Fie ca este vorba despre transport personal sau comercial, un lucru este cert – vehiculele electrice si hibride reprezinta o mare parte a viitorului tuturor. Industriile si indivizii deopotriva imbratiseaza aceasta noua tehnologie interesanta si durabila. Afla cat de importanta este folosirea unor fluide si lubrifianti pentru vehicule electrice si cum alegi produsele adecvate pentru a garanta performanta si durata de viata a unui vehicul electric.

Drumul catre un viitor electrificat

Trecerea de la vehiculele cu motor cu ardere interna (ICE) la vehiculele electrice (EV) a condus la diferite evolutii interesante in domeniul fluidelor EV, pentru a ajuta la minimizarea frecarii, la imbunatatirea durabilitatii, la cresterea eficientei si la cresterea performantei atat la vehiculele electrice, cat si la cele hibride.

De ce au vehiculele electrice si hibride nevoie de lubrifianti?

Un motor conventional diesel sau pe benzina necesita lubrifiere interna cu ajutorul uleiului de motor. Pentru ca motorul are multe piese in miscare in contact unele cu altele, un strat subtire si constant de lubrifiere previne frecarea, uzura si temperatura excesiva.
Vehiculele electrice, pe de alta parte, utilizeaza un motor electric si deci nu au supape, pistoane si multe alte parti mobile ce ar necesita lubrifiere. Ca atare, vehiculele electrice nu folosesc ulei de motor pentru lubrifiere, dar exista alti lubrifianti si fluide de care vehiculele electrice au nevoie pentru a se bucura de o performanta si longevitate optime.

Vehiculele complet electrice

Spre deosebire de un vehicul conventional, vehiculele electrice utilizeaza pentru propulsie un motor electric, alimentat cu baterie, care primeste energie de la un punct de incarcare electric.
Motorul electric in sine are mult mai putine parti mobile decat un motor cu ardere conventional. Ungerea in cadrul unui motor de vehicul electric este limitata in mare masura la rulmenti etansati sau lubrifiati. Insa in procesul de furnizare de energie, bateria unui vehicul electric poate genera o caldura care trebuie controlata si disipata. Prin urmare, bateriile EV sunt racite adesea printr-un lichid de racire. Acest lucru este esential pentru a mentine temperatura ideala de functionare, pentru a preveni supraincalzirea, pentru a optimiza performanta si a prelungi durata de viata a bateriei.
Multe vehicule electrice cu baterie (BEV) utilizeaza franarea regenerativa pentru a recupera energia bateriei atunci cand vehiculul decelereaza. Acest lucru impune cerinte extreme de temperatura asupra sistemelor de franare si multe vehicule electrice necesita lichide de frana de inalta performanta pentru a mentine un sistem de franare si regenerare eficient.

Vehiculele hibride

Vehiculele hibride au atat un motor cu ardere conventionala, cat si un motor electric si baterie. Exista, in general, doua tipuri de vehicule hibride.
Primul este un hibrid cu autoincarcare, in care motorul cu ardere conventionala foloseste benzina sau motorina pentru a genera electricitatea necesara pentru a incarca bateria.
Al doilea tip este un hibrid plug-in, in care bateria se incarca de la un punct de incarcare pentru vehicule electrice, iar motorul cu ardere conventionala este in mare masura o rezerva in cazul in care bateria ajunge la un nivel scazut.
In principiu, motorul electric si sistemul de baterii ale unui vehicul hibrid necesita aceleasi fluide ca si un vehicul exclusiv electric. Insa motorul cu ardere dintr-un vehicul hibrid functioneaza adesea la o temperatura de functionare mai scazuta decat vehiculele conventionale, deoarece motorul trebuie sa functioneze doar periodic pentru a incarca bateria, rareori atingand temperatura ideala de functionare. Acest lucru poate cauza condensul apei in jurul componentelor interne ale motorului, ceea ce poate duce la deteriorare. De aceea au fost formulate uleiuri de motor specializate pentru hibride, pentru a preveni acest condens si pentru a oferi o protectie excelenta impotriva frecarii si uzurii chiar si la temperaturi mai scazute ale motorului.
In plus, vehiculele hibride au o transmisie sau o cutie de viteze care necesita lichid de transmisie sau lubrifiere a cutiei de viteze pentru a oferi o performanta uniforma, printr-o racire eficienta si o protectie sporita la uzura.

