Sistemele de energie solara au fost mult timp prea complexe si scumpe pentru multi utilizatori casnici. Insa startup-urile ce patrund acum pe piata de energie creaza o concurenta pentru sursele traditionale si dau startul unei adevarate “revolutii a acoperisurilor verzi”. Astfel, consumatorii sunt acum capabili sa isi genereze propria energie si sa contribuie in acelasi timp la reteaua mai ampla.

Criza climatica pe care o traversam nu mai este deloc un subiect nou… In fiecare zi de vineri, tinerii din multe tari ale lumii ies pe strada pentru a demonstra in vederea actiunilor climatice. In intreaga lume – fie ca este vorba despre Bruxelles, Beijing sau Washington DC – factorii de decizie, liderii de afaceri si oamenii de stiinta lucreaza pentru a reduce emisiile de carbon.
Exista si vesti bune, insa. Energia eoliana si solara s-au maturizat si au devenit accesibile in ultimele doua decenii. Potrivit asteptarilor, energia solara in mod deosebit ar urma sa aiba un rol extrem de mare in cresterea importantei energiilor regenerabile in anii 2020, potrivit Agentiei Internationale a Energiei (IEA).

Insa progresul este unul lent. Emisiile globale de gaze cu efect de sera inca sunt in crestere, iar cererea tot mai mare de energie este prea des satisfacuta prin combustibili fosili.
Chiar si in Germania, prezentata de obicei ca fiind una dintre tarile aflate in top din punct de vedere al folosirii energiilor regenerabile, aproape 90% din toate acoperisurile compatibile inca nu au instalatii solare montate, potrivit companiei de consultanta EUPD. Aceasta cifra se refera la locuintele proprietate privata cu una sau doua familii. Pentru cladirile de apartamente, in care locuiesc mai multe persoane, numarul acoperisurilor fara instalatii solare este si mai mic.

Potentialul oferit de montarea unor instalatii de energie solara pe acoperisuri ramane in mare masura neexploatat in Germania, iar progresul lent nu este cauzat de lipsa de informatie sau de sprijinul public redus, mai ales ca 9 din 10 cetateni din Germania sustin instalatiile solare pe acoperisuri, considerandu-le cea mai populara sursa de energie.
Insa daca sunt atat de multi oameni care vor sa joace un rol in rezolvarea crizei climatice, de ce sunt atat de putini cei care actioneaza efectiv in acest sens?

Adoptarea energiei solare necesita schimbari comportamentale

Teoria Raspandirii Inovatiei ofera un raspuns: schimbarea comportamentului unei persoane necesita adesea forta si disciplina, dar si timp si bani. O dilema clasica expusa in stiintele sociale este “problema contibutiei minore”: contributia unui individ la o problema, asa cum este criza climatica, este atat de mica incat pare neglijabila, si de aceea oamenii nu vad un motiv solid pentru a actiona.

Sociologul Harald Welzer spune ca, tocmai de aceea, oamenii au nevoie de un “beneficiu primar” pentru a actiona – schimbarea trebuie sa fie simpla, convenabila si in mod ideal sa economiseasca timp si bani. Numai daca exista un astfel de beneficiu principal, majoritatea oamenilor isi schimba intr-adevar comportamentul.
Motivatia de a proteja clima poate parea convingatoare, insa ea nu determina schimbarea comportamentala, potrivit lui Welzer, pentru ca in general protectia mediului este considerata doar un “beneficiu secundar” si nu unul principal.

Noii jucatori fac energia solara usoara si accesibila

Energia solara este considerata de mult timp o solutie complicata si scumpa, iar aceasta convingere duce la un potential nevalorificat foarte mare, atunci cand vine vorba despre instalatii. Un proprietar de locuinta interesat de instalarea unui sistem solar trebuie sa se confrunte cu probleme precum un eventual credit sau sacrificarea economiilor pe care le detine, gasirea unui instalator de incredere, asigurarea si intretinerea si asa mai departe. Iar foarte adesea aceste demersuri vin la pachet cu stres si costuri substantiale, asa ca de ce sa faci toate aceste eforturi?

