Bernie Ecclestone a anunțat încheierea unui acord pentru introducerea (cel mai probabil din 2016) în calendarul Formulei 1 a Marelui Premiu al Azerbaijanului, o mișcare care marchează o nouă etapă în globalizarea competiției supreme din motorsport.
Programul Formulei 1 a fost pigmentat în ultimii ani prin adăugarea unor noi curse desfășurate în special în țări din Asia și Orientul Mijlociu (China, Emiratele Arabe Unite, Bahrain și Malaiezia) iar Grand Prix-ul Azerbaijanului reprezintă o primă incursiune într-o țară care a făcut parte din fosta URSS. Anul acesta, dacă planul lui Ecclestone se concretizează, echipele din F1 se vor reuni în toamnă la Sochi în Rusia pentru Marele Premiu al Rusiei, ignorând probabil complet contextul geopolitic prezent. Toate acest schimbări dovedesc faptul ca Ecclestone și organizația pe care o conduce se ghidează eclusiv după principiul “banii înainte de toate”.
Bernie și oficialii azeri susțin că fosta republică sovietică – care dispune de resurse uriașe de petrol și gaze naturale – poate organiza un Grand Prix de Formula 1 în capitala Baku care a găzduit deja câteva curse de GT pe străzile sale. Foarte interesant este și faptul că Azerbaijanul are o industrie textilă aflată în continuă dezvoltare. Flavio Briatore, fost manager ale echipei Benetton și patron al afacerii omonime din industria textilă, produce haine chiar în Azerbaijan.
Conform cotidianului britanic Daily Mail, Briatore dispune de conexiuni la nivel înalt în Azerbaijan și ar fi intermediat tranzacția dintre Ecclestone și guvernul azer. Mai mult, conform aceleiași surse, Briatore ar fi încasat o sumă frumoasă (cu 7 cifre) reprezentând comisionul pentru facilitarea semnării contractului cu oficialii Formulei 1. Nu este de mirare deci că tot mai multe Grand Prix-uri migrează de pe circuitele de tradiție din Franța, Marea Britanie sau Germania către țări cu o populație foarte puțin interesată de Formula 1. Cum altfel se poate explica organizarea unui Grand Prix de Formula 1 într-o țară cu o populație musulaman-șiită de aproximativ 9 milioane de locuitori (aproximativ egală cu cea a zonei extinse a Londrei) total dezinteresată de sporturile cu motor? Sau cum ar putea explica oficialii F1 de ce au ales Azerbaijanul pentru a organizarea unei curse când această țară figurează pe locul 127 din 177 în clasamentul Indicelui de Percepție al Corupției calculat de organizația Transparency International.
Șansele ca acest Mare Premiu să reprezinte un fiasco din punct de vedere financiar (cum s-a întâmplat cu Grand Prix-ul din învecinata Turcie sau cu cel din Coreea de Sud) sunt extrem de mari. Totuși, oficialii azeri își asumă acest risc, deoarece fosta republică sovietică investește masiv în dezvoltarea turismului și a altor sectoare economice non-energetice în tentativa de a-și pregăti economia pentru momentul inevitabil când resurele de petrol se vor fi epuizat. Totodată, Azerbaijanul face eforturi pentru a se apropia de Europa (deși geografic se află la peste 2500 de km de cea mai apropiată țară membră a UE) deoarece construiește conducte prin care să livreze gaze naturale Italiei, Turciei și Greciei pentru a ajuta UE să-și reducă gradul de dependență față de gazele rusești.
Proiectul, confirmat în Ianuarie, va costa 45 de milioane de lire sterline sumă pe care guvernul azer nu ezită să o plătească sperând să culeagă roadele investiției ulterior. Pentru fanii Formulei 1 însă, Grand Prixul din Azerbaijan nu va reprezenta decât o altă cursă exotică într-un calendar competițional ghidat parcă tot mai mult de interese financiare decât de spiritul și tradiția competiției.
Foto: freepik