Liderii ESG au o gama larga de probleme pe care trebuie sa le solutioneze in cadrul unei organizatii. Aceasta poate include gestionarea emisiilor Scope 3, amprenta de carbon, lantul de aprovizionare/furnizori, alocarea eficienta a impactului social si protocoalele de achizitii. Daca functiile sau departamentele pot fi izolate, problemele si responsabilitatile sunt interconectate si toate contribuie la obiectivele de sustenabilitate ale unei organizatii.

Liderul ESG sau de sustenabilitate trebuie sa conecteze aceste puncte disparate pentru a forma un proces coeziv. O strategie ESG holistica tine cont de modul in care contribuie toate departamentele la reducerea amprentei unei companii si implica echipe multifunctionale intr-o misiune comuna. „O strategie ESG puternica necesita implementarea unui proces de implicare multifunctional, pe mai multe probleme, pentru a sustine un program de sustenabilitate mai receptiv”, spune Heather Loebner, VP Sustainability/ESG la CircleIT.
Departamentele IT pot fi ignorate in construirea unei echipe de implicare interfunctionala, in mare parte in detrimentul obiectivului final. Dar exista emisii legate de achizitionarea de tehnologie si orice echipa IT este responsabila pentru eliminarea device-urilor retrase – servere, echipamente de retea, laptopuri, telefoane si multe altele. Numai in 2020, deseurile electronice au produs aproximativ 580 de milioane de tone metrice de emisii de CO2. Pe masura ce cererea de electronice continua sa creasca, se estimeaza ca acest numar va creste la 850 de milioane de tone metrice pana in 2030, mare parte din acest impact intrand in domeniul emisiilor Scope 3. Fara o implicare adecvata, sustenabilitatea poate fi lasata in afara strategiei de cumparare/aruncare.

Iata mai jos cateva puncte importante pentru o strategie eficienta de implicare interfunctionala a partilor interesate:

1. Construieste o structura de guvernanta ESG – un comitet sau un consiliu consultativ – care sa includa functii adecvate, precum resursele umane, juridice, achizitii, tehnologia informatiei si marketing.
2. Conecteaza-ti obiectivele ESG la prioritatile de afaceri si functionale. Echipele pot identifica problemele ignorate anterior, ceea ce duce la oportunitati de reducere a amprentei de mediu a companiei.
3. Alege furnizori si vanzatori care sa nu fie concentrati doar pe o directie, ci sa abordeze nevoile interfunctionale si multi-issue. Mergi dincolo de elementele de baza in evaluarea si managementul furnizorilor si vanzatorilor, pentru a te asigura ca alegi parteneri care se potrivesc cu valorile si obiectivele companiei tale.

Alegerea si parteneriatul cu un furnizor care aliniaza obiectivele interfunctionale este esentiala pentru succesul pe termen lung. In cazul electronicelor, un furnizor trebuie sa sustina obiectivele catre neutralitatea emisiilor de carbon sau catre zero net (obiective de sustenabilitate) si sa ofere securitatea si fiabilitatea datelor (obiective IT).
De pilda, identificarea si obtinerea de date credibile legate de Scope 3 poate depinde de selectarea unui partener sau a unui furnizor care isi masoara propria amprenta asupra mediului si, in special, orice emisii asociate. Cand vine vorba de electronice, companiile trebuie sa selecteze un furnizor care evalueaza reciclarea si reutilizarea, analizand in acelasi timp daca un furnizor poate merge mai departe pentru a solutiona pe deplin obiectivele sociale si de circularitate.
La un nivel inalt, identifica vanzatorii punand urmatoarele intrebari:

