- Prin parteneriate cu antreprenori sociali, corporatiile pot asigura un progres masurabil, pentru a contribui la protejarea si regenerarea ecosistemelor, pentru a dezvolta si investi in comunitati, pentru a promova rezilienta lantului valoric si obiective strategice de business.
- Companiile sociale au deja parteneriate cu afacerile, dar inca exista mult loc pentru extinderea sferei de aplicare in cadrul lanturilor valorice.
- Alianta Globala pentru Antreprenoriat Social si cei peste 100 de membri ai sai scot la lumina oportunitati de parteneriate intre antreprenorii sociali si corporatii si construiesc premize pentru colaborare.
Astazi, exista multe exemple de intreprinderi sociale, cooperative si organizatii non-profit inovatoare, antreprenoriale, care au creat multa vreme valoare sociala si ecologica si au oferit exemple revolutionare in ceea ce priveste modurile de organizare a activitatii economice, orientate catre atingerea scopurilor. De aceea, ele imbunatatesc deja viata a sute de milioane de oameni si schimba industrii intregi.
Parteneriatul cu acesti actori potenti ai schimbarii ar putea permite companiilor sa incerce noi abordari care sa le ajute sa faca fata provocarilor anului urmator si celor ce vor veni mai departe, atingand simultan obiectivele de afaceri. Iar pentru ca afacerile opereaza intr-un mediu economic solicitant, ar trebui sa acorde prioritate acestor angajamente cu urgenta, pentru a contribui la construirea rezilientei pentru viitoarele tulburari de pe piata.
Incepand cu cresterea inflatiei, cresterea vertiginoasa a preturilor la energie si la produse si materii prime si ajungand pana la severitatea tot mai mare a impactului climatic, presiunea asupra corporatiilor consacrate de a inova si de a opera in moduri care sa asigure sustenabilitatea mediului, respectarea drepturilor omului si imbunatatirea societatii in general creste si ea tot mai mult.
Iar pe acest fond, la nivel mondial sunt implementate noi cerinte de reglementare pentru parametrii factorilor implicati, ce impun noi cerinte de conformitate pentru consilii si directori.
Se construieste astfel terenul pentru schimbare, iar companiile orientate catre viitor au facut deja trecerea de la responsabilitatea sociala corporativa traditionala (RSC) la parteneriate cu intreprinderile sociale, prin strategia de business de baza, astfel incat sa isi promoveze obiectivele de raportare non-financiara si obiectivele mai ample ce tin de impact.
Cu toate acestea, este abia inceputul pentru ceea ce se mai poate face.
Cauza parteneriatelor cu intreprinderile sociale
Un raport din 2021 al Catalyst 2030 si Resonance subliniaza diverse oportunitati de colaborare intre intreprinderile sociale si companii. Spectrul lor de studii de caz variaza de la sponsorizari strategice (investitii directe, finantare prin concursuri si finantare pentru dezvoltarea ecosistemelor) pana la parteneriate pentru lantul valoric sau parteneriate de achizitii sociale (intreprinderile sociale ca furnizori, distribuitori sau prestatori de servicii).
De pilda, achizitiile de la intreprinderi sociale (achizitii sociale) ofera atat un impact social semnificativ, cat si beneficii pentru companii. Din ce in ce mai multi manageri de achizitii interactioneaza cu partile interesate de-a lungul lantului lor valoric pentru a explora abordari inovatoare pentru construirea rezilientei. In manualul sau pentru achizitii sociale, Yunus Social Business a identificat o serie de studii de caz semnificative pentru achizitii sociale, in timp ce Acumen si IKEA Social Entrepreneurship au scos la lumina 100 de antreprenori sociali gata sa lucreze cu companii.
Compania de software SAP s-a angajat si ea deja sa cheltuiasca, pana in 2025, 5% din volumul sau de achizitii cu antreprenori sociali.
Pe langa achizitii, oportunitatea dezvoltarii comune a produselor alaturi de antreprenorii sociali poate permite corporatiilor sa atinga noi categorii de clienti si segmente de piata. De exemplu, extinderea serviciilor financiare pentru comunitatile nebancare ar putea creste distributia functionala a intreprinderilor sociale in spatiul financiar si ar putea contribui la dezvoltarea unor initiative de anvergura mai mare.
Intreprinderea sociala Babban Gona, de pilda, ofera microfinantare micilor fermieri si a lansat primul program de asigurare meteorologica din Nigeria, alaturi de SwissRe, pentru a-si proteja culturile. Un alt program excelent vine din partea celui mai mare administrator de averi din lume, UBS, care implementeaza initiative pentru stimularea economiei de impact prin proiectele lor filantropice si de investitii cu impact social.
AB InBev, principalul producator de bere din lume, adopta o alta abordare pentru combinarea impactului social si valorii de business. In 2018, compania a creat programul 100+ Accelerator pentru a colabora cu startup-uri si inovatori sociali pentru a contribui la dezvoltarea si scalarea tehnologiilor sustenabile care pot contribui, in cele din urma, la promovarea obiectivelor de sustenabilitate ale companiei si la contributia la ODD. Programul ofera o finantare de pana la 100.000 de dolari pentru a pilota solutia si a-si dovedi viabilitatea.
