De abia reveniți în Formula 1 ca furnizori de motoare pentru McLaren, japonezii de la Honda contestă deja regulile Federației Internaționale de Automobilism (FIA) privind dezvoltarea tehnologică a propulsoarelor. Aceștia se consideră nedreptățiți tocmai din pricina statutului lor de nou-veniți în postura de furnizori de motoare în Formula 1.
Conducerea FIA a decis în final să le permită rivalilor de la Renault, Ferrari și Mercedes să-și poată îmbunătăți motoarele în timpul sezonului (aceștia având dreptul să îmbunătățească 32 de repere ale propulsorului). Inițial FIA intenționa să impună tuturor echipelor să-și prezinte configurația finală a motoarelor pentru viitorul sezon până la 28 Februarie, cu două săptămâni înaintea primei curse a anului din Australia. Totuși tehnicienii Ferrari au exploatat o breșă în regulament și l-au forțat practic pe Charlie Withing, Directorul de Curse F1 al FIA, să le permită să-și dezvolte motorul și în timpul sezonului. Această decizie îi va avantaja pe campionii de la Mercedes care își pot mări avansul tehnologic asupra rivalilor, dar mai ales pe italienii de la Ferrari care au stat cel mai prost cu dezvoltarea motorului în 2014 și pe francezii de la Renault (care furnizează motoare și foștilor campioni de la Red Bull). Conform BBC Sport, Honda (alături de partenerul său McLaren) este dezavantajată în mod clar de această măsură din două motive principale:
- În 2014 regulile FIA stipulau că fiecare pilot poate utiliza maximum 5 motoare pe parcursul sezonului. Dacă acest număr era depășit, echipa respectivă primea penalizări drastice. În acest sezon, numărul de propulsoare a fost redus la 4 per pilot pentru toate echipele inclusiv pentru Honda. Japonezii trebuie deci să construiască un motor foarte fiabil încă din primul sezon în vreme ce rivalii lor au beneficat un sezon întreg în care și-au putut testa și îmbunătăți fiabilitatea beneficiind și de confortul celor 5 motoare disponibile pentru fiecare pilot;
- Deoarece se află la primul an în competiție, Honda nu are dreptul să îmbunătățească 32 de repere tehnice ale motoarelor sale în 2015 așa cum este cazul pentru celelalte echipe. Mai mult, nici în 2016 Honda nu va putea îmbunătăți 32 de repere deoarece în acel sezon numărul acestora va fi limitat la 26 pentru toate echipele, inclusiv pentru japonezi.
Așadar cei de la Honda sunt supuși unor restricții care nu se mai aplică celorlați constructori pentru simplu fapt că nu a concurat în 2014. Dezavantajul este și mai mare dacă luăm în considerare faptul că Mercedes, Ferrari și Renault au avut un an în care au acumulat experiență prin utilizarea și testarea motoarelor în condiții de cursă. Sub protecția anonimatului, un manager al unei echipe rivale a declarat: “Dacă eram în locul celor de la Honda aș fi solicitat sprijinul federației japoneze de motorsport pentru a înainta speța Curții de apel a FIA. Atunci avocații vor putea să gestioneze situația în mod corespunzător.”
Un purtător de cuvânt al Honda a declarat pentru BBC: “Honda crede într-o competiție corectă pentru binele sportului și al fanilor noștri. McLaren Honda a contactat deja FIA în legătură cu acest subiect, dar nu putem discuta mai multe detalii în prezent.” Astfel, japonezii confirmă în mod indirect că nu vor lăsa lucrurile așa cum sunt în prezent și că acționează deja în maniera lor discretă pentru a convinge FIA că merită o concesie. Singura problema este că FIA ar putea invoca faptul că cei de la Honda cunoșteau foarte bine condițiile și regulamentele în momentul în care au decis să revină în competiție.
Foto: freepik