După ce Iranul și puterile occidentale au încheiat la Viena un acord menit să elimine tensiunile provocate de programul nuclear iranian, marii producători de automobile au început să-și frece mâinile de bucurie. Și specialiștii spun că au și de ce. Acordul deschide larg porțile revenirii marilor producători de automobile din Occident pe o piață iraniană cu un potențial uriaș de creștere.

 

Mai mulți grei ai industriei auto au început să se poziționeze pentru momentul revenirii încă din 2013 însă au făcut-o cu discreție și precauție. După confirmarea acordului și eliminarea sancțiunilor economice restrictive, producătorii de mașini au decis să treacă rapid la fapte. La doar câteva ore de la consemnarea acordului final, Peugeot-Citroen (PSA) și-a prezentat planurile privind relansarea producției de automobile la nivel local (alături de partenerul său iranian Khodro) pentru a-și apăra și consolida poziția de lider al pieței locale pe care o deținea înainte de înăspirea sancțiunilor în urmă cu 4 ani.

La rândul său, producătorul german Volkswagen a declarat la finalul săptămânii trecute că monitorizează situația din Iran și va lua măsurile necesare în funcție de evoluția situației. Limbajul de lemn al germanilor poate fi tradus prin: “având în vedere faptul că vânzările noastre din China au început să scadă, suntem foarte interesați să revenim pe piața din Iran, dar încă am decis cum o vom face.” Thomas Wuelfing, reprezentantul unei firme de consultanță specializată în activitățile comerciale din Orientul Mijlociu a declarat pentru Reuters: “Liderii industriei auto de abia așteaptă să pătrundă pe piața din Iran. Din punctul lor de vedere, Iranul este ultima mare piață emergentă din lume.”

Părerea lui Wuelfing este confirmată de cifre. Numărul de înmatriculări în Iran în 2011 a ajuns la 1.6 milioane, înainte de criza economică provocată de sancțiunile impuse de Occident. În absența acestor sancțiuni, vânzările de automobile ar putea reveni la 1.6 milioane de unități până în 2016 conform IHS Automotive, existând un potențial de creștere la 2 milioane de unități pe an până în 2020.

Printre principalii beneficiari ai eliminării sancțiunilor economice din Iran se numără producătorii chinezi (care au deja o rețea puternică de concesionari locali) și  alți producătorii asiatici precum Hyundai, Kia sau Toyota (care au o poziție foarte bună pe piețele din statele învecinate Iranului).

 

Foto: freepik