1. Vanzatorul/furnizorul are capacitatea de a oferi masuratori privind procesele, emisiile si alti factori de mediu?
2. Vanzatorul/furnizorul are obiective ESG proprii?
3. Vanzatorul/furnizorul are flexibilitatea necesara pentru a-ti atinge obiectivele de impact social? Un furnizor care are capacitatea de a raspunde rapid si prompt la diferitele obiective de impact social, fie ca se concentreaza pe educatie, ca reactioneaza rapid la dezastre sau ca abordeaza obiectivele de conservare a mediului pe termen lung care sunt in concordanta cu afacerea ta, adauga o valoare semnificativa.
4. Protejeaza-ti compania prin cerintele adecvate legate de date si de distrugere. Vanzatorul/furnizorul detine certificari sau standarde specifice pentru a asigura protectia datelor tale si a integritatii mediului, cum ar fi cele ale Asociatiei Nationale pentru Distrugerea Informatiei (NAID), Reciclarea Responsabila versiunea 3 (R2V3) si B Corporation? Exista multe alte standarde – asigura-te, insa, ca acestea raspund nevoilor companiei tale.
5. Nu toate raportarile sunt la fel. Vanzatorul are capacitatea de a furniza date care trebuie incluse in raportarea ta?
6. Vanzatorul/furnizorul are capacitatea de a actiona atunci cand actionezi tu? Mediul de astazi inseamna gestionarea schimbarilor legate de livrare, procese si alti factori sociali si probleme globale – cum ar fi pandemiile, conflictele, provocarile legate de lantul valoric si multe altele.
Desi lista de mai sus poate fi un checklist, nu uita ca este important sa stai de vorba cu furnizorii si vanzatorii. Pune intrebari pentru a afla daca furnizorul poate sa indeplineasca noile obiective triple fundamentale, daca poate sa sprijine implicarea angajatilor si obiectivele de reducere a deseurilor electronice? Poate vanzatorul respectiv sa includa in procesele sale principiile circularitatii, in vederea eliminarii tehnologiei pe care o folosesti? Rapoartele de date se pot completa cu nevoile de raportare ESG pe termen scurt si lung ale unei intreprinderi, cum ar fi GRI, TCFD si Obiectivele de Dezvoltare Sustenabila (ODD) ale ONU? Desi probabil ca aceste initiale nu au niciun sens pentru echipa IT, ele sunt esentiale pentru majoritatea echipelor ESG.

Studiu de caz: Sustenabilitatea in eliminarea bunurilor IT

Atunci cand organizatiile sunt pregatite sa-si retraga dispozitivele de date, ele colaboreaza adesea cu furnizori precum companiile IT Asset Disposition (ITAD) pentru a gestiona si sterge in siguranta dispozitivele purtatoare de date, pentru a proteja confidentialitatea companiei. Odata sterse, dispozitivele pot urma o cale traditionala de reciclare sau revanzare. In mod traditional, ITAD-urile primesc un profit comun cu departamentul IT. Acest proces se concentreaza pe maximizarea profiturilor, ceea ce nu inseamna intotdeauna ca dispozitivele sunt reparate si reutilizate pentru obiectivele de reducere a emisiilor. Adesea, dispozitivele sunt reciclate si reduse la materiile prime de baza, in loc sa fie reutilizate sau sa li se dea o alta destinatie, pentru a prelungi durata de viata a dispozitivelor si pentru a include principiile circularitatii in procesele de afaceri si serviciile pentru clienti. „Profitul” generat pentru departamentul IT poate echivala cu o eroare de rotunjire pentru companie in ansamblu, insa emisiile asociate incepand de la achizitionarea electronicelor si pana la eliminarea lor contribuie la emisiile Scope 3 ale unei companii. Alinierea obiectivelor IT si ESG duce la rezultate optime pentru afacere in general.
CircleIT, un furnizor ITAD care se concentreaza pe reutilizare si circularitate, conecteaza echipele IT ale clientilor cu echipele ESG.

In cazul unui client, aceasta a insemnat facilitarea comunicarii obiectivelor intre indivizi din trei departamente si functii. Rezultatul: clientul a inteles mai bine modul in care serviciile unui ITAD ar putea sprijini toate echipele si sa identifice unde se intersecteaza obiectivele lor.
„Aceasta este valoarea majora pe care o putem aduce clientilor nostri”, a declarat Will Cohen, presedinte CircleIT. „Fiind un B Corp certificat, concentrat pe circularitate, nu suntem doar un furnizor ITAD. Ne consideram parteneri in a-i ajuta pe clientii nostri sa-si atinga obiectivele ESG mai importante. Am lucrat cu multi clienti care nu erau constienti de valoarea ESG ascunsa pe care o pot valorifica si care ar fi in beneficiul organizatiei ca intreg”. In acest caz, echipa ESG a derulat un program de colectare a tehnologiei pentru angajati, facand echipa cu cei de la Resurse Umane ca beneficiu pentru angajat si colaborand cu echipa de IT pentru a asigura confidentialitatea datelor. ESG a beneficiat de acesta prin primirea de rapoarte si reducerea emisiilor Scope 3. Aceasta colaborare se afla in centrul activitatii CircleIT si a oferit un plus de valoare clientului in domenii despre care nu stia ca sunt disponibile.
Desi ESG abordeaza o serie intreaga de probleme, concentrarea pe una, asa cum este aruncarea tehnologiei folosite, va ajuta o companie sa progreseze in calatoria sa de sustenabilitate, sa asigure o confidentialitate si o protectie adecvata a datelor, sa reduca deseurile si sa limiteze emisiile. Toate acestea asociindu-se cu vanzatori sau furnizori cu aceleasi valori legate de atingerea obiectivelor ESG si de afaceri.

Sursa: https://www.greenbiz.com/article/multi-issue-cross-functional-engagement-strengthens-sustainability

Foto: freepik