Sebastian Vettel a venit în Statele Unite după două week-end-uri de coșmar pentru Scuderia Ferrari, hotărât să reducă din handicapul de 59 de puncte față de rivalul Hamilton. Însă, la sfârșitul cursei, cele 59 de puncte se transformau în 66 iar britanicul se apropie la doar 9 puncte de al patrulea titlu mondial. Inutil să spunem că șansele germanului de la Ferrari de a surmonta un astfel de deficit sunt aproape inexistente. Să vedem cum s-au desfășurat ostilitățile în Statele Unite.

Ferrari ajunge pe teritoriu american cu o serie de upgrade-uri menite să îmbunătățească comportamentul monopostului pe trasee rapide cu linii drepte lungi, locul unde monoposturile W08 își pot dezmorți picioarele liniștite.

Noua podea cu 4 fante © Albert Fabrega

Astfel, inginerii Ferrari aduc update-uri la podea, în zona tire squirt. Există acum 4 fante de stingere a turbulențelor cauzate de pneurile spate față de cele 5 văzute în Japonia. Această modificare lucrează perfect cu noul diffuser testat în vară în Ungaria și care își face apariția aici pentru prima oară. Doar Vettel avea să folosească noua podea întrucât italienii nu au avut decât una disponibilă pentru M.P. al Statelor Unite.

Noua podea cu 4 fante © Albert Fabrega

Secțiunea centrală este modificată, având rolul de a amplifica randamentul acestuia pe liniile drepte în condițiile în care Ferrari are o filosofie aerodinamică bazată pe un rake pronunțat. Eficiența crescută în partea posterioară duce automat la un dezechilibru pe partea frontală. Așadar nu este o surpriză apariția unei noi specificații ale aripii față menită să genereze ceva mai multă apăsare aerodinamică. Nu numai atât însă.

Noua podea cu 4 fante © Albert Fabrega

CALIFICĂRI

Lewis Hamilton se impune în calificări fără mari probleme. Britanicul era favorit la pole-position după ce câștigase toate cele 3 sesiuni de antrenamente libere astfel că primul run în Q3 se convertește în timpul de pole-position. O greșeală în al doilea run l-a împiedicat să-ți îmbunătățească timpul, dar și așa, avansul era suficient.

Locul doi i-a revenit lui Sebastian Vettel care a reușit la ultimul run din Q3 să găsească peste jumătate de secundă și astfel să-i fure locul lui Valtteri Bottas. De remarcat faptul că germanul nu se apropiase până atunci la sub jumătate de secundă de Hamilton, iar ultimul său efort l-a dus la sub două zecimi și jumătate. Vettel a avut un week-end extrem de dificil. În primele două sesiuni de antrenamente libere germanul s-a luptat cu un monopost cu probleme la ținuta de drum, toate încercările germanului de a găsi un setup potrivit au fost sortite eșecului, astfel că, singura soluție a inginerilor Ferrari a fost aceea de a schimba șasiul, punând totul pe seama unui defect al acestuia. Trebuie să spunem că monopostul cu nr. 5 a fost construit în jurul șasiului folosit de Sebastian Vettel în Singapore. După primele două sesiuni de free practice, echipa decide să folosească șasiul din Japonia. S-a dovedit a fi soluția corectă, dar germanul se lovea acum de o altă problemă – lipsa unor informații importante despre comportamentul pneurilor – generată de puținele tururi parcurse de el în primele două sesiuni de free practice. În free przactice 3 Vettel folosește cele 60 de minute să pună la punct monopostul, concentrându-se pe sesiunea de calificări.

Bottas s-a clasat al treilea, declarându-se la sfârșitul zilei dezamăgit de prestația sa. Finlandezul, deși cu același material de concurs ca Hamilton, nu a reușit să fie niciun moment o amenințare pentru britanic, călcâiul lui Ahile pentru el și monopostul cu nr. 77 fiind virajele lente.

Red Bull-ul lui Daniel Ricciardo a fost al 5-lea cel mai rapid monopost. Ca și în cazul lui Vettel, ultimul run din Q3 s-a dovedit a fi cel mai rapid.

Kimi s-a clasat al 6-lea, el nereușind un Q3 curat. Finlandezul părea că a găsit un setup potrivit încă din FP1 iar timpii săi erau constant mai buni ca ai coechipierului său, numai că, la fel cum a fost cazul de mai multe ori în acest sezon, atunci când a contat, Kimi a greșit, în final fiind nevoit să se mulțumească cu același timp, la miime, cu al lui Daniel Ricciardo. Australianul însă trecuse de linia de sosire cu vreo 20 de secunde înaintea sa.

