Sustenabilitatea trebuie sa ramana pe lista de cheltuieli tehnologice a organizatiilor. In plus, fiecare organizatie, indiferent de domeniu, poate lua o serie de masuri pentru a deveni sustenabila, ceea ce a devenit un criteriu important pentru clienti.
In contextul crizei pandemice in plina desfasurare, organizatiile analizeaza fiecare aspect ce tine de cheltuielile pentru tehnologie, pentru a reusi sa se mentina pe linia de plutire. Cu toate acestea, initiativele legate de sustenabilitate nu trebuie sa fie supuse si ele acestui control. Motivul este acela ca succesul are nevoie de continuitate si – mai important de atat – initiativele ce tin de sustenabilitate sunt adesea sinonime cu economisirea de bani si cu reducerea deseurilor. Sustenabilitatea trebuie sa ramana, astfel, pe lista! Desi poti alege intr-adevar sa iti ajustezi sustenabilitatea in functie de circumstantele curente, este important ca demersurile in acest sens sa nu fie suspendate sau intarziate.
Iata si cateva dintre motivele pentru care sustenabilitatea este esentiala, mai ales in perioade de criza.
- Sustenabilitatea genereaza economii reale de costuri. Initiativele de sustenabilitate iti permit sa reduci costurile prin optimizarea resurselor si a energiei, fara a renunta la valoare. Astfel de demersuri includ operatiuni sustenabile, precum centre de date sustenabile si aprovizionarea cu energie si apa. In acelasi timp, ajustarea proceselor de proiectare si de fabricatie a produselor pentru a fi in concordanta cu economia circulara – in care incorporezi tehnologia de reconfigurare, re-manufacturare si reciclare – poate stimula lantul de aprovizionare, te poate ajuta sa garantezi aprovizionarea cu materii prime si sa creezi economii suplimentare de costuri in gestionarea deseurilor electronice.
- Sustenabilitatea da roade prin intermediul rezultatelor financiare. Companiile orientate spre sustenabilitate au rezultate financiare mai bune in raport cu ceilalti jucatori din piata, chiar si in timpul pandemiei. In conditiile in care criza continua, durabilitatea se dovedeste a fi esentiala, iar investitorii isi dubleaza investitiile in sustenabilitate.
- Sustenabilitatea este foarte atractiva pentru consumatorii tineri orientati catre valori. Chiar si in timpul pandemiei, investitiile in CX (customer experience) nu pot fi puse pe un plan secund. Consumatorii sunt preocupati de sustenabilitate: conform cercetarilor recente ale Forrester, 39% dintre adultii americani din mediul online, cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani, isi doresc certificari energetice pentru produsele pe care le aleg, in timp ce 49% dintre tinerii americani din mediul online (cu varste cuprinse intre 12 si 17 ani) isi fac griji cu privire la impactul schimbarii climatice asupra societatii. Initiativele ce tin de sustenabilitate contribuie la generarea loialitatii clientilor si fac companiile mai atractive pentru potentialii angajati.
- Initiativele ce tin de sustenabilitate dau nastere inovatiei care ii alimenteaza pe liderii industriei. Inovatia merge dincolo de dezvoltarea de software. Cercetarea si dezvoltarea interna din jurul obiectivelor generale de sustenabilitate poate genera produse si servicii inovatoare. Majoritatea progreselor ce tin de optimizarea sistemelor de racire, energie, folosire a apei si retelelor provin din eforturile de a raspunde obiectivelor legate de sustenabilitate. Aceasta strategie nu genereaza numai venituri pe termen lung, ci se prelungeste si catre economii de costuri pe termen scurt la nivel de proiect.
Pentru a face ajustari la nivel inalt in ceea ce priveste bugetele de sustenabilitate, incepi prin a identifica perspectivele de afaceri cu care compania ta se confrunta in prezent: supravietuire, adaptare sau evolutie. Situatia afacerii tale trebuie sa dicteze abordarea schimbarilor ce tin de investitii in sustenabilitate.
Asadar, cum identifici oportunitatile adecvate si lacunele din strategia de sustenabilitate? In functie de cine esti si ce faci deja, poti fi pozitionat astfel incat sa urmaresti o strategie sau alta.
Pentru a analiza oportunitatile de sustenabilitate intr-o maniera sistematica, utilizeaza un cadru sistematic si holistic de sustenabilitate. Componentele acestui cadru includ urmatoarele aspecte:
- Achizitionarea. Obtinerea energiei si apei sunt in prim planul si in centrul eforturilor de sustenabilitate pentru majoritatea companiilor. Dincolo de energie, vorbim si despre obtinerea de materiale sustenabile pentru productia si dezvoltarea de produse.
- Operatiuni. Urmatorul nivel este eficienta operationala la nivelul consiliului – masuri precum intretinerea temperaturii in centrele de date, optimizarea emisiilor de carbon, managementul datelor si lantul valoric la nivel corporate.
- Retragerea. Managementul deseurilor electronice si participarea la economia circulara nu asigura numai reciclarea, ci si o mai buna experienta a clientului per ansamblu. Includem aici conceperea de produse care pot fi regandite si care pot oferi fiabilitate.
Dincolo de cele trei principii de mai sus exista si alti factori, precum:
- Masurarea si datele. Evaluarea exacta a eforturilor de sustenabilitate si folosire a parametrilor adecvati, inclusiv eficienta utilizarii energiei si apei, este esentiala. Adesea trecuta cu vederea, aceasta formeaza scheletul unui program bun de sustenabilitate.
- Comunicarea si activarea parteneriatelor. Comunicarea interna in sensul consolidarii culturii corporate, ca si transmiterea catre clienti, factori de decizie si investitori a eforturilor, nu pot fi doar diferentiatori in afaceri, ci si facilitatori ai bunei credinte.
Fie ca esti furnizor de tehnologie sau consumator de tehnologie, elementele din acest cadru ofera oportunitati de optimizare pe mai departe. Acest cadru poate contribui, de asemenea, la compararea profunzimii si amplorii eforturilor de sustenabilitate ale diverselor organizatii, precum simpla obtinere de energie verde versus participarea intr-o economie circulara completa.
Profita de noile oportunitati de sustenabilitate declansate de pandemie, asa cum sunt evaluarea reducerilor de energie datorate inchiderii cladirilor de birouri si firmelor, rezolvarea problemelor lantului de distributie prin economia circulara si marcarea de reduceri ce tin de tehnologia sau energia verde.
Sustenabilitatea reduce costurile fara reducerea valorii si, in plus, genereaza inovatie. Este benefica pentru mediu, ca si pentru finante, experienta clientilor si adaptabilitatea generala.
Foto: freepik