O tehnologie noua de monitorizare a oceanelor, dezvoltata la Facultatea de Inginerie Electrica a Universitatii din Cape Town urmeaza sa fie lansata in curand.
Folosind o combinatie de barci, senzori si sateliti, sistemul ar urma sa colecteze date cu privire la poluarea oceanelor.
Agentii de poluare si reziduurile care se gasesc astazi in oceane sunt rezultatul activitatilor umane. In ciuda eforturilor globale de a educa atat consumatorii cat si industriile cu privire la pericolele deseurilor si altor factori de poluare care ajung in ocean, tone de deseuri ajung in fiecare an in mari. Iar poluarea marina se traduce in riscuri pentru sanatate, atat pentru oameni cat si pentru viata marina.
In Africa de Sud ajung anual in ocean intre 90.000 si 250.000 de tone de gunoi, potrivit Programului de Mediu al Natiunilor Unite.
Proiectul Smartpol, sau Sistemul Autonom de Retea cu Tehnologie Multisenzor Specializata si Integrata pentru Monitorizarea Dinamica a Poluarii Marine, este un proiect desfasurat pe trei ani si finantat de Comisia Europeana.
“Pentru ca printre partenerii nostri se numara Turcia, Malta si Africa de Sud, vom incerca sa avem proiecte pilot in aceste trei zone, astfel ca vom include porturile din apropiere de Cape Town”, a spus profesorul Amit Kumar Mishra, care conduce echipa.
In afara ambarcatiunilor cu senzori la distanta, echipa are in plan sa lucreze cu satelitii radar, care sunt mai eficienti in detectarea agentilor de poluare, asa cum sunt deversarile de petrol.
“Exista cazuri in care oamenii duc uleiurile uzate pe yahturi si le arunca pur si simpu in ocean, gandindu-se ca nu ii vede nimeni. Cu ajutorul imaginilor obtinute prin radarele cu senzori la distanta, putem detecta urmele de ulei” a explicat Mishra.
Echipa UCT are sansa de a avea acces la doua oceane – Oceanul Alantic si Oceanul Indian, ceea ce face Cape Town un loc ideal pentru folosirea noii tehnologii.
Desi exista monitorizarea poluarii oceanice, nu au existat pana acum demersuri automatizate.
“Sa presupunem ca vedem o pata cu ajutorul datelor din satelit, si credem ca aceasta pata este cauzata de poluarea cu plastic. Cum validam aceasta informatie? Cu ajutorul Smartpol. Avem parte de date reale din satelit din partea serviciilor de monitorizare a coastei, iar cu ajutorul acestora vom putea determina dimensiunea si natura. De aici putem construi un model de inteligenta artificiala. Daca facem modele in mod riguros, in viitor ne vom putea baza pe datele din satelit pentru a identifica unele dintre tipurile majore de poluare” explica Mishra.
Cercetatorul mai spune ca proiectul va fi un mod de a atrage atentia organelor de aplicare a legii cu privire la abaterile legate de deseuri si de alte deversari, dar ca va fi nevoie de timp.
“La un moment dat, poate in decursul a doi ani, vom incepe sa interactionam cu autoritatile legale pentru a gasi un cadru legal care sa fie fezabil. In acest moment, suntem doar un grup de ingineri care incearca sa rezolve o problema. Insa daca nu exista actiune, e doar o pierdere de timp”.
Anul trecut Departamentul sud-african de Mediu, Silvicultura si Pescuit a lansat o initiativa numita Source-to-Sea, ce a implicat zeci de curatari efectuate de voluntari pe maluri din cateva districte. Programul, ce va ajunge la final luna aceasta, s-a derulat pe o perioada de sase luni si a costat bugetul public aproximativ 60 de milioane de ranzi, o suma ce reflecta importanta resurselor necesare pentru a preveni pe mai departe poluarea marina.
Foto: freepik