In spatele bidonului: de ce uleiurile pentru diesel si benzina joaca in ligi diferite?
O scena obisnuita din garaj : e o dimineata rece de ianuarie. Afara, zapada scartaie sub pasi, iar tu incerci sa pornesti masina. Motorul diesel da cateva ture greoaie pana prinde viata, pe cand un motor pe benzina ar porni mai sprinten. Aceeasi poveste se repeta de ani de zile. Iar daca ridicam capota si privim dincolo de piesele de metal, ajungem la unul dintre eroii tacuti ai motorului: uleiul.
La prima vedere, toate uleiurile par la fel – lichide uleioase, uneori mai groase, alteori mai fluide. Insa adevarul este ca, intre un ulei pentru motor diesel si unul pentru motor pe benzina, diferentele sunt la fel de mari ca intre pantofii de alergare si bocancii de drumetie. Ambele sunt incaltaminte, dar fiecare este conceput pentru o misiune complet diferita.
Da, stiu ca e vara. Dar tu intra in poveste!
1. Ce trebuie sa faca un ulei bun – functii de baza si provocari specifice
Uleiul are patru roluri esentiale: lubrifiere, racire, curatare si protectie antiuzura. Insa modul in care trebuie sa le indeplineasca difera in functie de tipul de motor.
Motoarele diesel functioneaza la compresii mai mari, cu temperaturi interne ridicate si produc mai multa funingine. Arderea motorinei genereaza particule solide si reziduuri acide care, daca nu sunt neutralizate, ataca suprafetele metalice. De aceea, uleiul diesel are o concentratie mai mare de aditivi detergenti si dispersanti. Acestia „leaga” particulele de funingine si le mentin in suspensie pana cand uleiul este schimbat, prevenind depunerile.
Motoarele pe benzina functioneaza mai „curat”, insa turațiile ridicate si acceleratiile rapide impun un ulei cu o vascozitate mai scazuta, care sa circule repede prin canalele de ungere si sa ajunga instant la toate suprafetele critice.
2. Povestea ZDDP – un aditiv mic, dar vital
ZDDP, sau zinc dialkyldithiophosphate, este un aditiv antiuzura folosit in uleiuri de peste 70 de ani. In motoarele diesel, unde sarcina pe componente este mai mare si turatia mai joasa, ZDDP-ul este folosit intr-o forma mai „robusta”, capabila sa protejeze pistoanele si arborele cotit sub presiuni ridicate.
La motoarele pe benzina, se foloseste de multe ori un amestec intre ZDDP primar si secundar, adaptat la turatii mari si solicitari pe termen scurt. Daca pui prea mult ZDDP din formula pentru diesel intr-un motor pe benzina modern, risti sa afectezi catalizatorul, ceea ce poate duce la costuri mari de reparatie.
Cu alte cuvinte, ZDDP-ul este ca sarea intr-o reteta: lipsa lui face mancarea fada, prea mult o face imposibil de mancat.
3. SAPS, DPF si alte acronime cu miza mare
Motoarele diesel moderne sunt echipate cu DPF (Diesel Particulate Filter) – un filtru care retine particulele de funingine. Problema este ca cenusa rezultata din arderea aditivilor din ulei (SAPS – Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur) se poate acumula in acest filtru. Daca folosesti un ulei cu SAPS prea mare, filtrul se infunda, performanta scade, iar costul unui DPF nou poate depasi 1000 de euro.
Uleiurile pentru benzina nu au aceasta restrictie atat de stricta, asa ca pot contine niveluri mai ridicate de SAPS pentru a proteja motorul in alte moduri.
4. Vascozitatea si pornirea la rece – diferenta dintre miere si ceai
Un motor diesel, prin natura sa, functioneaza cu temperaturi de operare mai ridicate si cu presiuni interne mari. De aceea, uleiurile diesel au adesea o vascozitate mai mare la cald (de exemplu 15W-40). Acest lucru asigura o pelicula de protectie suficient de groasa pentru componentele supuse uzurii.
Un motor pe benzina, pe de alta parte, poate functiona excelent cu un 5W-30 sau chiar 0W-20, care circula mai usor la rece. In zonele cu ierni aspre, alegerea unui ulei prea vascos pentru un motor pe benzina poate duce la porniri dificile si uzura crescuta in primele secunde.
5. Degradarea chimica – ce spune cercetarea
Un studiu publicat in jurnalul „Lubricants” (MDPI) a comparat degradarea uleiurilor in motoare diesel si pe benzina. Rezultatele arata ca, in motoarele pe benzina, oxidarea uleiului este mai accelerata, in special in regim urban cu drumuri scurte. Motoarele diesel, desi supuse la presiuni mari, tind sa degradeze mai lent pachetul de aditivi antiuzura, dar incarca mai rapid uleiul cu funingine.
Asta inseamna ca, pentru benzina, schimburile de ulei dese sunt o arma impotriva oxidarii, iar pentru diesel, schimburile dese sunt esentiale pentru eliminarea particulelor solide din circuit.
6. Riscurile „experimentelor” cu uleiul gresit
Unii soferi cred ca daca un ulei este „mai bun” tehnic (de exemplu, ulei diesel cu aditivi puternici), atunci e bun si pentru motorul pe benzina. Realitatea este ca aceste amestecuri neautorizate pot cauza probleme. Un exemplu des intalnit: ulei diesel intr-un motor pe benzina cu injectie directa poate creste riscul de LSPI (Low-Speed Pre-Ignition) – o ardere prematura periculoasa, care poate distruge pistonul.
Pe partea cealalta, un ulei de benzina intr-un motor diesel modern poate duce la lipsa protectiei antiuzura sub sarcina mare si la deteriorarea DPF-ului.
7. Perspectiva echilibrata – nici mai bun, nici mai rau
Nu exista „ulei mai bun” intre diesel si benzina – exista doar uleiul potrivit pentru motorul tau. Dieselul cere un ulei mai greu, mai bogat in detergenti, cu control strict al SAPS. Benzina cere un ulei mai fluid, cu aditivi optimizati pentru turatii mari si compatibilitate cu sistemele de control al emisiilor.
Alegerea uleiului nu este doar o chestiune de marca sau pret. Este o decizie tehnica ce poate prelungi sau scurta viata motorului cu ani buni. Uleiul potrivit este ca un costum facut pe comanda – se potriveste perfect, nu strange, nu atarna, si iti protejeaza investitia in fiecare kilometru parcurs. Un aliat discret, dar decisiv!
Iata si cateva intrebari frecvente pe aceasta tema:
Pot folosi acelasi ulei pentru diesel si benzina daca scrie „universal” pe bidon?
Nu este indicat. „Universal” inseamna ca respecta anumite standarde pentru ambele tipuri, dar in practica, performanta poate fi suboptima.
De ce uleiul diesel are mai multi detergenti?
Pentru ca motorina produce mai multa funingine si reziduuri acide, care trebuie neutralizate si tinute in suspensie.
Ce se intampla daca folosesc ulei de benzina in motorul diesel?
Risti uzura accelerata sub sarcina si infundarea DPF-ului din cauza SAPS-ului ridicat.
Cat de importanta este vascozitatea la alegerea uleiului?
Foarte importanta. Un ulei prea vascos poate ingreuna pornirea la rece, iar unul prea fluid poate reduce protectia la cald.
De ce oxidarea este mai rapida la uleiurile din motoarele pe benzina?
Pentru ca regimurile scurte si temperaturile de varf ating valori care accelereaza reactiile chimice in ulei.
Foto: freepik