Cu toate acestea, startup-urile au admis de curand existenta acestor dificultati si au inventat noi modele de business ce usureaza sarcina proprietarilor de case de a se alatura miscarii solare si de a deveni “prosumatori” – persoane care produc si consuma propria electricitate verde.
Trendul a inceput cu startup-ul californian Sunrun, devenit dupa numai cativa ani principala companie americana de panouri solare casnice si de stocare in baterii.

Sistemele de leasing solar sunt pe val

Leasingurile solare vin si ele din urma in forta, in Europa. Startup-ul berlinez Enpal a devenit, potrivit companiei de consultanta Deloitte, compania de tehnologie cu cea mai rapida crestere din Germania si primul sau unicorn de tehnologie verde (greentech). Multe alte companii au inceput acum sa copieze acest model de business.
Ideea Enpal este simpla si totusi eficienta: oferind energie solara de inchiriat printr-un model pe baza de abonament, proprietarii de case economisesc costurile mari ale investitiei si nu trebuie sa faca fata monitorizarii, asigurarii sau intretinerii sistemului.

Fara costuri initiale si cu rate fixe mici, consumatorii beneficiaza de energie curata produsa acasa, atat pentru uz personal cat si pentru vanzarea excesului de electricitate catre retea. Aceasta face ca energia solara sa fie facila, accesibila si atractiva ca pret – si valorifica potentialul latent al energiei curate acasa, generand astfel o adevarata miscare solara.

“Revolutia acoperisurilor” si energiei solare

Odata cu trecerea la vehicule electrice, cererea de energie verde este uriasa. Pe fondul cresterii preturilor la energie, consumatorii isi doresc sa devina independenti de furnizorii traditionali si de caburanti fosili, sa economiseasca bani pentru factura de electricitate si sa contribuie la rezolvarea crizei climatice in acelasi timp.
E momentul potrivit ca cetatenii sa isi ia energia in propriile maini, spune Wolfgang Grundiger, de la Enpal.

Factorii de decizie au facut eforturi sa ajute energia fotovoltaica sa ajunga la public. Intr-adevar, garantiile politice si maturizarea tehnologiei au dus la scaderea costurilor energiei solare. Potrivit IEA, energia solara este acum mai ieftina decat energia cu cabune nou si decat cea obtinuta pe baza de gaz, in majoritatea tarilor. “Vad energia solara devenind noul rege al pietei mondiale de electricitate” spune directorul executiv al IEA, Fatih Birol.

Ce face Forumul Economic Mondial cu privire la tranzitia la energie curata?

Trecerea la energie curata este cheia pentru combaterea schimbarii climatice, si totusi in ultimii cinci ani tranzitia energetica a stagnat.
Consumul si productia de energie reprezinta doua treimi din emisiile globale, iar 81% din sistemul global de energie este inca bazat pe combustibili fosili, acelasi procent ca in urma cu 30 de ani. In plus, progresele in materie de intensitatate energetica in economia globala (cantitatea de energie utilizata per unitate de activitate economica) au un ritm mai lent. In 2018 intensitatea energetica s-a imbunatatit cu 1.2%, cea mai mica rata din 2010.
Pentru a crea un sistem energetic global mai incluziv, mai sustenabil, mai accesibil si mai sigur este nevoie de politici eficiente, de actiune in sectorul privat si de cooperare intre sectoarele public si privat.

Progresul este esential pentru o tranzitie de succes. Indexul Tranzitiei Energetice al Forumului Mondial Economic, ce ierarhizeaza 115 economii in functie de cat de bine echilibreaza siguranta si accesul energetic cu sustenabilitatea si accesibilitatea ecologice, arata ca cea mai mare provocare cu care se confrunta tranzitia energetica este lipsa de pregatire in randul celor mai mari emitatori ai lumii, inclusiv SUA, China, India si Rusia. Cele 10 tari care au cele mai mari scoruri in ceea ce priveste disponibilitatea reprezinta numai 2.6% din emisiile globale anuale.

Sursa: https://europeansting.com/2022/02/02/solar-energy-how-to-start-a-rooftop-revolution/

Foto: freepik