La conferinta pe teme tehnologice din cadrul Summitului Web desfasurat recent la Lisabona, in Portugalia, CEO-ul Shell Ben van Beurden a vorbit despre nevoia de a castiga increderea publica si despre importanta transparentei si a comportamentului etic, ca elemente principale pentru orice business.
“Eu conduc o companie de petrol si gaze. Aveti incredere in mine? Ca voi produce petrol si gaze in mod sigur? Ca voi face ceea ce trebuie cu privire la schimbarea climatica? Voi lucrati in sectorul tehnologic. Am incredere in voi cu datele mele de pe cardul de credit? Cu datele legate de prietenii mei, de familia mea si de copiii mei? Cred ca ambele noastre industrii ar putea sta mai bine la capitolul incredere. Industria mea, cel putin, ar putea sta mult mai bine”. Asa si-a inceput discursul motivant CEO-ul Shell, care a vorbit in continuare despre cele mai importante borne pentru un business de succes.
Increderea
Shell beneficiaza in continuare de incredere in multe parti ale lumii, dar in tari precum cele din Europa de Vest increderea in industria mea a scazut de-a lungul deceniilor. Acum nu mai e nevoie de decenii: astazi, cand ceva merge prost, toata lumea stie instantaneu. Poate ca nu pare, dar acesta este un lucru bun pentru tehnologie.
Avertismentele se aud… tare si clar. Cererile de taxe, audierile din Senat, un vot de neincredere care costa miliarde.
Shell a avut parte de apelul sau de alarma in anul 2004, cand executivii de la varf au mintit spunand ca exista rezerve mai mari de petrol in cadrul companiei decat existau de fapt. Shell a trebuit sa recunoasca fapul ca nu isi insusise nici macar principiile elementare cum se cuvine, iar onestitatea chiar este elementara pentru orice afacere aflata in cautarea unui capital de incredere.
Nu face rau
De asemenea, tot de elementar tine sa nu faci niciun rau. Pentru petrol si gaze asta inseamna sa functionezi in siguranta, fara sa faci rau nici oamenilor si nici mediului. Daca ne uitam la consemnarile Shell din Nigeria, nici acest element esential nu a fost inteles dintotdeauna.
Sigur ca suna simplu sa intelegi corect elementele fundamentale. Dar nu este. Si sunt doar trei lucruri pe care le poti face atunci cand esuezi: sa spui ca iti pare rau, sa inveti ca sa nu mai repeti greseala si sa repari raul produs.
Si asta suna mai usor decat este de fapt. “Chiar si astazi lucram ca sa intelegem lectiile din 2004. Chiar si astazi exista scurgeri de petrol in Nigeria, in mod principal cauzate de altii, pe care incercam sa le curatam. Si desigur inca mai facem greseli. Intotdeauna vom avea multe de invatat” spune CEO-ul Shell.
Pentru domeniul tehnologic, asta ar insemna scurgeri de date. Chiar si companiile atente fac greseli sau pot fi atacate de hackeri.
Nu e usor sa inveti corect elementele esentiale. Dar hai sa fim sincere – “elementele de baza” inseamna un nivel accesibil. “Daca vrem incredere, va trebui sa facem mai mult decat atat”crede van Beurden.
Produsele
Pentru inceput, trebuie sa ne asiguram ca produsele noastre sunt bune pentru societate si ca ele sunt ceea ce vor si au nevoie clientii nostri.
Atat in ceea ce priveste energia cat si produsele facute din petrol si gaz, tot ce este in jurul tau, de la scaunul pe care stai pana la mancarea pe care o mananci, telefonul din buzunar… totul se bazeaza pe energie, sau pe produse petrochimice sau pe ambele.
In cazul tehnologiei putem vorbi despre mijloacele de comunicare ce aduc oamenii laolalta, despre confortul unei lumi digitale, despre intreaga cunoastere care este acum la varful degetului fiecaruia dintre noi. La fel ca si in cazul energiei, beneficiile acestor domenii sunt peste tot in jurul nostru. Din nefericire, insa, asta inseamna si ca pot fi luate ca garantate.
Asadar, nici tehnologia si nici industria energetica nu se pot opri din gasirea de argumente pentru produsele lor.
Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne indragostim de propria noastra reflexie.
E adevarat ca tehnologia are multe de admirat la propria sa reflexie. Dar trebuie sa ne vedem pe noi insine asa cum suntem de fapt. Iar asta inseamna sa recunoastem ca nu totul este minunat in legatura cu produsele noastre.
“In cazul Shell de exemplu, emisiile de gaze cu efect de sera care vin la pachet cu producerea si folosirea energiei. Trebuie sa infruntam lumea, asa cum se spune, cu bune si cu rele” mai spune Ben van Beurden.
Implicarea
Solutia este implicarea in societate si comportamentul responsabil.
“Pentru Shell asta se poate intampla luand masuri in ceea ce priveste emisiile de gaze cu efect de sera asociate cu produsele noastre – inclusiv emisiile cauzate atunci cand clientii nostri le folosesc” spune van Beurden, care vorbeste si despre problemele cu care se confrunta domeniul tehnologic: adictia utilizatorilor, trollingul, frauda…si concluzioneaza ca desi problemele sunt diferite, solutia este practic aceeasi: implicarea in societate si comportamentul responsabil.
Dar increderea este dificil de castigat, asa ca toate cele mentionate mai sus nu sunt de ajuns. Pentru ca asteptarile pe care societatea le are de la un business sunt in crestere.
“Societatea vrea si se asteapta ca noi sa contribuim mai mult. Shell contribuie deja. Furnizand energie, oferind locuri de munca, aducand investitii locale si prosperitate prin proiectele noastre, colectand si platind taxe de multe miliarde. Tehnologia contribuie si ea, de asemenea”, sustine CEO-ul Shell.
Dar oamenii observa lucrurile acestea doar atunci cand nu le faci. Shell a contribuit, dar poate si va contribui mai mult.
Pana in 2030 de exemplu, Shell isi doreste sa furnizeze electricitate catre 100 de milioane de persoane din Africa si Asia care duc lipsa de surse moderne in acest moment.
“Vom face asta ca afacere, pentru ca prin investitii – mai degraba decat prin caritate – putem face o schimbare sustenabila. Aceasta ambitie va transforma vieti si vine din dorinta de a contribui pe deplin. Cu ce anume poti contribui… ei bine, asta depinde de la companie la companie si fiecare va trebui sa decida” crede van Beurden.
Transparenta
Indiferent de alegerile facute, insa, realitatea este ca increderea nu poate fi castigata si pastrata, decat daca societatea vede ca esti alaturi de ea, ca ii asculti grijile, ca ii iei in considerare asteptarile si ca actionezi in consecinta. Societatea nu va putea vedea asta decat daca exista transparenta. Pentru ca oamenii pur si simplu nu vor avea incredere daca le arati doar o parte a imaginii. Trebuie sa le arati cat de mult poti.
Asta a fost o lectie foarte importanta pentru Shell. Aceasta transparenta inseamna mai mult decat sa publici niste numere, mai mult decat sa te conformezi, mai mult decat sa fii vazut ca faci lucruri corecte. Este de fapt despre a face cu adevarat lucrurile corecte! De aceea Shell este absolut pentru transparenta.
In ceea ce priveste taxele, de pilda, Shell a aderat la Principiile Responsabile de Impozitare B Team. Acestea includ a fi deschis cu privire la entitatile pe care compania le detine in lume si mai ales la motivele pentru care le detine.
“Transparenta inseamna sa dam oamenilor informatia de care au nevoie pentru a-si face singuri o idee daca esti sau nu demn de incredere” spune van Beurden, care adauga ca tehnologia a facut transmiterea acestor informatii mai usoara ca niciodata.
Etica
La fel ca si transparenta, lupta impotriva mitei si coruptiei in industria energetica este si ea tot despre a face lucrurile corect.
Intr-o perioada in care asteptarile societatii sunt in crestere, chiar si atunci cand crezi ca tranzactiile sunt legale oamenii vor cauta sa iti ceara socoteala daca ei le percep ca fiind lipsite de etica.
Shell se confrunta cu acest gen de situatie cu actiunile in instanta si investigatiile legate de un bazin petrolier numit OPL 245. “Aceasta este in continuare o problema dificila pentru companie, mai ales in ceea ce priveste modul in care este perceput comportamentul nostru. Privind in urma, nu este o situatie in care sa vrem sa ne mai gasim vreodata” spune CEO-ul.
Tehnologia are si ea propriile sale provocari etice, dar totul se reduce la un singur lucru: o companie sanatoasa este o companie etica.
Comportamentul lipsit de etica este o boala. O boala care poate fi tratata, si impotriva careia putem fi vaccinati creand un mediu in care comportamentul lipsit de etica sa fie pur si simplu inacceptabil, in care toti angajatii stiu ca un astfel de comportament va fi expus si condamnat de catre companie.
Cu totii trebuie sa intelegem corect aceste lucruri. Pentru ca in viitor oamenii ne vor judeca in functie de deciziile pe care le luam acum. Ceea ce ajunge acum pentru ne asigura increderea nu va mai fi de ajuns pe viitor. Iar asta inseamna sa ne punem intrebari grele.
Acesta este drumul Shell in acest moment, si intrebarile nu trebuie sa se opreasca niciodata. Pentru ca numai prin a pune intrebari din ce in ce mai intens, prin a raspunde cinstit si prin a actiona in mod adecvat iti poti oferi o sansa de a castiga increderea. Nu doar astazi, ci si in anii care vor urma.
In cele din urma, cheia pentru a obtine increderea si pentru a o pastra este sa le dai oamenilor multe motive sa aiba incredere si niciun motiv sa nu se increada in tine.
Asta se aplica si in cazul petrolului si gazelor, dar si in cazul tehnologiei.
In finalul discursului sau, Ben van Beurden a avut si un indemn pentru participantii la Web Summit: “Deci, indiferent de ceea ce credeti despre petrol si gaze, despre Shell sau despre mine, tineti minte un singur lucru: insusiti-va elementele de baza, faceti produsele corecte si asigurati-va ca tineti pasul cu societatea. Sau, credeti-ma pe cuvant, veti constata ca ramaneti in urma!
Foto: freepik