Uleiul de motor este vital pentru lubrifierea motorului masinii, disiparea caldurii si asigurarea performantei optime a motorului. Insa in timp uleiul de motor se ingroasa si se umple cu reziduuri, reducandu-si capacitatea de a functiona. Schimbarea regulata a uleiului reduce uzura componentelor motorului, prelungind durata de viata a acestuia.
Afla tot ce iti trebuie pentru schimbul de ulei, inclusiv tipurile de ulei, intervalurile de schimb si un ghid pas cu pas pentru schimbul de ulei.

Care este rolul uleiului de motor?

Uleiul de motor este unul dintre fluidele esentiale de care un vehicul are nevoie pentru a functiona corect, alaturi de combustibil, lichid de racire si lichid de transmisie. Scopul general al uleiului de motor este acela de a mentine motorul in stare de functionare fara probleme si in mod optim. Uleiul de motor proaspat, de inalta calitate, are patru scopuri principale: lubrifierea, curatarea, disiparea caldurii si protectia impotriva coroziunii.

Lubrifierea si reducerea frecarii

Cand motorul functioneaza, partile sale mobile, cum ar fi pistoanele, arborele cotit, bielele, arborele cu came si supapele se rotesc in mod constant. Cu cat motorul functioneaza mai mult si mai repede, cu atat aceste piese se rotesc mai mult, generand frecare si caldura.
Cea mai importanta sarcina a uleiului de motor este aceea de a asigura lubrifierea pieselor motorului. Un strat de ulei de motor de calitate ajuta la reducerea frecarii, garantand o protectie adecvata impotriva contactului daunator metal pe metal.

Curatarea si indepartarea contaminantilor

Uleiul de motor contine si agenti detergenti si dispersanti. Acesti aditivi permit uleiului sa mentina componentele interne ale motorului curate in timpul functionarii.
Pe masura ce uleiul de motor circula printr-un motor in functiune, el capteaza murdaria, praful, depunerile de ardere, namolul, lacul si alti contaminanti inainte ca acestea sa poata uza sau deteriora motorul. Odata scos din motor, filtrul de ulei al masinii capteaza acesti contaminanti, asigurandu-se ca ei nu revin in interiorul motorului.

Disiparea caldurii motorului

Desi caldura este un produs secundar normal al unui motor cu ardere interna (ICE), caldura in exces poate deteriora componentele interne. Uleiul de motor ajuta la racirea motorului prin proprietatile sale de disipare a caldurii.
Uleiul de motor este conductiv termic, adica este o substanta care conduce si transfera caldura in mod natural. Desi conductivitatea sa termica este mai mica decat cea a lichidului de racire a motorului, el poate absorbi o parte din caldura motorului si o poate transfera in baia de ulei, asigurandu-se ca nu atinge temperaturi daunatoare in timpul functionarii.

Protectie impotriva ruginii si coroziunii

Desi uleiul de motor nu este un agent de indepartare a ruginii sau a coroziunii, el lasa pe suprafetele metalice o pelicula de protectie subtire care previne contactul cu apa, ajutand la prevenirea formarii ruginii. Majoritatea uleiurilor de motor contin, de asemenea, aditivi antioxidanti si de neutralizare a acidului, inhiband coroziunea pe aceste suprafete metalice.

De ce trebuie schimbat uleiul de motor?

In timp, pentru ca uleiul de motor circula in mod repetat prin motor pentru a-l lubrifia si curata, el este expus in mod constant la caldura si contaminanti, care deterioreaza si descompun treptat vascozitatea si proprietatile lubrifiante ale uleiului de motor.
Cu cat uleiul de motor este mai vechi, cu atat este mai putin eficient pentru lubrifierea si curatarea motorului. Daca nu este schimbat periodic, el va acumula depozite excesive si contaminanti si se poate transforma in mazga.
Mazga de ulei este o substanta daunatoare, asemanatoare unui gel, care infunda componentele critice ale motorului si impiedica curgerea uleiului de motor mai proaspat. Mazga actioneaza si ca un izolator de caldura in loc sa o disipeze, contribuind astfel la supraincalzirea motorului si accelerand uzura interna.
Daca nu schimbi periodic uleiul de motor iti vei expune vehiculul la urmatoarele consecinte:
– Degradarea severa a performantei motorului.
– Supraincalzirea motorului in mod regulat.
– Uzura crescuta, ca urmare a frecarii si a contactului metal pe metal.
– Consum crescut de combustibil din cauza nefunctionarii optime a motorului.
– Componentele motorului se blocheaza din cauza namolului care blocheaza fluxul de ulei si provoaca lipsa de ulei.
In cel mai rau caz, faptul ca nu schimbi uleiul poate duce la ruperea sau deformarea pieselor motorului, provocand o defectiune totala a motorului.

