Antreprenorul canadio-american născut în Africa de Sud, Elon Musk, a reușit până la 42 de ani să pună pe picioare afaceri și proiecte impresionante. După ce a fost investitor principal la SpaceX (companie de transport spațial și cercetare) si PayPal (platformă internațională de comerț electronic), Musk și-a îndreptat atenția asupra industriei auto unde a sesizat potențialul imens al mașinilor de lux cu propulsive electrică.
În contextul în care proiectele de vehicule electrice ale unor mari producători de automobile ca GM, Fiat sau Audi fie stagnează, fie sunt neprofitabile, Musk a reușit să pună pe picioare compania Tesla Motors, a cărei creștere a fost impresionantă și extrem de rapidă. Cu modele precum Tesla Roadster sau Model S, Musk a dobândit supremația pe piața vehiculelor cu propulsie integral electrică. Mai mult, Tesla Motors a devenit furnizor de acumulatori litiu-ion pentru fabricanți de automobile de tradiție ca Toyota sau Daimler. După cucerirea pieței din America de Nord, Musk a decis să atace piața din China și nimeni nu se îndoiește că Tesla are un potențial imens de creștere și pe piața din Asia.
Totuși, se pare că tocmai din Asia vine un adversar care s-ar putea dovedi redutabil chiar și pentru Elon Musk. Este vorba de miliardarul chinez Lu Guanqiu, cel care a achiziționat pentru aproximativ 150 de milioane de dolari compania falimentară Fisker (tot un producător de mașini electrice de lux). Deținător al unei averi estimate la peste 3 miliarde de dolari, chinezul în vârstă de 69 de ani a declarat că va investi toți banii pe care îi produce compania sa, Wanxiang (cel mai mare producător chinez de piese auto), în producerea de mașini electrice, chiar dacă acest lucru va duce la falimentul propriei companii. Se poate însă face tranziția de la piese la automobile electrice de lux? Dacă Ferruccio Lamborghini a făcut tranziția de la tractoare la mașini supersport, de ce nu?
Dacă la prima vedere s-ar putea crede ca avem în față un alt om de afaceri chinez foarte ambițios care dorește să-și facă și un pic de reclamă, la o analiză mai atentă trebuie să recunoaștem că Lu și-a pregătit destul de bine terenul. În primul rând, a achiziționat compania producătoare de baterii A123 pentru a se asigura că deține resursele tehnologice necesare pentru a-și construi acumulatori pentru mașinile electrice in-house. Apoi, prin achiziția Fisker Automotive, a dobândit la pachet și fosta fabrică din Wilmington, Delaware, unde ar putea să producă noile modele pentru piața din SUA.
Dacă totuși va alege să producă modele viitoare Fisker în China și nu în SUA, Lu Guanqiu va avea marele avantaj al “terenului propriu” în războiul cu Tesla, deoarece guvernul chinez îi va oferi cu siguranță susținerea necesară. Un cost mai mic de producție ar putea să reducă prețul mașinilor electrice Fisker sub nivelul modelului Tesla Model S, comercializat în showroomul din Beijing la prețu de aproximativ 103,000 de dolari. Prin comparație, ultimul model produs de Fisker, denumit Karma, avea un preț de pornire de aproximativ 108,000 de dolari fiind produs în Finlanda, o țară unde costurile cu forța de muncă sunt destul de mari. Mutarea producției în China ar înclina cu siguranță balanța costurilor de producție în favoarea chinezilor. În acest condiții, visul lui Lu Guanqiu de a-l învinge pe Elon Musk pe teren propriu în SUA nu pare imposibil.
Duelul dintre miliardarul occidental vizionar și miliardarul asiatic ambițios și muncitor se anunță extrem de interesant, dar va începe cu adevărat doar atunci când Fisker va scoate primele modele de pe linia de producție.
Foto: freepik