Administratorii de fonduri de investitii duc o adevarata lupta pentru a reusi sa-si vanda produsele de investitii ecologice consilierilor financiari, intr-o perioada in care greenwashingul agresiv erodeaza increderea in industria de mediu, sociala si guvernanta (ESG), conform cercetarilor recente.

Doar 1% dintre consilierii financiari si “wealth managerii” – o categoie de consilieri financiari care lucreaza cu persoane din categoria de venit mare si foarte mare – spun in acest moment ca “au incredere deplina” in afirmatiile facute de fondurile de investitii care sustin ca sunt ecologice si bazate pe ESG, potrivit Asociatiei Companiilor de Investitii, iar lipsa de dovezi a fost citata drept motiv principal pentru prabusirea increderii in randul investitorilor.
Un wealth manager intervievat de Asociatia Companiilor de Investitii a spus ca va fi nevoie ca fondurile sa vina cu “exemple reale in portofoliu” pentru ca afirmatiile ecologice pe care le fac sa fie crezute.
Noile constatari subliniaza un decalaj considerabil de incredere cu care se confrunta investitiile ESG, mai ales dupa multitudinea de acuzatii de greenwashing lansate impotriva principalelor companii financiare si pe fondul unei ingrijorari tot mai mari cu privire la lipsa reglementarilor in domeniu.

Cel mai recent exemplu de companie care s-a confruntat cu o astfel de problema este HSBC, acuzata ca strange bani prin obligatiuni asociate cu sustenabilitatea si ca ii canalizeaza in proiecte in care sunt implicati combustibili fosili. Compania a respins acuzatiile si a spus ca joaca “un rol important in piata SLB emergenta”.
Organismele de monitorizare merg mai departe si incearca sa limiteze afirmatiile fanteziste legate de sustenabilitate facute de managerii de fonduri de investitii.
Autoritatea pentru Conduita Financiara si-a dezvaluit recent planurile privind reducerea folosirii neverificate a unor termeni precum “verde”, “sustenabil” si “ESG”, precum si pe cele privind sporirea cerintelor legate de publicarea de informatii de catre companii pentru a dovedi afirmatiile nefondate. Aceasta actiune este similara unui demers al organismelor de monitorizare din publicitate, care au descoperit de asemenea probleme cu afirmatiile legate de public-facing.

Analistii AIC au spus ca wealth-managerii si consilierii financiari sunt acum “perfect constienti de riscurile greenwashing-ului” dar au confirmat totusi nevoia de oportunitati de investitii sustenabile. “In ciuda scepticismului cu privire la afirmatiile ESG, consilierii financiari si wealth-managerii continua sa sustina investitiile ESG” a spus directorul pentru comunicare AIC, Nick Britton.
Un sondaj realizat in randul a aproximativ 200 de consilieri financiari din UK a aratat ca acestia sunt mai pesimisti cu privire la performantele fondurilor orientate catre ESG decat erau in aceeasi perioada a anului trecut, atractia fata de investitii fiind afectata de inflatie si de ratele dobanzilor, ca si de schimbarile geopolitice.
“In lumina acestei realitati, decizia Autoritatii pentru Conduita Financiara (FCA) de a impune reguli stricte cu privire la modul in care fondurile isi prezinta afirmatiile de sustenabilitate pare oportuna si o sprijinim pe deplin” a adaugat Britton.

Managerii de fonduri urmeaza sa isi imbunatateasca asset-urile ESG pana la aproape 30 de trilioane de lire sterline pana in 2026, potrivit PwC, insa industria si-a atras o multime de critici pe fondul dublarii investitiilor in combustibili fosili, ca urmare a cresterii preturilor la energie.

Sursa: https://www.cityam.com/funds-struggle-to-sell-sustainability-as-greenwashing-spreads/

Foto: freepik