Tipuri de ulei de motor si intervale medii de schimb

Uleiul de motor conventional

Majoritatea brandurilor de ulei de motor sunt ceea ce mecanicii si specialistii din industria auto numesc ulei de motor conventional sau ulei mineral, datorita ingredientului sau principal: petrolul brut rafinat. Dupa rafinare, titeiul este amestecat cu diversi aditivi, creand o substanta care lubrifiaza componentele motorului si le protejeaza de formarea namolului si de coroziune.
Uleiul de motor conventional este utilizat in principal pentru autoturisme, SUV-uri si autoutilitare usoare cu motoare pe benzina. Este recomandat pe vehiculele mai vechi, uzate, in special pe cele produse inainte ca uleiurile sintetice sa fie utilizate in mod obisnuit sau recomandate pentru masini si camioane.
In medie, un vehicul cu ulei de motor conventional necesita un schimb de ulei o data la 5000-8000 de km sau o data la 3 luni.

Uleiul de motor diesel

In comparatie cu un motor traditional pe benzina, motoarele diesel utilizeaza diferite sisteme de combustibil si aprindere si functioneaza la temperaturi mai ridicate. In consecinta, ele trebuie sa utilizeze ulei de motor formulat pentru motoarele diesel.
O masina diesel necesita un schimb de ulei o data la 12000-16000 de km, sau o data la 6-12 luni. Insa intervalul de schimb poate fi mai scurt daca vehiculul este utilizat in mod frecvent pentru remorcare sau transport de marfuri grele.

Uleiul de motor sintetic

Uleiul de motor sintetic este un tip de ulei de motor creat artificial cu compusi chimici, in loc de rafinarea titeiului natural. Uleiul de motor complet sintetic este un ulei care este 100% produs folosind molecule sintetizate chimic. Acest tip de ulei de motor nu contine compusi pe baza de petrol, fiind astfel mai prietenos cu mediul si reducand dependenta de extractia si rafinarea petrolului.
Principalul beneficiu al uleiului de motor sintetic este longevitatea. Conform unui studiu din 2017, uleiurile sintetice sunt, in medie, cu 47% mai eficiente decat uleiul de motor conventional. Ele isi mentin structura chimica mai des, ceea ce le face mai putin predispuse la oxidare, deteriorare prematura sau degradare prea rapida.
Eficienta crescuta permite uleiului de motor sintetic sa dureze mai mult, marind timpul sau distanta dintre schimburile de ulei, pana la 16000-24000 de km.

Uleiul de motor semi-sintetic

Uleiul de motor semi-sintetic este un amestec de ulei conventional si sintetic. Desi proportiile variaza de la producator la producator, majoritatea brandurilor sunt amestecuri care contin 10% pana la 25% ulei sintetic.
Uleiul de motor semi-sintetic nu are aceeasi longevitate ca uleiul complet sintetic, dar poti ajunge in medie la 8000 de km.

Uleiul de motor pentru kilometraj mare

Unele branduri de ulei de motor contin aditivi special formulati pentru a maximiza longevitatea unui motor mai vechi, cu kilometraj mare. Acestea sunt cunoscute ca uleiuri de motor pentru kilometraj mare.
Uleiul de motor pentru kilometraj mare are de obicei o formula mai vascoasa si aditivi suplimentari. Aceste proprietati sunt concepute pentru a mentine durata de viata a motorului uzat sau pentru a compensa uzura existenta a acestuia, oferind o lubrifiere optima pentru componentele interne mai vechi si uzate.
Desi nu exista reguli clare cu privire la momentul in care ar trebui sa treci la ulei de motor pentru kilometraj mare, se recomanda sa treci la acest tip de ulei cand motorul ajunge la pragul de 160000 de km.