Rezultate accelerate
In anul 2021, The Coca Cola Company, Colgate-Palmolive si Unilever s-au alaturat programului 100+ pentru a aduce noi provocari si oportunitati in sectorul bunurilor de larg consum. Laolalta, cele patru companii CPG (Bunuri Ambalate de Consum) si-au deschis lanturile de aprovizionare pentru inovatie sustenabila si si-au valorificat echipele pentru a maximiza impactul colectiv. Pana in prezent, 116 startup-uri din 35 de tari si-au lansat deja sau isi lanseaza tehnologiile in acest sens.
Un exemplu excelent este pilotul Toroto, un startup care implementeaza solutii bazate pe natura, cu o trasabilitate permisa de tehnologie. Prin intermediul 100+ Accelerator, Toroto a implementat practici agricole regenerative cu fermierii de orz, pe o suprafata de 30 de hectare in Apan, Mexic, ceea ce a dus la o reducere cu 50% a utilizarii de ingrasaminte, o reducere cu 33% a emisiilor de carbon si o crestere cu 33% a carbonului organic din sol.
Reducerile de carbon vor fi emise sub forma de credite de carbon catre fermieri, imbunatatindu-le si mai mult veniturile.
Ca parte a acestei activitati, AB InBev are optiunea de a achizitiona creditele pentru a-si insera emisiile reziduale si pentru a avansa catre obiectivul de a atinge pragul zero-net in lantul sau valoric pana in 2040. Proiectul isi propune extinderea la o suprafata de 1.000 de hectare in regiunea Apan.
Schema Social Progress Credit (SPC) lansata de SK – al doilea cel mai mare conglomerat corporate din Coreea de Sud – adopta o abordare unica a parteneriatelor eficiente. Initiativa a contribuit la incurajarea si dezvoltarea antreprenorilor sociali, oferindu-le stimulente financiare legate de impactul lor. Succesul schemei consta in simplitatea sa.
Intreprinderile sociale care activeaza intr-o gama larga de domenii, de la IT la agricultura si retail, au fost evaluate in functie de patru parametri cheie, dintre care trei se aliniaza cu responsabilitatile lor fata de societate: servicii sociale, angajare, parametri de performanta a ecosistemului social si de mediu. Schema SPC a oferit apoi stimulente in numerar, proportionale cu valoarea creata, ajutand intreprinderile sa isi mareasca amploarea si profunzimea impactului. Activitatea lor variaza de la crearea de noi tipuri de produse, locuri de munca si modele de afaceri pana la construirea unui lant valoric mai sustenabil.
De-a lungul a sapte ani, expertiza acumulata din masurarea valorii sociale a intreprinderilor SPC a fost inclusa in masurarea valorii sociale a companiilor SK si a afiliatilor sai. Aceasta arata ca valoarea sociala creata de companie a crescut cu aproximativ 60% din 2020 pana in 2021.
Mobilizarea parteneriatelor pentru impact
Parteneriatele pentru generarea impactului social evolueaza de la o concentrare unidimensionala pe CSR la o relatie bidirectionala. Unul care recunoaste ca inovarea sociala este o oportunitate semnificativa pentru o strategie corporate de a contribui la protejarea si crearea de valoare – pentru afaceri, pentru societate si pentru planeta. Colaborarea cu antreprenori sociali ofera un scenariu de afaceri care combina beneficii multiple, cum ar fi accesarea de noi piete si grupuri de clienti, dezvoltarea de produse de impact, implicarea angajatilor, imbunatatirea branding-ului angajatorului si cresterea rezilientei si explorarea abordarilor inovatoare pentru a aborda beneficiile sustenabilitatii.
Pentru a sprijini dezvoltarea antreprenoriatului social si a inovatiei, multe companii de pionierat s-au alaturat Aliantei Globale pentru Antreprenoriat Social si celor peste 100 de membri ai sai, gazduita de Forumul Economic Mondial si Fundatia Schwab pentru Antreprenoriat Social.
In 2023, Alianta Globala va crea mai multe perspective si va veni cu studii de caz pentru parteneriatul cu antreprenorii sociali. In plus, va oferi angajamente organizate pentru orice companie interesata sa exploreze spatiul antreprenoriatului social pentru a crea valoare de afaceri, societala si de mediu.
Mai multe abordari bazate pe date vor crea mai multe perspective si studii de caz pentru parteneriatul cu antreprenorii sociali. Intr-o analiza preliminara s-a folosit analiza datelor pe baza de inteligenta artificiala pentru a cerceta care functii de afaceri sunt implicate in principal in antreprenoriatul social. O analiza detaliata va urma in cursul anului urmator.
Actionand impreuna, intreprinderile si antreprenorii sociali pot conduce tranzitia catre o economie bazata pe scop. Cu o mai mare constientizare, cazuri de afaceri convingatoare si un ecosistem puternic de inovare sociala, se va putea explora in continuare angajamentul dintre corporatii si intreprinderile sociale pentru a descoperi noi valori. Si poate ca atunci va putea fi rezolvata in mod colectiv redresarea economica, echitatea, problemele climei si naturii si se va gasi o cale de a traversa „policriza” si de a se ajunge la un viitor mai prosper pentru toata lumea.
Foto: freepik