sursa: http://www.carstyling.ru/

sursa: http://www.carstyling.ru/

A devenit un automobil legendar datorită rarității, caracteristicilor sale deosebite, designului atemporal și totuși începuturile sale au fost cât se poate de modeste. Concepută pentru a deveni un “Ferrari al săracului”, Dino 246 GT a reprezentat încercarea italienilor de a produce un automobil sport cu un preț mai mic decât al modelelor clasice Ferrari.

Misiunea sa era de a lupta cu Porsche și al său 911. Enzo Ferrari, creatorul mărcii nu dorea însă să audă decât de motoare V12 pe modelele sale așa că, pentru a intra în lupta cu Porsche 911, era nevoie de un model echipat “doar” cu un V6 și cu un preț mai mic. Cei care aveau să realizeze acest nou motor V6 erau inginerul Vittorio Jano și fiul lui Enzo Ferrari: Alfredo, alintat “Dino”. Vittorio și Dino au susținut vehement ideea unui V6 amplasat central pe un model Ferrari în fața unui Enzo Ferrari obsedat de ideea de a nu distruge reputația exclusivistă a mărcii sale. “Il Commendatore” avea să fie de acord cu lansarea acestui model cu motor V6 și propulsie cu o singură condiție: acesta nu va purta numele de Ferrari și nici atât de celebra emblemă a căluțului cabrat. Numele noii game de automobile avea să fie ales ca urmare a unui context tragic: la doar 24 de ani, Dino avea să se stingă din viață din cauza unei forme rare de distrofie musculară. Zece ani mai târziu, pentru a-i aduce un omagiu fiului său care contribuise la designul noului motor V6, Enzo Ferrari lansa modelul Dino 206 GT. Modelele Dino nu purtau pe capotă căluțul cabrat, ci o emblemă nouă constând în numele mărcii amplasat pe fond galben. Primele broșuri le indicau viitorilor clienți că noul Dino este  “aproape” un Ferrari și nimeni nu anticipa faptul că acest automobil va deveni unul de colecție.

Dino 246 GT era derivat din versiunea 206 GT (produsă în doar 150 de unități) și utiliza același motor V6 înclinat la 65°, realizat inițial din aluminiu și ulterior din fontă. Pentru 246 GT cilindreea a fost mărită de la 1600 cmc la 2418 cmc iar puterea a crescut de la 165 la 195 de cai putere. Poate părea puțin în ziua de azi, dar la nivelul tehnic al anilor 1969 comportamentul mașinii era unul extrem de dinamic (mașina cântarea doar 1080 de kg). Performanțele lui Dino 246 GT nu erau deloc de neglijat: o viteză maximă de 240 km/h, cuplu maxim de 245 Nm și 7.2 secunde pentru a atinge viteza de 100 km/h. La vremea lansării, configurația cu motor amplasat central a lui Dino 246 GT era una foarte îndrăzneață pentru un automobil de serie, fiind utilizată aproape exclusiv pentru automobilele de curse de atunci. Designul fluid și armonios al lui Dino 246 GT se datora parțial amplasării centrale a motorului: capota lungă și joasă era dublată de aripile puternic conturate care desăvârșeau silueta atletică parcă făcută pentru a îmbrăca clasicul roșu al Ferrari. Desenate de celebra casă de design Pininfarina, liniile lui Dino 246 GT au devenit emblematice pentru automobilul sport cu motor amplasat central. Le putem regăsi chiar și astăzi la superbul model supersport McLaren MP-12C ceea ce dovedește ce influență a avut Dino asupra evoluției automobilului sport. De altfel, Leonardo Fioravanti, designerul de la Pininfarina care a desenat Dino 246 GT, avea să realizeze și alte două modele Ferrari extrem de apreciate: Daytona (365 GTB) și 288 GTO.

Denigrată de mulți la lansare și prezentată drept un Ferrari mai ieftin, Dino 246 GT a fost produsă în aproximativ 3569 de exemplare și și-a depășit cu mult condiția de model de intrare în gamă. Mai mult, fiind o mașină foarte căutată și extrem de rară, 246 GT se vinde astăzi la prețuri între 250.000 și 350.000 de Euro, dovedindu-se mai valoroasă și apreciată decât multe dintre suratele sale dotate cu motoare V12.

Foto: freepik