În ultimii 15 de ani, popularitatea motoarelor diesel a crescut într-un ritm amețitor și tot mai mulți șoferi de pe mapamond au fost atrași de consumul scăzut și rezervele mari de cuplu oferite de aceste motoare, care au devenit tot mai complexe, puternice și rafinate datorită noilor tehnologii adoptate. Mai mult, motorizările turbo diesel au devenit atât de performante încât au început să participe cu succes și la curse automobilistice (modelul Audi R10 TDI a câștigat cursa de anduranță de la Le Mans, iar în campionatul BTCC, Seat utilizează cu succes o varianta TDI modelului Leon).
Puțini cunosc însă istoria dezvoltării motorului diesel sau povestea celui care a brevetat și a dat numele său acestei invenții atât de importante pentru istoria automobilului. Este vorba de strălucitorul inginer german Rudolf Diesel, născut în martie 1858 într-o familie de imigranți modești care se stabiliseră la Paris în Franța.
Atras de tehnică, la 14 ani, tânărul Rudolf le-a scris părinților săi o scrisoare prin care i-a informat că dorește să devină inginer, iar 2 ani mai târziu a obținut o bursă de merit la Universitatea Politehnică Regală din München. Deși ratează prima sesiune de examene de absolvire deoarece contractează febra tifoidă, Diesel profită de timpul rămas până la următoare sesiune pentru a face practică la renumita fabrica de motoare și mașini unelte Sulzer din Elveția. Această experiență îi va fi extrem de utilă deoarece îi va trezi interesul pentru dezvoltoarea motoarelor.
După ce a absolvit Universitatea Politehnică în 1880, Diesel s-a întors la Paris pentru a lucra alături de fostul său profesor, Carl Von Linde, la dezvoltarea unui sistem de refrigerare pentru o fabrică de gheață. Destinul său nu avea însă să fie inventarea unui precursor al frigiderului modern, așa că în 1890 se mută la Berlin unde începe să experimenteze cu un motor care funcționa cu vapori de amoniac. Din nefericire, în timpul testelor cu acest motor se produce o explozie care îl rănește grav pe Rudolf (acesta este spitalizat timp de câteva luni în urma incidentului). Totuși, acest eșec nu l-a descurajat și el și-a continuat studiile pentru construcția unui motor care să fie cât mai eficient.
Pentru că era un expert în termodinamică, Diesel știa că în cazul motoarelor cu aburi, aproape 90% din energia produsă era risipită. În cele din urmă, el patentează un motor care funcționează cu ardere internă. În cazul acestui tip de motor, combustibilul era injectat la finalul ciclului de compresie și aprinderea se producea datorită temperaturii ridicate generate de comprimarea aerului necesar arderii. Combustibilul utilizat de acest motor reprezenta un alt mare plus: motorul diesel era conceput sa functioneze cu reziduuri rezultate după distilarea petrolului (mai târziu acest combustibil va deveni ceea ce azi numim motorină).
Numele motorului avea să fie ales la sugestia soției inginerului german, Martha, care, exasperată de nehotărârea soțului său privind numele invenției sale, i-a făcut acestuia o sugestie simplă: „De ce nu-l numești pur și simplu motorul Diesel?”. Magnatul german al siderurgiei, Alfred Krupp, și uzinele MAN finanțează construcția prototipului noului motor. Primul motor diesel a fost prezentat la Expoziția Universală din 1900 de la Paris. Acesta avea o cilindree de 1960 cmc și o putere de 19,71 de cai. Desigur, poate astăzi cifrele nu impresionează, dar motorul diesel era foarte economic, dezvolta puterea și cuplul motor foarte jos în plaja de turații și putea funcționa chiar și cu ulei vegetal (Diesel era un vizionar și văzuse potențialul utilizării unui combustibil vegetal de tip bio-diesel încă de pe atunci). Dezvantajele sale erau zgomotul puternic și fumul poluant generate. Totuși, regimul de utilizare al motorului și faptul că nu era gurmand, l-au impus rapid în industria navală ca mai apoi, treptat, să fie adoptat cu succes și pentru generatoare, propulsia locomotivelor, camioanelor sau submarinelor.
Din pacate, Rudolf Diesel avea să moară în circumstanțe încă neelucidate în timp ce călătorea spre Londra la bordul vasului Dresda, pentru a-și prezenta invenția unor potențiali clienți. El nu a apucat să-și perfecționeze motorul suficient pentru ca acesta să fie montat pe automobile. Totuși, motorul creat de el a fost desăvârșit de Mercedes, care, în 1936 a lansat prima sa mașina cu motor diesel (modelul 260 Diesel), urmată la scurt timp de francezii de la Peugeot.
Astăzi, rafinamentul fiabilitatea și consumul redus al motorului diesel sunt recunoscute pretutindeni și în multe piețe din Europa, motoarele diesel au devenit chiar mai populare decât propulsoarele pe benzină.
Foto: freepik