De la benzi de autostrada fosforescente in intuneric pana la suprafete care inlatura substantele daunatoare din aer, oamenii de stiinta si artistii cred ca drumurile noastre de zi cu zi ofera o oportunitate inca neexploatata pentru inovatia energetica.
Pentru Daan Roosegaarde, frustrarea orelor pierdute blocat in trafic pe o autostrada de importanta majora din Olanda a fost cea care i-a starnit curiozitatea cu privire la rolul pe care drumurile l-ar putea juca in controlarea si exploatarea energiei.
“Stateam pur si simplu in masina si dintr-o data mi-a venit in minte… de ce vorbim despre masini eficiente din punct de vedere energetic si investim miliarde in cercetare si dezvoltare in acest scop, iar drumurile in sine sunt foarte rar luate in dezbatere?”, spune Roosegaarde despre momentul de acum 4 ani.
Artistul olandez era deja, la acel moment, recunoscut pentru proiectele sale ingenioase ce combina tehnologia cu energia. In 2008, el a creat un ring de dans care exploateaza energia generata de miscarea dansatorilor din club pentru a produce electricitate. De data aceasta, stand in trafic, Roosegaarde s-a intrebat daca nu cumva drumurile ar putea juca si ele acelasi rol?
Rezultatul a venit in forma proiectului sau intitulat “Glowing Lines”: trei linii emitatoare de lumina pictate de-a lungul unei autostrazi din Oss, in sudul Olandei. Liniile avand o lungime de 500 de metri absorbeau lumina in timpul zilei si straluceau noaptea pentru aproximativ 8 ore, ghidand soferii care altfel s-ar fi bazat pe luminile suspendate. “Energia este peste tot. Trebuie doar sa stim sa o colectam”, spune artistul olandez.
Insa Roosegaarde nu este singurul care a facut aceasta observatie. Cateva proiecte din lume exploreaza in acest moment daca drumurile pot juca un rol mai mare in producerea de energie.
Drumul inainte
Proiectul in faza de start-up Solar Roadways, de exemplu, analizeaza daca suprafetele din asfalt standard sau din beton pot fi pavate cu panouri cu celule fotovoltaice, care sa genereze si sa stocheze electricitate. Start-up-ul si-a asigurat deja finantare din partea guvernului si a colaborat cu Departamentul de Transporturi din Missouri pentru instalarea unei sectiuni de panouri solare de-a lungul unui drum de acces pe celebrul Route 66, care merge din Chicago catre Los Angeles.
Trialul va explora daca astfel de celule pot genera destula electricitate incat sa ofere energie unei cladiri din apropiere.
In Franta, compania de drumuri Colas, in parteneriat cu Institutul National pentru Energie Solara, a instalat 2800 de metri patrati de panouri de-a lungul unei portiuni de un kilometru de drum, in satul Tourouvre din Normandia. Compania spune ca aceste panouri solare pot genera destula energie incat sa alimenteze iluminatul public din micutul orasel.
Siemens, pe de alta parte, si-a dezvaluit primele proiecte pe autostrazile din Germania, cu cabluri electrice suspendate care permit camioanelor de transport hibride diesel –electric sa treaca pe modul electric atunci cand detecteaza cablurile.
Suprafetele inteligente
Managerul general Shell pentru probleme de Tehnologie de Specialitate, John Read, crede ca progresele care se fac cu privire la tehnologia drumurilor ar putea “transforma autostrazile in suprafetele inteligente ale viitorului”.
Echipa sa a dezvoltat deja produse bituminoase cu racire rapida, care permit asfaltului sa fie intins la temperaturi scazute fata de asfaltul obisnuit.
Aceasta tehnologie, folosita deja in Marea Britanie, Franta, Germania si Olanda, permite muncitorilor din constructii sa repare drumurile si sa le deschida pentru trafic mult mai devreme decat daca ar lucra cu asfalt standard, reducand, in acelasi timp, si emisiile de dioxid de carbon in timpul procesului de asfaltare.
Shell a infiintat, de altfel, si un centru global pentru bitum in Bangalore, India. In acest centru este explorata tehnologia drumurilor ce ar putea inlatura substantele daunatoare precum nitrogenul, dioxidul de carbon si noxele. “Pentru unele din aceste inovatii va fi nevoie de un deceniu, sau mai mult, pentru a ajunge pe piata, dar altele sunt deja aparute”, spune Read.
Timpul va spune cat de departe va ajunge tehnologia drumurilor. Pentru Roosegaard, ritmul de progres si rata succesului vor depinde de imaginatie si de investitie. “Avem nevoie de o schimbare de mentalitate. Avem nevoie de oameni curajosi, care sa investeasca in idei noi”, crede Roosegaard.
Foto: freepik