Max Verstappen a fost al 7-lea la sfârșitul sesiunii de calificări, olandezul fiind protagonistul unei excursii în afara circuitului înainte de ultimul viraj în Q3, astfel că ceea ce părea un tur care l-ar fi dus în fața lui Valtteri Bottas a devenit un tur suficient de bun doar pentru a încheia grupul piloților ce au parcurs cei 5513m în 93 de secunde.

Următorii clasați în Q3 au fost Esteban Ocon, Carlos Sainz, Fernando Alonso și Sergio Perez. De remarcat performanța spaniolului de la Renault care la primul contact cu monopostul RS17 s-a dovedit a fi extrem de rapid, reușind să depășească inerentele probleme de adaptare.

CURSA

Ziua de duminică începe cu o furtună de toată frumusețea, astfel că pista redevine “verde”. În plus, temperaturile de la sol erau mai scăzute decât au fost în free practice sau calificări. Condițiile păreau perfecte pentru Mercedes.

La start Hamilton și Vettel pornesc aproape în același timp din grid slots însă faza a doua a startului a fost mai bună pentru german, care în ciuda unei pregătiri a pneurilor mai puțin decât ideală pe turul de formare a reușit să evite ruperea aderenței și astfel s-a insinuat pe lângă Hamilton țintind din scurt apex-ul primului viraj. De cealaltă parte, Hamilton încearcă să-i închidă trasa pilotului de la Ferrari cu o manevră copie la indigo a celei folosite de Vettel în Singapore în fața lui Verstappen. Lipsea însă al treilea monopost din ecuație, astfel că rezultatul a fost altul.

Germanul se înscrie primul în virajul cu numărul 1, Hamilton al doilea, iar mai în spate Bottas abia reușește să respingă atacul inițial al lui Ricciardo. Raikkonen pierde o poziție în fața lui Ocon după virajul 2, iar Alonso se strecoară în fața lui Sainz. Plecat de pe locul 16, Verstappen câștigă deja trei locuri profitând de un viraj 1 extrem de larg și ofertant.

La sfârșitul primului tur avansul lui Vettel asupra lui Hamilton este de 1,3 secunde și va rămâne în intervalul 1,2 – 1,3s până la sfârșitul turului 3. Între timp Raikkonen reușește să treacă de Ocon la sfârșitul turului 2, iar Verstappen urcă pe 10 la sfârșitul buclei următoare. Din acest moment, Hamilton își dă seama că monopostul Ferrari al lui Sebastian Vettel se chinuie să mențină un ritm ridicat, fiind clar că pneurile UltraSoft ale germanului suferă.

Diferența de timp dintre primii doi scade de la 1,3 secunde în turul 3 la 1 secundă în turul 5, iar în turul 6, după virajul 10, în punctul de detecție DRS, Hamilton este deja la sub o secundă față de rivalul său. Primește undă verde de la ingineri să activeze Q3 mode, iar împreună cu activarea sistemului DRS, diferența de viteză pe linia dreaptă între monopostul Mercedes și cel Ferrari este de peste 30 km/h. Virajul 12 îl găsește pe Hamilton trecut de un Vettel resemnat.

“Poate aș fi putut lupta mai mult, dar era mult mai rapid ca mine încât nu avea rost”

avea să declare pilotul Ferrari la sfârșitul cursei.

Germanul încearcă să nu piardă contactul cu Hamilton, dar pneul stânga față devine factorul determinant, iar Vettel este nevoit să meargă în ritmul impus de comportamentul monopostului. La sfârșitul celei de a 6-a bucle Hamilton era deja la 0,9 secunde în față. Și distanța în timp va crește constant până în turul 16 când Vettel decide să facă primul pit stop.

În spatele lor, Ricciardo renunță la lupta cu Bottas, dându-și seama că atacurile repetate îi vor uza prematur pneurile. Australianul rămâne la o distanță de 1,5s – 2s de Bottas până în turul 12 când este chemat la boxe.

Finlandezul s-a apărat cu dârzenie însă agresivitatea lui de la începutul turului 2 avea să-l coste. Ieșirea largă din primul viraj i-a avariat podeaua, iar eficiența aerodinamică deja legendară a monopostului Mercedes avea să scadă. Lucru extrem de vizibil pe liniile drepte.