Ce fluide trebuie sa folosesti pentru EV?

Fiecare producator de vehicule electrice recomanda un tip de fluide ce trebuie utilizat pentru vehiculul tau. Vei gasi aceasta informatie in manualul de utilizare, in manualul de service sau contactand distribuitorul.
Lichidele de frana avansate ofera performante optime de franare la vehiculele electrice. Ele contin inhibitori de coroziune si oxidare care ofera o protectie excelenta componentelor metalice ale sistemului de franare. Ele reduc absorbtia de umiditate si intarzie aparitia blocajului de vapori pentru o mai buna fiabilitate si siguranta a sistemului de franare.
Lichidul de racire este un concentrat de lichid de racire cu durata lunga de viata pe baza de MEG (monoetilenglicol), pentru utilizare in vehicule electrice. El protejeaza impotriva supraincalzirii si ofera protectie fiabila impotriva inghetului si a depunerilor. Ajuta la mentinerea bateriilor la o temperatura optima si este compatibil cu elastomerii si materialele pentru furtunuri utilizate de majoritatea producatorilor europeni.
Lichidul de transmisie este proiectat pentru transmisii umed/uscat, cu o singura viteza si cu mai multe viteze pe axele spate si transaxa ale vehiculelor electrice.

Ce fluide trebuie sa folosesti pentru un hibrid?

Pe langa gama de fluide special concepute pentru vehiculele electrice, vehiculele hibride necesita, de asemenea, lubrifianti si uleiuri pentru motorul cu ardere si pentru transmisie. Si aici poti gasi recomandari in manualul masinii, in manualul de service sau contactand distribuitorul. Multe dintre produsele de lubrifiere de top pentru motoare conventionale pe benzina sunt potrivite si pentru motoarele hibride.

Aditivi si detergenti pentru sistemele hibride

Datorita incarcaturii neuniforme si completarii periodice a unitatilor hibride, contaminarea are loc mai rapid. Explicatia este ca data fiind rularea in cicluri scurte, motorul nu se incalzeste cu adevarat, ceea ce duce la o contaminare interna crescuta a motorului (din cauza reziduurilor de combustibil si a umiditatii, printre altele). Aditivii pentru curatarea motorului si aditivii de combustibil sunt remedii eficiente pentru a preveni contaminarea puternica a motorului cu ardere interna. Masina va ramane in stare optima mai mult timp, putand fi evitate probleme precum contaminarea puternica si, prin urmare, reparatiile costisitoare.

Vascozitatea fluidelor pentru EV si hibride

Pentru motorul cu ardere interna al unui sistem hibrid, proprietatile de lubrifiere cu vascozitate redusa sunt importante. Pana la urma, motoarele cu ardere sunt incarcate puternic si adesea la temperaturi scazute. Proprietatile de lubrifiere cu vascozitate redusa sunt de aceea foarte importante. Spre exemplu, Toyota a facut deja trecerea de la 0W-20 la 0W-16.
In general, pentru vehiculele electrice si hibride, fluidele utilizate – cum ar fi cele pentru transmisie si pentru sistemul de racire – trebuie sa fie adaptate pentru a satisface cerintele specifice ale acestor vehicule. Deoarece motoarele electrice si sistemele lor de transmisie functioneaza diferit fata de motoarele cu ardere interna, vascozitatea fluidelor poate fi diferita.
Pentru transmisii si sisteme de racire, se poate opta pentru fluide cu o vascozitate mai mica decat cele utilizate in vehiculele cu motoare cu ardere interna, deoarece acestea pot ajuta la reducerea pierderilor de energie prin frecare si la imbunatatirea eficientei vehiculului electric sau hibrid. Totusi, este important sa respecti specificatiile si recomandarile producatorului vehiculului in ceea ce priveste vascozitatea si alte caracteristici ale fluidelor utilizate.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik