Uleiul de motor este o componenta esentiala a motorului, care il mentine in stare de functionare fara probleme si eficient, prelungind in acelasi timp si viata autovehiculului. Pentru ca piata de profil abunda in diferite tipuri de ulei de motor, va trebui sa te asiguri intotdeauna ca il alegi pe cel mai potrivit pentru protectia masinii tale.
Ce rol are uleiul de motor?
Uleiul de motor se deplaseaza prin sistemul motor si prin componentele sale pentru a le lubrifia si pentru a indeparta praful si alti agenti de contaminare ce ar putea dauna vehiculului. Uleiul devine murdar in timp, iar filtrele de ulei se infunda cu praf si reziduuri. De aceea, ambele componente necesita schimbare periodica, potrivit instructiunilor producatorului.
Uleiul de motor trebuie sa treaca prin sistem si sa revina in baia de ulei unde va sta pana cand motorul este oprit. Uleiurile sunt clasificate in functie de vascozitatea lor, un criteriu ce masoara cat de gros sau dens este un ulei. Un exemplu de diferente in ceea ce priveste vascozitatea este comparatia dintre miere si otet. Mierea este densa si curge foarte lent atunci cand este turnata. Otetul, in schimb, este subtire si curge foarte rapid.
Uleiul trebuie sa functioneze la diferite temperature: el trebuie sa poata curge in conditii de vreme rece iarna, mentinand in acelasi timp densitatea corecta in perioadele de vara cand temperaturile sunt ridicate.
De ce conteaza vascozitatea?
Daca uleiul este prea dens atunci cand motorul este pornit si rece, nu va putea curge si nu va putea proteja componentele motorulu. Daca uleiul se subtiaza prea mult atunci cand motorul este fierbinte, el nu va lubrifia componentele in mod adecvat. Asigurandu-te ca vascozitatea uleiului este cea corecta, vei reusi sa reduci uzura motorului, optimizand in acelasi timp eficienta si performanta acestuia.
Stabilirea vascozitatii
Societatea Inginerilor Auto, sau SAE, a dezvoltat un sistem de clasificare care stabileste cat de dens este un ulei, sau care este vascozitatea acestuia. Acest sistem este reprezentat de un set de numere: 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 si 60, care indica exact cat de dens este un ulei si pentru ce temperatura este cel mai potrivit.
Cand pe eticheta unui ulei de motor regasim in fata numerelor litera “W”, ea se refera la iarna (“winter”) si indica temperatura de iarna pentru ulei.
In trecut, oamenii foloseau un anumit ulei pentru toamna si iarna si un altul pentru primavara si vara, pentru a-i asigura motorului o protectie optima.
Acelasi produs nu va functiona pentru extreme de temperatura. Insa variatiile de temperatura apar tot timpul, pentru ca motorul este rece la pornire si se incalzeste in timpul functionarii. Tocmai de aceea producatorii au creat uleiurile multigrad, care pot fi folosite pe tot parcursul unui an. Aceste variante multigrad elimina nevoia de a schimba uleiul la modificari de temperatura si asigura o protectie adecvata unui motor, din momentul pornirii si pana in momentul in care este incins.
Uleiurile multigrad au pe eticheta doua numere – cel care indica vascozitatea la temperaturi scazute si cel care indica vascozitatea la temperaturi ridicate. Un exemplu ar arata astfel: 5W-30.
Cum se masoara vascozitatea?
Uleiul este plasat intr-un vascozimetru si evaluat in functie de cat de lent sau de rapid curge. El este testat la o temperatura de 100 de grade Celsius (212 grade Fahrenheit), considerata temperatura medie a unui motor in stare de functionare.
Uleiurile multigrad sunt concepute sa ofere performanta atat la temperaturi scazute, cat si la temperaturi ridicate, ceea ce inseamna ca uleiul incepe sa curga la o temperatura mai scazuta, atunci cand motorul porneste pentru prima data si continua sa curga la aceeasi vascozitate pana cand motorul se incalzeste. Beneficiul pentru vehicul este ca are parte de o perioada mai scurta de functionare uscata si de un grad mai redus de uzura.
Cu cat uleiul curge mai rapid prin device-ul de testare, cu atat numarul este mai scazut. Cand uleiul este mai dens, el va curge mai lent si va primi un numar mai mare. Ceea ce nu realizeaza multe persoane este ca un ulei 5W-30 si un ulei 10W-30 functioneaza exact la fel pe un motor incins. Diferenta dintre cele doua este cat de repede curg atunci cand motorul este rece si abia pornit.
Folosirea aditivilor
Uleiurile multigrad au adesea adaugati amelioratori ai indicelui de vascozitate, ce au scopul de a impiedica uleiul sa devina prea subtire atunci cand motorul se incinge.
In acelasi timp, amelioratorii il ingroasa suficient de mult incat sa inceapa sa protejeze aproape instant la pornire.
Acesti aditivi reduc gradul de uzura si imbunatatesc performanta motorului. Cu toate acestea, exista un dezavantaj: in timp aditivii se epuizeaza, ceea ce va face ca uleiul sa devina prea subtire pentru a putea proteja motorul. Acesta este unul dintre motivele pentru care schimbarea regulata a uleiului este atat de importanta.
Uleiurile sintetice nu contin, in general, aditivi si pot mentine densitatea adecvata sau vascozitatea la temperaturi diferite. Insa aceste uleiuri nu pot fi utilizate pentru toate vehiculele. Va trebui sa verifici manualul masinii pentru a afla ce tip de ulei de motor este recomandat pentru autovehiculul tau. Daca folosesti orice alta varianta decat cea indicata de producator, risti sa pierzi garantia, dar si sa produci pagube importante autovehiculului.
Indicii ca folosesti vascozitatea nepotrivita
Se intampla foarte des sa nu iti dai seama ca folosesti un ulei de motor nepotrivit pana cand raul nu este deja produs! Aceasta poate insemna fie o scurgere, fie chiar uzura componentelor motorului intr-atat incat sa necesite inlocuire. Pentru a evita aceste probleme, este mai bine sa previi distrugerea, cu ajutorul schimbarilor de ulei de motor la un tehnician profesionist.
Foto: freepik