Schimbul de ulei la service pas cu pas

La un schimb de ulei full-service, mecanicul va examina tot ce este necesar pentru schimbul de ulei. Schimburile full-service includ inspectii si servicii suplimentare pentru a te asigura ca motorul functioneaza fara probleme. Iata care sunt pasii unei inspectii de acest tip.
Inspectia initiala. Mecanicul va verifica nivelul actual de ulei, evaluand cantitatea si starea ramasa.
Scurgerea uleiului vechi. Mecanicul va accesa partea inferioara a vehiculului si va scurge uleiul existent in baia de ulei. Vehiculul poate fi ridicat pe o rampa sau peste canalul statiei de service, pentru ca mecanicul sa aiba acces la baia de ulei.
Inspectia si inlocuirea filtrului de ulei. Dupa scurgerea uleiului vechi, mecanicul localizeaza si inspecteaza filtrul de ulei, iar daca e nevoie de inlocuire, va instala un filtru nou. In general, se recomanda schimbarea filtrului de ulei la fiecare doua schimburi de ulei.
Uleiul nou. Mecanicul va inlocui uleiul vechi cu ulei proaspat, oferind si recomandari potrivite pentru marca si modelul masinii tale.
Completarea cu lichide. Dupa improspatarea uleiului, mecanicul poate verifica si completa si alte lichide critice, cum ar fi lichidul de transmisie, lichidul de diferential sau lichidele pentru cutia de transfer.
Alte servicii. Unele schimburi full-service de ulei includ si alte servicii care nu au legatura cu fluidele masinii, cum ar fi lubrifierea elementelor de fixare, verificarea si inlocuirea filtrului de aer, inspectarea curelelor si furtunurilor sau verificarea presiunii in anvelope.

Schimbul de ulei acasa pas cu pas

Schimbarea uleiului masinii este o abilitate de baza, pe care fiecare proprietar auto ar trebui sa o aiba. Ea prelungeste durata de viata a motorului si te asigura ca masina ta functioneaza fara probleme.

De ce ai nevoie?

Inainte de a incepe, asigura-te ca ai toate sculele si materialele necesare.

– Ulei nou
– Filtru nou de ulei
– Set de chei
– Cheie pentru filtrul de ulei
– Tava de scurgere a uleiului
– Palnie
– Carpe
– Cricuri sau rampe

Instructiuni pas cu pas

Pasul 1. Pregateste masina.

Asigura-te ca vehiculul este amplasat pe o suprafata plana si ca motorul este rece. Foloseste cricul sau rampele pentru a ridica masina pentru un acces mai usor la dopul de scurgere a uleiului.

Pasul 2. Localizeaza dopul de scurgere a uleiului si filtrul de ulei.

Consulta manualul masinii pentru a gasi dopul de scurgere a uleiului si filtrul. Ele sunt de obicei situate in partea de jos a motorului.

Pasul 3. Scurge uleiul vechi

Aseaza tava de scurgere a uleiului sub dopul de scurgere, scoate cu grija dopul cu o cheie si lasa uleiul sa se scurga complet, procedura ce poate dura cateva minute.

Pasul 4. Inlocuieste filtrul de ulei

Folosind cheia pentru filtrul de ulei, scoate filtrul vechi, aplica putin ulei nou pe garnitura noului filtru, pentru o etansare buna si instaleaza manual noul filtru.

Pasul 5. Adauga uleiul nou

Cu ajutorul palniei, toarna uleiul nou in motor prin orificiul de umplere. Verifica manualul, pentru a sti care este cantitatea corecta de ulei.

Pasul 6. Verifica nivelul de ulei

Porneste motorul si lasa-l sa functioneze cateva minute, pentru a circula uleiul nou. Opreste motorul si asteapta cateva minute pentru ca uleiul sa se depuna. Foloseste joja pentru a verifica nivelul uleiului, iar daca este necesar adauga mai mult ulei.

Pasul 7. Curata totul.

Arunca in mod corespunzator uleiul si filtrul vechi.

Concluzie

Schimburile regulate de ulei iti mentin motorul in stare buna si pot economisi bani dati pe reparatii. Nu uita ca intretinerea regulata este secretul longevitatii si performantei vehiculului!

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik