Lewis Hamilton a câștigat Marele Premiu al Canadei, reușind să-l devanseze pe Sebastian Vettel la capătul unei curse decise de o penalizare aplicată germanului.
Când furtuna se va risipi, cursa din Canada va rămâne în memoria colectivă a Formulei 1 drept una cu adevărat curioasă. Vettel și Ferrari au ratat prima lor victorie din sezon după ce o decizie a comisarilor a făcut ca germanul să cadă pe locul doi deși a trecut linia de sosire primul.
Momentul decisiv și controversat a venit în ultima parte a Marelui Premiu. Vettel, care a condus pe circuit pe întreaga durată a zilei, a fost retrogradat pe poziția a doua după aplicarea unei penalizări de 5 secunde la finalul cursei. Charles Leclerc a fost aproape de a-l depăși la rându-i pe coechipierul său, dar în final s-a mulțumit cu ultima treaptă a podiumului.
Vettel a ieșit pe iarbă în șicana de la virajele 3-4 în turul 48, în urma unei erori venită când rula la aproximativ o secundă în fața rivalului său. La reintrarea pe circuit însă, acesta nu a putut controla suficient de bine mașina sa Ferrari, blocând calea lui Hamilton, care a fost nevoit să frâneze pentru a evita un accident. Germanul a continuat să conducă cursa, dar întregul Mare Premiu urma să fie aruncat în aer.
Cei doi au fost sub investigație o bună parte a finalului. În timp ce britanicul încerca să recupereze mica diferență ce-l separa de Vettel, decizia comisarilor a venit, răsturnând situația cu totul. Hamilton a trecut linia de sosire al doilea, dar a câștigat după aplicarea penalizării.
Scenele din imediata încheiere a întrecerii au fost la rândul lor tensionate, cu Vettel plecând imediat spre motorhome-ul Ferrari și fiind convins de către membrii ai echipei să ia parte la ceremonia de premiere. Germanul a schimbat ordinea plăcuțelor care indicau top 3-ul în parc ferme, spre deliciul publicului, iar pe podium Hamilton a părut să-l roage să urce la rândul său pe prima treaptă.
Decizia comisarilor va fi îndelung discutată, dar e foarte improbabil să poată fi schimbată. Venind pe durata cursei, ea nu poate fi atacată de către Vettel sau Ferrari. La rândul lor, cei de la Mercedes – în speță Toto Wolff și Hamilton – s-au arătat înțelegători pentru furstrarea și supărarea din tabăra Ferrari. În apărarea lui, Vettel a făcut clar faptul că nu ar fi putut să controleze mașina mai bine în situația apărută, astfel încât să nu blocheze trasa pe care Hamilton s-ar fi putut infiltra.
Cursa fusese una împărțită în două până în acel punct, cu cei doi rivali și Leclerc îndepărtându-se fără prea mult efort de urmăritori. Plecat de pe locul al 6-lea, Valtteri Bottas a fost nevoit să aștepte mult până a urcat pe poziția a 4-a pe care a și terminat, la un moment dat fiind chiar depășit de Nico Hulkenberg după runda de opriri la boxe.
Ajuns pe locul 4 și având un avans considerabil în fața urmăritorilor, Bottas a realizat și cel mai rapid tur al cursei pe un set nou de pneuri soft. Max Verstappen a terminat al 5-lea, făcând o cursă de recuperare decentă după nefericitele calificări de sâmbătă. În spatele olandezului, dar la un tur în urma învingătorului, s-au clasat cei doi piloți Renault, cu Daniel Ricciardo aflat la cea mai bună clasare de la trecerea la echipa franceză – locul 6.
Hulkenberg a fost urmat de un Pierre Gasly din nou șters, iar Lance Stroll a obținut un excelent loc 9 în fața fanilor canadieni, în condițiile în care plecase de pe locul 17 al grilei de start. Daniil Kvyat a obținut ultimul punct pus în joc după ce l-a depășit pe Carlos Sainz în ultimele tururi.
Spaniolul a fost al 11-lea, terminând în fața lui Sergio Perez. Romain Grosjean a trecut linia de sosire al 14-lea, fiind prins între cei doi piloți Alfa Romeo. Celălalt pilot Haas, Kevin Magnussen, a încheiat abia al 17-lea, la peste două tururi în urma lui Hamilton și chiar și în urma Williams-ului lui George Russel pe circuit.
Danezul s-a plâns profund prin radio de starea mașinii sale – refăcută după ce a fost avariată serios în urma accidentului din calificări – și a primit un răspuns pe măsură chiar din partea managerului Gunther Steiner.
Robert Kubica a terminat al 18-lea, în timp ce Alexander Albon și Lando Norris au abandonat – britanicul după ce suspensia sa dreapta spate părând a ceda ca urmare a problemelor de răcire a frânelor.
Ca urmare a controversatului succes, Hamilton conduce cu un avans de 29 de puncte în clasamentul piloților în fața coechipierului său, Bottas. Ziua ar fi putut foarte bine să fie a celor de la Ferrari, cu Vettel pilotând excelent întreg weekendul – cu excepția erorii decisive și deciziei ce a urmat.
Foto: freepik