Verstappen însă este singurul pilot pentru care termenul tire management nu există în dicționar. Cel puțin nu la început de cursă. Plecat pe pneurile SuperSoft grație unui tur în Q2 suficient de rapid pe pneurile roșii, olandezul își permitea luxul de a forța. După depășirea lui Perez din turul 3, trece de Massa în turul 4, de Sainz în turul 6, apoi de Alonso în turul 7 și de Ocon în turul 10. Este acum pe locul 6, la mai puțin de 9 secunde în spatele lui Kimi Raikkonen.

Ricciardo schimbă în turul 12 și revine pe circuit pe locul 9 încălțat cu pneurile SuperSoft. Australianul devine cel mai rapid pilot de pe circuit și este clar că Red Bull au optat pentru o strategie cu două opriri la boxe. Însă bucuria lui avea să mai dureze încă două tururi. În turul 14 senzorii PU-ului Renault detectează o scădere de presiune a uleiului și ca urmare motorul Renault se oprește.

Turul 16. Vettel în continuare pe 2, dar avansul lui de 5,2 secunde (din momentul în care este depășit de Hamilton în turul 6) scade la 2,8 secunde la sfârșitul turului 15. Bottas întră în fereastra de undercut, iar Ferrari reacționează hotărând să schimbe strategia cu o oprire plănuită la începutul cursei și să opteze pentru două opriri. Vettel este chemat la boxe.

Germanul pierde 24,6 secunde pe linia boxelor și iese înapoi pe circuit pe locul al 5-lea în spatele lui Max Verstappen. În turul 18 este chemat Valtteri Bottas. Finlandezul reușește schimbul cu o secundă mai rapid, însă avariile de la podea nu-i permit să-l sară pe Vettel și revine pe circuit pe locul 5, în urma germanului.

În bucla cu numărul 19, este rândul lui Hamilton să facă prima și singura sa oprire la boxe. În acest moment, avansul său față de locul 2, ocupat de Raikkonen era de 10,8 secunde, cu Verstappen la 15,2 secunde și Vettel la 19,6.

Inlap de 1m41.659s față de 1,39,379s al lui Vettel, 23,4 secunde petrecute pe linia boxelor (timp efectiv la boxe de 2,3s) și Hamilton reușește să iasă în fața germanului în virajul 1 dar avansul său este de doar 0,5 secunde. La sfârșitul turului următor însă distanța dintre cei doi avea să fie de 1,4 secunde. Era clar că Mercedes-ul lui Hamilton este cea mai rapidă mașină de pe pistă.

Raikkonen oprește și el în turul 20. O decizie oarecum ciudată a celor de la Ferrari care au decis să-l țină pe pistă pe finlandez încă 2 tururi în condițiile în care în turul 17 era în fereastra de undercut a conaționalului Bottas (2,7 secunde). Inlap de 1m42.008s, timp efectiv petrecut pe linia boxelor:  23,575s și Raikkonen revine pe circuit pe locul 5, la 4,9 secunde de Bottas.

Max Verstappen este în acest moment lider, dar olandezul încă nu oprise. O face în turul 24 la un tur după ce este depășit de Lewis Hamilton încălțat cu pneuri mult mai proaspete. Revine pe circuit pe locul 5 la 21,7 secunde de lider și 9,9 secunde de Kimi Raikkonen. Având cele mai proaspete pneuri, Max devine cel mai rapid pilot de pe circuit.

În față Hamilton se depărtează constant de Vettel. Din turul 20 până în turul 38 când Vettel decide să oprească pentru a doua oară, Hamilton a câștigat 7 secunde.

A doua oprire a lui Vettel a fost cauzată de Max Verstappen care în turul 37 este chemat de Red Bull pentru al doilea schimb de pneuri. Olandezul era la 11,5 secunde de lider, la 2,2 secunde de Raikkonen, la 2,9 secunde de Bottas și la 5 secunde de Vettel. Dar având în vederea al doilea sint al olandezului care fost excepțional, Scuderia s-a temut că spre sfârșitul cursei Vettel ar putea intra în colimatorul olandezului.

Ritm de cursă comparativ – Stint 2 Verstappen ( tur 26 – tur 37)

Verstappen revine pe circuit pe locul 7, la 28,2 secunde de lider iar Vettel intră la boxe. În turul 39, după pit stop, germanul este la 1,5 secunde în fața olandezului iar în tururile următoare reușește să se desprindă de el. Amenințare îndepărtată.

În față Hamilton îl are în urma sa pe Bottas și pe Raikkonen. Între finlandezi însă distanța de 4,9 secunde care-i separa după pit stop-ul lui Raikkonen (turul 21) s-a micșorat treptat astfel că la sfârșitul celei de-a 41 bucle, Raikkonen este în plaja DRS a lui Bottas iar în turul imediat următor reușește depășirea în virajul 12.

Ordinea acum este Hamilton, Raikkonen, Bottas, Vettel și Verstappen. Germanul de la Ferrari însă este cel mai rapid de pe circuit astfel încât deficitul față de Bottas scade de la 16,2 secunde (în turul 39 după al doilea pit stop) la 0,4s în turul 50. Iar în turul 51 reușește una dintre cele mai frumoase depășiri ale cursei în virajul 1, strecurând monopostul Ferrari printre cel al lui Bottas pe interior și monopostul Honda întârziat al lui Vandoorne. Două bucle mai târziu germanul este lăsat de Raikkonen să treacă și urcă astfel pe locul 2.

Însă Raikkonen avea probleme de consum. PU-ul Ferrari cu numărul 4 pare să fie mai însetat decât cele precedente având în vedere că este a doua cursă în care Raikkonen este nevoit să facă fuel management. Dacă nu ar fi primit undă verde de la mecanicii să comute pe o mapare agresivă în încercarea de a-l prinde și a-l depăși pe Bottas, Raikkonen nu ar fi avut probleme cu consumul.

Însă nu acesta este singurul motiv pentru care Ferrari trebuie să recurgă la fuel management. PU-ul nr. 4 al celor de la Ferrari respectă directiva tehnică care impune un consum de ulei de doar 0,9l / 100 km. Mercedes a ales să omologheze a 4-a evoluție a PU-ului lor la M.P. al Belgiei, înainte ca directiva tehnică să intre în vigoare (M.P. al Italiei).

Cum un M.P. are in medie 300 km, iar PU-ului Mercedes îi este permis să ardă 1,2l de ulei la 100 km, avem de-a face cu 1l de ulei în plus pentru Săgețile Argintii. Care este avantajul? Lubrifianții folosiți în motoarele termice au un triplu rol. Pe lângă lubrifiere, evident, datorită aditivilor folosiți, au rolul de a reduce fenomenul de detonație și, mai important, au rolul de reduce temperatura din camera de ardere. Iar o temperatură mai mică duce la posibilitatea rulării cu un amestec aer-combustibil mai sărac. Amestec sărac înseamnă consum mai mic. Dar înseamnă și putere mai mică. Ei bine, acest efect secundar este ocolit prin arderea uleiului aditivat care produce mai multă energie decât amestecul aer-combustibil propriu zis. Așadar, pe lângă lubrifiere, uleiul (sau mai bine zis arderea lui) permite rularea cu un amestec sărac pentru a obține un consum de combustibil cât mai scăzut, dar fără a pierde din putere.

Revenind la cursă, după ce Raikkonen îl lasă pe Vettel să treacă, finlandezul s-a văzut vânat de Verstappen care reușise să treacă și el de Bottas. În ultimul tur, la punctul de detecție Max era la sub 1 secundă de Kimi. S-a apropiat suficient de mult pe linia dreaptă pentru a încerca o depășire în virajul 17.

Olandezul se lansează pe interior și trece de finlandez cu doar 3 viraje înainte de finalul cursei. Se va dovedi ulterior că depășirea a fost neregulamentară, Max ieșind total de pistă în momentul depășirii. Primește 5 secunde penalizare care îl retrogradează pe locul 4.

Așadar o victorie relativ ușoară a lui Hamilton. Avantajul lui Vettel dat de o mai bună comportare a monopostului său pe pneurile moi fost negat în Statele Unite de problemele avute în Free Practice 1 și 2. Faptul că Ferrari nu a reușit să facă o simulare de cursă corectă, concentrându-se pe rectificarea problemelor de comportament ale monopostului a însemnat că setup-ul de cursă a fost compromis din start. Din acest motiv pneul strângă față a rezistat numai 6 tururi.

Articol preluat de pe pitstops.ro

Foto: freepik