Marea Britanie si-a stabilit recent strategia de a reduce emisiile de carbon provenite din domeniul transporturilor. Dar cum ar putea arata un astfel de viitor? Se face oare destul la nivel global pentru a trece la forme de transport mai sustenabile? Chiar sunt si alte tari din lume angajate pe directia buna catre un viitor cu un continut mai mic de carbon? Kunal Dutta de la Inside Energy a incercat sa obtina raspunsul la aceste intrebari intr-o discutie cu directorul Low Carbon Vehicle Partnership, Andy Eastlake, si cu vicepresedintele Comisiei Britanice pentru Schimbare Climatica, baronesa Brown of Cambridge.
Intrebata care crede ca ar fi una dintre cele mai mari schimbari la nivel global pe care omenirea le va vedea in ceea ce priveste transporturile pana in 2024, baronesa Brown of Cambridge spune ca in mod cert va fi vorba despre un viitor mai curat si mai silentios, datorat progreselor tehnologiei si care va trebui sprijinit de politici guvernamentale.
Andy Eastlake este de parere ca cea mai mare revolutie a transporturilor va fi trecerea de la sistemul un om – o masina la un sistem comun de mobilitate eficienta.
Cum se vor traduce toate acestea, insa, in politici? Baronesa Brown of Cambridge ofera exemplul Norvegiei care a stabilit ca termen pentru eliminarea motoarelor diesel si a celor cu combustie interna anul 2025 si exemplul Scotiei, in anul 2032.
“In cadrul Comisiei pentru Schimbarea Climatica, recomandarea noastra a fost ca in UK ar trebui ca, pana in 2030, cel putin 60% din vehicule sa fie hibride sau complet electrice. Asadar, utilitarele usoare cu combustibili traditionali ar trebui eliminate pana in 2040, ceea ce este un ritm destul de lent”.
Raportandu-se la angajamentele asumate prin Acordul de la Paris, Baronesa Brown of Cambridge a spus ca angajamentele Marii Britanii sunt sub acest nivel si de aceea UK ar trebui sa inceapa sa se gandeasca la moduri cat mai eficiente pentru eliminarea emisiilor, mai ales in ceea ce priveste masinile de transport, in cazul carora aceasta misiune va fi mai dificila. De asemenea, decarbonizarea aviatiei va fi si ea extrem de dificil de dus la bun sfarsit si de aceea este nevoie ca Marea Britanie sa ajunga la un prag de zero in cel mai scurt timp posibil.
Baronesa Brown of Cambridge si Andy Eastlake au spus ca problema decarbonizarii nu ar trebui privita doar raportat la cateva tari din Europa, ci ar trebui privita in ansamblu, oferind in acest sens exemplul Chinei unde exista planuri extrem de reale si, de asemenea targeturi foarte ambitioase, in sensul decarbonizarii. De asemenea, cei doi au subliniat ca planurile de decarbonizare trebuie sa includa nu numai tarile dezvoltate din vest, ci este nevoie de intreaga Europa, si de asemenea de India, iar Marea Britanie poate impartasi in acest sens din experienta sa tarilor cu un ritm diferit de dezvoltare, astfel incat colaborarea sa faca intreaga umanitate sa evolueze catre respectarea Acordului de la Paris si, in consecinta, catre un viitor mai curat.
Foto: freepik