După cum relatam într-un alt articol, furnizorul japonez de motoare Honda se află într-o poziție ingrată la revenirea sa în Formula 1 deoarece, spre deosebire de concurenții săi, nu putea îmbunătăți niciun reper al motorului său în sezonul 2015. Așa cum era normal și fair play, FIA și-a schimbat poziția, și, în urma celei mai recente ședințe, forul său decizional a decis să permită japonezilor să poată aduce îmbunătățiri tehnologice motorului lor pe parcursul acestui an competițional.

honda-f1

Răspunsul Federației Internaționale de Automobilism era unul previzibil deoarece exista un precedent clar: FIA își schimbase decizia și în cazul celorlați furnizori de motoare Mercedes, Renault și Ferrari și ar fi fost incorect ca doar Honda să fie nedreptățită prin prisma regulamentului. Pentru Honda, vestea este una extrem de bună deoarece există zvonuri care indică faptul că motorul lor are potențial, dar nu se ridică încă la așteptări din punct de vedere al puterii și va necesita o serie de modificări semnificative. Japonezii își vor putea modifica motorul în limitele clare impuse de FIA pe parcursul sezonului. Mercedes, Renault și Ferrari au dreptul de a modifica 32 de repere tehnice (denumite token) dintr-un total de 66 (adică aproximativ 48% din totalul componentelor motorului). FIA le va permite celor da la Honda să modifice un număr de repere egal cu numărul de repere neutilizate de ceilalți constructori până la prima cursă a sezonului din Australia (programată la 16 martie). Charlie Whiting, directorul de curse al FIA a explicat pentru BBC News: „Dacă trei constructori participanți la sezonul 2014 au câte 8, 7 și respectiv 5 repere neutilizate la debutul sezonului, atunci producătorul aflat la primul sezon (n. red. Honda) va putea modifica 6 componente în timpul sezonului (media este rotunjită).

Revenită în Marele Circ dupa o absență de 10 ani, Honda este primul nou furnizor de motoare care intră în Formula 1 în ultimul deceniu. În acest context, decizia FIA are un impact pozitiv asupra perspectivelor Honda pentru noul sezon. Directorul diviziei de motorsport al Honda, Yasuhisa Arai s-a declarat foarte optimist privind nivelul motorului japonez într-un recent interviu acordat SkySports: „Sunt încrezător că motorul nostru se va situa la același nivel de performață cu al celor de la Mercedes”. Ne putem doar imagina că reacția celor de la Renault și Ferrari la auzul acestei declarații nu este tocmai una de bucurie deoarece aceștia se chinuie de un sezon întreg să-i ajungă din urmă pe germani, iar progresele îngregistrate în acest sens au fost modeste. Japonezii nu sunt recunoscuți pentru declarații belicoase așa că Arai se bazează probabil pe cifre și date tehnice concrete când spune că propulsorul Honda este la același nivel cu cel mai bun motor din Formula 1. Și acest lucru nu ar fi o supriză. Honda a avut la dispoziție un sezon întreg pentru  a-și evalua concurența și pentru că Mercedes a fost furnizorul de motoare pentru McLaren (partenerul său pentru 2015), s-a aflat într-o poziție privilegiată pentru a identifica punctele forte ale motorul produse de germani.

Foto: freepik