În urmă cu 5 ani, Formula 1 se confrunta retragerea din competiție a trei echipe importante: Toyota, BMW și Honda (aceasta din urmă fiind o echipă de tradiție în F1). Criza financiară din 2008 își pusese amprenta asupra bugetelor marilor constructori iar Formula 1 nu mai reprezenta o prioritate mai ales din pricina costurilor astronomice. Pentru a umple golul lăsat de cei trei granzi, Max Mosley și Bernie Ecclestone (cei care conduc destinele Formulei 1) au acceptat intrarea în competiție a trei echipe mici: Caterham, HRT ș Marussia. Obiectivul era simplu, alinierea a cel puțin 20-22 de monoposturi la startul fiecărei cursei, creștera profitului din vânzări de bilete, sponsorizări și drepturile de televizare.
Timpul a dovedit însă că strategia aceasta a fost una falimentară. Cu mici excepții, cele trei echipe s-au zbătut permanent la coada clasamentului, mai mult încurcând celelalte monoposturi de pe circuit. După doar doi ani de mediocritate, HRT (Hispania Racing) s-a retras din competiție din lipsă de fonduri. Pentru Marussia și Caterham, sezonul 2014 a reprezentat o permanentă luptă pentru supraviețuire, singurul obiectiv fiind prezența la start, obținerea punctelor nefiind nici măcar luată în considerare. Caterham a fost vândută anul acesta unor noi proprietari însă Bernie Ecclestone a catalogat planul de rederesare al acestora drept un dezastru. „Administratorii” echipei (printre care se numără și un fost fotbalist român care se ocupa de serviciile de curațenie la sediul Caterham) dorescă să strângă peste 2 milioane de lire sterline de la fanii echipei pentru a participa la Grand Prix-ul de la Abu Dhabi. În urmă cu o săptămână, echipa Marussia (fosta Virgin Racing) a intrat și ea într-un faliment care părea inevitabil. Probema principală din Formula 1 pare a fi discrepanța majoră dintre echipele mari cu resurse bugetare aproape nelimitate (Red Bull, Mercedes, Ferrari) și echipele mici care se luptă să supraviețuiască și să culeagă uneori câteva puncte. Sauber, Force India sau Lotus sunt echipele medii care au și ele mari probleme financiare. Atât Force India (prin vocea patronului său Vijay Mallya) cât și Sauber (prin vocea team managerului Monisha Kaltenborn) au militat pentru o împărțire mai eficientă a veniturilor uriașe din F1, subliniind faptul că echipele mici primesc o felie mult prea mică din profitul obținut din vânzarea de bilete și dreptul de televizare. Grosul profitului ajunge la Ecclestone la acționarul principal din F1, CVC Capital Partners. De asemenea, orice tentativă de impunere a unui buget maxim anual a fost abandonată la presiunea echipelor mari care doresc să-și păstreze avantajul financiar decisiv. Echipele de top nu acceptă nici distribuirea echitabilă a veniturilor din drepturile TV (propusă de Max Mosley) pentru că nu doresc să-și micșoreze propriul buget. Astfel s-a ajuns la situația în care echipele bogate precum Red Bull și Ferrari dispun de peste 200 de milioane de lire sterline pe an în vreme ce Marussia sau Caterham s-au descurcat în 2013 cu un buget de aproximativ 50 de milioane sterline. McLaren îi va achita lui Alonso un salariu de 34 de milioane de euro pe an, adică aproape cât bugetul unei echipe mici. Doar motoarele Renault furnizate echipei Caterham costă aproximativ 18 de milioane de lire adică aproape jumătate din bugetul anual. În aceste condiții, nu e de mirare că echipa britanică a ajuns să ceară bani fanilor pentru a putea concura în cea mai importantă competiție de motorsport a lumii.
Prăpastia dintre echipele mari și cele mici s-a adâncit mai mult ca niciodată și riscă să distrugă Formula 1. Puțin a lipsit ca toate echipele mici să boicoteze Grand Prix-ul Statelor Unite desfășurat week-endul trecut. Donald MacKenzie, fondator și co-președinte al CVC Capital Partners și practic șeful lui Bernie Ecclestone a promis să intervină personal pentru rezolvarea crizei, semn că a realizat gravitatea situației. Ecclestone trebuie să realizeze că profitul pe care îl îndrăgește atât de multe este în mare pericol și că trebuie să reducă pretențiile financiare exagerate pe care le are de la organizatori și să renunțe la o parte din banii pe care îi încasează în favoarea echipelor. Fără posibilitatea de a beneficia de un buget decent, tot mai multe echipe vor părăsi competiția, și aici vorbim și de echipe de tradiție precum Sauber sau Williams. Deja, numărul fanilor prezenți pe circuite la curse dar și audiențele TV au scăzut dramatic. Modul în care este gestionat profitul din Formula 1 trebuie schimbat cât mai rapid până nu este prea târziu.
Foto: freepik