplitate, usurință și plăcere în conducere, masă redusă, motoare simple cu puteri peste medie, preț relativ accesibil. Pentru a-i satisfice pe fanii mărci, Mazda va echipa noul MX-5 cu tehnologia Skyactiv care oferă eficiență maximă din exploatarea motorului, a transmisiei și a șasiului. Cheia acestui concept? O masă redusă. Tocmai de aceea, inginerii Mazda au pus MX-5-ul la o cură de slăbire. Cu 100 de kilograme mai ușoară decât generația precedentă, noua MX-5 se întoarce la greutatea modelului din 1989. Datorită sistemului Skyactiv și greutății reduse, noua generație va fi cu siguranță mai economică decât generația aflată la final de carieră. Este de așteptat ca motoarele să fie tot aspirate, fără puteri foarte mari dar suficient de energice pentru a oferi doza de sportivitate așteptată de la un astfel de model. Pentru a obține performanțe peste medie de la motoarele aspirate, japonezii folosesc rețeța utilizată la compacta Mazda 3: rată mare de compresie și combustie îmbunătățită. Cel mai probabil, noua MX-5 va primi deja consacratul motor aspirat pe benzină de 2.0 litri, dotat cu cele mai noi tehnologii Skyactiv si cu o putere ceva mai mare decât a versiunii disponibile pe Mazda 3. Pentru japonezi, nu viteza maximă este importantă, ci modul intuitiv și distractiv în care mașina se conduce. Pentru factorul fun la volan, japonezii au coborât mașina (deja foarte joasă) iar poziția șoferului este mai aproape de drum ca oricând pentru a oferi un feeling de kart. Linia soft topului este și ea extrem de joasă pentru a păstra look-ul de roadster pur (Mazda reușind să fie la limita parametrilor de siguranță din SUA în acest sens). Pentru MX-5 nu este loc pentru un hard top amovibil sofisticat. Pentru a rezista încă 25 de ani pe piața, japonezii nu fac compromisuri. Designul simpatic al generației actuale a fost înlocuit de linii ascuțite și blocuri optice agresive, în conformitate cu limbajul estetic adoptat de Mazda pentru toate modelele sale actuale. Stopurile aduc aminte de un model Jaguar iar silueta modelului aduce aminte de roadsterele frumoase produse de MG în anii 50-60.
Cum Mazda este însă un producător independent (după separarea de Ford) iar resursele financiare nu sunt ușor de obținut, costul dezvoltării noii generații a fost împărțit cu Fiat. Ce primește Fiat în schimb? Dreptul de a produce un model echivalent sub badge-ul Fiat sau Abarth (initial se vorbise de Alfa Romeo). Unele voci susțin că acel model va fura din volumele Mazda însă acele pierderi vor fi compensate din plin de împărțirea costurilor de cercetare și dezvoltare.
Deocamdată, nu a fost comunicată o dată sigură de lansare pe piață, însă este clar faptul că mașina nu va fi lansată mai devreme de ianuarie 2016 în prezent existând doar 2 propotitpuri funcționale.
Foto: freepik