Într-o competiție de talia Formulei 1, este esențial să faci progrese tehnice semnificative pentru a obține performanțe notabile. În fiecare sezon, anumite echipe au beneficiat de un element tehnic inovator care a făcut diferența în lupta pentru titlul suprem din motorsport.
Williams a avut suspensia activă, Ferrari a avut nasul de monopost perforat, Brawn GP a introdus difuzorul dublu iar Red Bull a lansat evacuarea Coandă. Pentru sezonul 2014, elementul tehnic care poate face diferența este suspensia FRIC (Front and Rear Inter-Connected suspension), care leagă suspensia față și spate a monopostului utilizând elemente hidraulice complexe pentru a oferi un grad de stabilitate superior monopostului precum și un control mult îmbunătățit al direcției, element extrem de important pentru piloți.
FRIC este cea mai importantă invenție a inginerilor din F1, de la suspensia activă care le-a asigurat celor de la Williams supremația în Formula 1 la începutul anilor 90 (suspensie instalată pe monoposturile FW14 și FW14B). Dacă sistemul utilizat de Williams era unul controlat exclusiv prin intermediul electronicii (deci unul activ), FRIC este un sistem pasiv care are însă același rol: acela de a stabiliza platforma aerodinamică a monopostului și de a menține cele patru colțuri ale mașinii la aceeași înălțime atât pe perioada de frânare, dar și în viraje. Practic, monopostul își menține garda la sol constantă indiferent de situație cu ajutorul suspensiei FRIC.
Este evident că perfecționarea unui astfel de sistem ar oferi un plus de performanță decisiv anumitor echipe iar Red Bull, Mercedes, Ferrari, McLaren, Lotus și Williams au utilizat deja soluția FRIC și au căzut de acord să nu conteste în fața stewarzilor FIA folosirea sistemului. Conform publicației online Autosport, delegatul tehnic al FIA, Charlie Whiting, a informat toate echipele din F1 că forul de decizie din motorsport este de părere că utilizarea sistemului FRIC ar putea reprezenta o încălcare a regulamentului tehnic din F1. Acesta a subliniat însă faptul că, în eventualitatea în care toate echipele vor conveni să nu-și conteste rivalii pentru folosirea sistemului FRIC, FIA nu va acccepta contestații în această privință. Conform unor surse neoficiale, echipele mai mici care încă nu au dezvoltat sisteme FRIC performante (sau nu au deloc astfel de soluții tehnice) sunt gata să depună contestații împotriva oricărei echipe rivale care ar folosi sistemul FRIC în cursă (inclusiv la Marele Premiu al Germaniei, următoarea cursă din calendarul F1). În aceste condiții, echipele mari din F1 ar fi decis înlăturararea sistemului pentru a nu risca o descalificare ulterioară. Un argument care confirmă această teorie este acela că echipele au efectuat testele de la Grand Prix-ul Marii Britanii de la Silverstone fără sistemul FRIC.
Dezbaterile pe marginea utilizării sistemului FRIC se poartă încă de la începutul sezonului deoarece există temeri privind adoptarea unor sisteme tot mai complexe și mai scumpe care nu fac decât să mărească costurile participării în F1. Totuși, decizia bruscă a FIA de a propune o interdicție în privința sistemului FRIC a luat multe echipe prin suprindere. Eric Boullier, directorul de cursă al McLaren, a recunoscut săptămâna aceasta că echipa sa nu se aștepta la o astfel de decizie din partea FIA și că va renunța fără ezitări la acest sistem în absența unei garanții că celelalte echipe nu vor protesta împotriva utilizării sale.
Red Bull Racing și Mercedes sunt echipele care au beneficiat de cele mai performante soluții FRIC așa că este de așteptat ca acestea să fie cele mai afectate de absența sistemului. Totuși, oficialii ambelor echipe susțin că performanțele monoposturilor lor nu vor fi afectate în mod semnificativ de eliminarea suspensiei FRIC.
Foto: freepik