forza rossa formula 1

sursa foto: www.diacaf.com

Informațiile din presa internațională, potrivit cărora o echipă românească denumită Forza Rossa a primit acordul de principiu al Federației Internaționale de Automobilism (FIA) să concureze în Formula 1 din sezonul 2015, au generat un val de entuziasm în rândul fanilor sporturilor cu motor din România.

Deși au existat sceptici, știrea a fost confirmată ulterior de publicații de prestigiu din motorsport, cum ar fi F1 Racing sau Autosport. Reputatul jurnalist auto Adam Cooper a confirmat la rândul său faptul că FIA a acceptat la sfârşitul săptămânii solicitarea oficială a echipei Forza Rossa de a concura în Formula 1.

Se pare că echipa va fi finanțată de Ion Bazac, fost ministru al sănătății și patronul importatorului oficial Ferrari în România (care poartă de altfel numele Forza Rossa). Guvernul României s-ar fi angajat la rândul său să susțină financiar proiectul alături de un grup de companii private al căror nume nu a fost dat încă publicității. Echipa ar urma să fie alcătuită de germanul cu origini române Colin Kolles, fost team principal la echipele Spyker, Force India și apoi HRT. Kolles va beneficia de expertiza propriului său nucleu de ingineri conduși de designerul șef Paul White, cel care a realizat modelul LOTUS AER T129, ce urmează să concureze în cea de-a doua parte a Campionatului Mondial de Anduranță din acest an. În practică, doar licența echipei va fi românească deoarece echipa va fi una internațională, cu sediul echipei în Marea Britanie, un monopost construit în Germania, un motor produs de francezi (Renault) sau italieni (Ferrari) şi ingineri din toate colțurile lumii.

Există speranța ca românilor talentați cum ar fi Robert Vișoiu sau Mihai Marinescu să li se ofere șansa de a obține măcar un loc de piloți de teste în cadrul echipei Forza Rossa, însă, cunoscând politica din Formula 1 este puțin probabil ca acest lucru să se întâmple. Asta deoarece finanțarea unei echipe din F1 costă enorm (cu un prag minim de aproximativ 50 de milioane de Euro) iar sursele de finanțare principale sunt două: una este reprezentată de sponsori care își pot impune piloții pe care îi doresc, iar cealaltă este reprezentată de piloți care dispun de foarte mulți bani (vezi cazul Pastor Maldonado susținut de compania petrolieră de stat PDVSA cu peste 35 de milioane de Euro anual).

Este greu de crezut că o echipă aflată la început de drum va reuși să impună un pilot român și să obțină și fondurile necesare din sponsorizări. Daca o echipă de tradiție precum McLaren are dificultăți majore în a-și găsi un sponsor principal, iar o echipă cu performanțe notabile ca Lotus a avut grave probleme financiare anul trecut, este puțin probabil ca o echipă cu finanțare exclusiv românească (așa cum reiese din informațiile existente) să poate face față ușor în Formula 1. De asemenea, este greu de crezut că Forza Rossa ar putea fi pregătită cu un monopost pentru startul sezonului 2015. Cel mai probabil, daca va găsi sponsori puternici, echipa ar putea lua startul în sezonul 2016, așa cum s-a întâmplat cu cealaltă nouă echipă care a primit acordul FIA de a concura în F1, Haas Racing amânându-și debutul pentru 2016 deoarece nu avea timpul necesar pentru a se pregăti corespunzător.

Concluzia este că așteptările iubitorilor Formulei 1 de la echipa Forza Rossa ar trebui să fie realiste. Echipele mici ca Marussia și Caterham se luptă pentru supraviețuire și nu depășesc mediocritatea ultimelor locuri din clasament, în vreme ce HRT s-a retras pentru că nu a putut face față din punct de vedere financiar.

Foto: freepik