La prima vedere, statia de incarcare EV Plugin cu trei standuri, in alb si verde, aflata in centrul orasului Kigali, ar putea fi confundata cu niste pompe de benzina. Vorbim insa despre o statie de incarcare pentru vehicule electrice (EV), una dintre cele aproape 200 din capitala Rwandei.
Capabila sa incarce atat masini cat si motociclete, statia este in multe moduri un simbol al sperantelor pe care Rwanda le are sa devina un centru de putere in materie de vehicule electrice.
Tara cu o populatie de 13 milioane de locuitori a introdus in ultimii ani scutiri fiscale pentru cumparatorii de EV, a cultivat producatorii locali de vehicule electrice si a facut publice planuri ambitioase de electrificare a autobuzelor publice. Schimbarile fac parte din eforturile tarii de a reduce poluarea aerului si emisiile de gaze cu efect de sera care determina schimbarea climatica.
“E-mobilitatea este una dintre initiativele de decarbonizare a transportului intreprinse de guvern. Alte astfel de initiative includ schema de biciclete folosite in comun in Kigali, ca si zonele in care traficul rutier este interzis si zilele in care nu se circula deloc cu masina” a spus Francois Zirikana, specialist in mobilitate electrica in Kigali.
Aproape 900 de vehicule electrice fabricate local se deplaseaza acum pe soselele din Rwanda, inclusiv motociclete ale startup-ului Ampersand. Marii producatori globali au targetat si ei aceasta tara, care a fost de altfel si prima tara din Africa in care a ajuns primul Volkswagen electric. De asemenea, in zonele rurale au fost folosite camioane electrice pentru a livra produse esentiale.
Programul Natiunilor Unite pentru Mediu (UNEP) a sustinut trecerea Rwandei la vehicule electrice, colaborand cu oficialii guvernamentali pentru a accelera lansarea motocicletelor electrice si a vehiculelor cu trei roti. Activitatea din Rwanda face parte dintr-un efort mai amplu al UNEP de a limita poluarea aerului, care ucide anual aproximativ 7 milioane de oameni, multi dintre acestia in tarile in curs de dezvoltare.
Programul de Mobilitate Electrica al UNEP sustine peste 50 de tari cu venituri mici si medii in tranzitia acestora de la combustibili fosili la vehicule electrice, prin proiecte precum SOLUTIONS+, implementat de Initiativa de Mobilitate Electrica Urbana.
„Pentru a indeplini obiectivele Acordului Climatic de la Paris si pentru a reduce poluarea tot mai mare a aerului, este esential ca tarile cu venituri mici si medii sa faca parte dintr-un proces global de tranzitie catre mobilitatea electrica cu emisii zero”, spune Rob de Jong, directorul unitatii de mobilitate sustenabila in cadrul UNEP.
Pentru a accelera adoptarea mobilitatii electronice, Guvernul Rwandei a pus in aplicare mai multe strategii ce ar putea functiona drept stimulente. Printre acestea se numara introducerea unor tarife mai mici la energie electrica pentru incarcarea vehiculelor electrice, precum si scutirea de taxe pentru vehiculele electrice si accesoriile acestora.
„Guvernul are in plan si introducerea unei taxe pe carbon, pentru a descuraja vehiculele poluante, impunerea unei limite de varsta de cinci ani pentru masinile second-hand importate si aplicarea masurilor existente privind emisiile, pentru a descuraja achizitionarea de vehicule poluante”, spune Zirikana.
Potrivit guvernului din Rwanda, costul tranzitiei la mobilitatea electrica si adoptarea vehiculelor electrice va fi de 900 de milioane de dolari. Cu toate acestea, doar trecerea la motociclete electrice – un mijloc de transport important – ar insemna pentru Rwanda o economie anuala de 22 de milioane de dolari pentru importurile de combustibil.
De asemenea, ar reduce considerabil emisiile de gaze cu efect de sera, care provoaca aceasta criza climatica. Potrivit Autoritatii de Management al Mediului din Rwanda, transportul rutier contribuie in proportie de 13% la emisiile de gaze cu efect de sera ale tarii.
Rwanda si-a propus ca pana in 2030, 20% din autobuze, 30% dintre motociclete si 8% dintre masini sa fie electrificate.
La nivel global, industria transporturilor este sursa de emisii de gaze cu efect de sera cu cea mai rapida crestere si se preconizeaza ca va produce peste 30% din aceste gaze in viitor. De asemenea, ea este un emitator principal de poluanti de scurta durata si contribuie in mare masura la poluarea aerului.
In colaborare cu partenerii sai, UNEP sustine tarile africane – inclusiv Rwanda, Tanzania, Coasta de Fildes si Africa de Sud – sa adopte transporturile publice fara funingine, prin introducerea de autobuze electrice, precum si de masini cu doua si trei roti.
Bazandu-se pe campania sa de succes de eliminare a benzinei cu plumb si de reducere a nivelului de sulf din combustibilii diesel, UNEP sustine tarile in dezvoltarea unor parcursuri strategice si efectueaza evaluari de fezabilitate pentru a pune bazele unui viitor cu emisii scazute de carbon pentru transportul public.
Desi Rwanda este printre primele tari africane ce au adoptat mobilitatea electrica, Zirikana spune ca tara se confrunta in continuare cu probleme in ceea ce priveste adoptarea vehiculelor electrice, din cauza unor aspecte precum costul relativ ridicat al noilor vehicule electrice, infrastructura publica de incarcare inadecvata si un deficit de competente tehnice.
„Guvernul se straduieste, totusi, sa solutioneze aceste probleme prin diverse stimulente, cum ar fi scutiri de taxe, dar si colaborand cu operatorii locali de mobilitate electrica pentru a oferi instruire tinerilor”, spune el.
UNEP se afla in linia intai a eforturilor de spijinire a obiectivului Acordului de la Paris privind mentinerea cresterii temperaturii globale cu mult sub pragul de 2°C si isi propune un prag sigur de 1,5°C in comparatie cu nivelurile preindustriale.
UNEP a elaborat planul Six-Sector Solution, pentru reducerea emisiilor in toate sectoarele, in conformitate cu angajamentele Acordului de la Paris si vizand obtinerea stabilitatii climatice. Cele sase sectoare sunt Energia, Industria, Agricultura si Alimentatia, Padurile si Utilizarea Terenurilor, Transporturile, precum si sectorul Cladiri si Orase.
In cadrul urmatoarei Conferinte a Natiunilor Unite privind Schimbarea Climatica (COP27), accentul se va pune pe adaptare, finantare si pe o tranzitie justa catre un viitor cu emisii reduse de carbon. Fiecare dintre noi poate juca un rol actionand acum pentru a-si reduce consumul propriu si exprimandu-si cu voce tare ingrijorarile legate de viitorul planetei.
Pentru a combate impactul generalizat al poluarii asupra societatii, UNEP a lansat #BeatPollution, o strategie de actiune rapida, la scara larga si coordonata, impotriva poluarii aerului, solului si apei. Strategia evidentiaza impactul poluarii asupra schimbarilor climatice, a naturii si a pierderii biodiversitatii si asupra sanatatii umane. Prin mesaje bazate pe date stiintifice, campania arata cat de vitala este pentru generatiile viitoare trecerea la o planeta nepoluata.
Sursa: https://www.unep.org/news-and-stories/story/face-rising-air-pollution-rwanda-turns-electric-vehicles
Foto: freepik