După ce a depășit criza de pe continentul nord-american, General Motors se concentrează acum pe stoparea pierderilor înregistrate de ramura sa europeană, și în special de producătorul german Opel. Inițial, specialiștii erau de părerea că GM intenționează să utilizeze parteneriatul strategic cu grupul francez Peugeot-Citroen (PSA) pentru a dezvolta platforme comune pentru viitoarele modele Opel și a pune punct astfel unei perioade de 13 ani cu pierderi de peste 18 miliarde de miliarde de dolari americani, îregistrate pe piața europeană.
Recentul anunț al PSA, conform căruia parteneriatul cu GM urmează să se materializeze printr-un număr redus de modele dezvoltate în comun ridică serioase semne de întrebare asupra viitorului acestei colaborări. Primul model GM care urma să fie dezvoltat pe o platformă PSA, noul Opel Corsa, va fi cel mai probabil dezvoltat tot pe baza unei vechi platforme Fiat, urmând ca în 2018, modelul Corsa să beneficieze de o platformă dezvoltată integral de GM și nu de platforma EMP1, dezvoltată de Peugeot pentru viitoarele generații ale modelelor de clasă mică 208 și C3. GM a precizat că singurele certitudini ale parteneriatului sunt noile generații ale modelelor Zafira și Meriva, dezvoltate în comun pe platforme PSA și programate deja pentru lansare în 2017. GM a refuzat însă să comenteze zvonurilor legate de noul model Corsa, alimentând astfel speculațiile jurnaliștilor. Surse din cadrul GM au confirmat totuși că noua generație Opel Corsa va fi o versiune complet revizuită, bazată însă tot pe vechea platformă Fiat, iar înlocuitorul acelui model din 2018 va fi bazat pe o nouă platformă GM de clasă mică, denumită provizoriu Global Gamma și nu pe o platformă PSA.
Aceeași platformă globală Global Gamma ar urma să fie valorificată de GM după modelul Ford și pentru viitoarele versiuni ale modelelor Chevrolet Sonic, Buick Encore sau Opel Mokka. Se pare că sub conducerea directorului pentru dezvoltare globală, Mary Barra, GM își schimbă strategia urmând modelul Ford și utilizând componente de șașiu și transmisii comune la nivel global, dar în același timp permițând diferitelor mărci din grup să se bucure de flexibilitate când vine vorba de design, spațiu interior și modularitate. Astfel, modulele comune pot fi personalizate pentru a se adapta mai ușor cerințelor unor piețe aparte cum ar fi cele din SUA și China, generând totodată economiii importante pentru procesul de producție al GM.
De asemenea, se pare că după ce a plătit 423 de milioane de dolari pentru 7 procente din acțiunile Peugeot, GM nu are nici cea mai mică intenție să investească alte sume în producătorul francez de automobile a cărui situație deja disperată nu pare să se îmbunătățească. Mai mult, în disperarea de a găsi parteneri care sa le ofere sprijin financiar, francezii au vândut un pachet de acțiuni producătorului chinez Dongfeng Motor. Că mărcile europene apelează la susținerea financiară a unor producători chinezi nu este ceva nou (doar Volvo a devenit proprietatea Geely), însă PSA și-a ales partenerul chinez greșit din perspectiva relației cu GM. Mai exact, Dongfeng este concurentul direct al celui mai pare partener chinez al GM, Shanghai Automotive. Cum Donfeng a devenit al doilea acționar al PSA după familia Peugeot, devine clar faptul ca alianța GM-PSA este în prezent periclitată serios de influența tot mai mare pe care o va dobândi Dongfeng Motors în strategia producătorului francez.
Foto: freepik