Ce iti vine in minte cand te gandesti la uleiul de motor? Poate ca prima imagine cu care asociezi uleiul de motor este a pompelor de petrol, sau poate ca te gandesti la pretul benzinei sau motorinei, la raionul de uleiuri din magazinele auto, plin cu sticle de uleiuri de motor cat mai diverse. Indiferent la ce te-ai gandit, ceea ce trebuie sa retii este ca uleiul de motor este un produs esential pentru motorul masinii tale.
Uleiul de motor constituie un aspect fundamental in asigurarea performantei si durabilitatii motorului unui vehicul. Desi adesea trecut cu vederea, uleiul de motor joaca un rol esential in mentinerea partilor interne ale motorului intr-o stare optima de functionare. In cele ce urmeaza, vom explora modul in care functioneaza uleiul de motor, indeplinind o serie de functii vitale pentru buna functionare a masinii.
Materia prima pentru uleiul de motor
Materia prima de baza pentru multe produse de pe piata este petrolul brut. El sta, de altfel, si la baza materialelor plastice care sunt folosite in orice, de la pungi de cumparaturi pana la valvele cardiace. Este folosit pentru produse cosmetice, fibra de carbon, canapele si multe altele. Atunci cand este amestecat cu alte substante chimice, petrolul este materia prima de baza pentru ceara de parafina, asfalt si gudron. El este folosit pentru a face sapun, capsule pentru vitamine, ingrasaminte, insecticid si chiar parfum. Petrolul este transformat in pacura, folosita pentru incalzirea locuintelor si pentru generarea de energie electrica. El este distilat pentru a produce benzina, motorina si combustibil pentru avioane. Si, desigur, ulei de motor!
Uleiul de motor are o istorie indelungata si este folosit pentru o multime de scopuri. Insa cat de important este el pentru performanta motorului masinii tale?
Rolurile uleiului de motor
Uleiul de motor este de o importanta cruciala pentru performanta si durabilitatea motorului unui vehicul. Acesta indeplineste mai multe functii esentiale, care au un impact semnificativ asupra functionarii motorului. Iata mai jos de ce este atat de important uleiul de motor pentru performanta motorului.
Lubrifierea eficienta – baza functionarii motorului
Una dintre cele mai importante functii ale uleiului de motor este aceea de a asigura o lubrifiere eficienta a partilor mobile ale motorului. Atunci cand motorul intra in actiune, suprafetele metalice se misca rapid si intra in contact direct, ceea ce poate duce la o frictiune daunatoare si la uzura prematura. Uleiul formeaza un strat subtire intre aceste suprafete, actionand ca o bariera de lubrifiere ce reduce frictiunea. Astfel, piesele se misca intampinand o rezistenta redusa, iar uzura va fi redusa semnificativ.
Racirea si eliminarea caldurii
Pe langa rolul de lubrifiere, uleiul de motor contribuie si la racirea motorului. In timpul functionarii, motorul genereaza o caldura considerabila. Uleiul preia aceasta caldura si o transporta spre parti mai reci ale motorului. Prin aceasta actiune de racire, motorul isi mentine temperatura optima de functionare si previne supraincalzirea, ce ar putea duce la daune grave.
Protectie impotriva uzurii si coroziunii
Uleiul de motor nu este doar un lubrifiant, ci si un agent de protectie. Aditivii speciali adaugati la ulei au rolul de a preveni coroziunea si ruginirea pieselor metalice ale motorului. De asemenea, aditivii antiuzura formeaza un strat subtire pe suprafetele metalice, reducand frecarea si protejand astfel impotriva uzurii premature.
Curatarea si intretinerea
Uleiul de motor contine aditivi detergenti si dispersanti care indeparteaza depunerile de carbon, mazga si funingine acumulate in timp. Acest lucru asigura mentinerea curateniei in interiorul motorului si previne formarea depunerilor care ar putea obstructiona canalele de lubrifiere sau racire.
Parcursul uleiului de motor
Parcursul uleiului de motor intr-un vehicul este un proces complex si crucial, ce implica circulatia uleiului prin diverse componente ale motorului pentru a indeplini diverse functii. Iata cum parcurge uleiul de motor acest drum intr-un ciclu tipic de functionare.
Sistemul de lubrifiere din motor este alcatuit din cateva componente diferite, pe langa ulei in sine. Uleiul este stocat in baia de ulei, care este atasata in partea de jos a motorului. Aerul care trece pe langa ulei cand masina este in miscare permite caldurii sa se disipeze.
O pompa de ulei face fluidul vascos sa circule prin sistem, extragandu-l din baia de ulei si facandu-l sa treaca printr-o serie de galerii, asa cum inima pompeaza sangele prin artere si vene.
In drumul sau prin motor si inapoi in baia de ulei, uleiul de motor trece prin filtrul de ulei care elimina particulele (murdarie, reziduuri metalice si alte impuritati) din ulei, astfel incat materiile daunatoare sa nu ramana in motor si sa cauzeze daune sau uzura prematura.
Pentru ca aceste mecanisme sa aiba loc in mod adecvat in motorul masinii tale, este important sa folosesti tipul si vascozitatea corecte de ulei.
Cum alegi uleiul adecvat de motor
Uleiurile de motor au grade diferite de vascozitate (cat de subtire sau de groasa este substanta), fiecare grad fiind adecvat unui anumit tip de motor. Un producator poate recomanda un ulei 5W-20, in timp ce altul poate recomanda 0W-16, unul fiind ceva mai subtire decat celalat.
Majoritatea vehiculelor de pe sosele folosesc un ulei mai subtire decat masinile din trecut. Daca in urma cu multi ani era comun uleiul 10W-30, astazi sunt folositi lubrifianti mai subtiri pentru motoarele mai usoare, facute cu tolerante mai stricte.
Pe langa diferitele grade ale uleiului de motor, exista si diferite tipuri de ulei. Uleiul conventional este derivat si distilat din petrol brut. Pana in ultimii ani producatorii au inclus uleiul conventional in motoare chiar din fabrica, iar unii inca o fac.
Uleiul sintetic – creat artificial in laborator (uneori avand la baza petrol brut extrem de rafinat) – contine molecule mai uniforme in dimensiune si forma decat cele din uleiul conventional. Din acest motiv si pentru ca uleiul sintetic contine in general aditivi avansati si superiori, el are avantaje fata de uleiul conventional in ceea ce priveste performanta si durata de viata. Insa uleiul sintetic costa in general mai mult decat uleiul conventional.
Unii dintre soferi aleg o varianta de compromis intre cele doua, optand pentru amestecurile semi-sintetice.
De ce este important sa schimbi regulat uleiul de motor?
Este important sa faci schimbari regulate ale uleiului de motor si ale fitrului de ulei, pentru ca in timp uleiul in sine se degradeaza, iar filtrul se incarca de contaminanti. Daca nu rezolvi aceste probleme, uleiul nu isi va mai face treaba eficient si nu va mai mentine partile motorului in miscare. Astfel, motorul va inceta in cele din urma sa mai functioneze in mod adecvat, iar masina ta nu se va mai misca.
Planificarea schimburilor de ulei
Fie ca alegi capacitatile avansate ale uleiului sintetic, fie ca ramai la uleiul conventional (desi nu ai intotdeauna aceasta optiune, pentru ca unele masini impun sa alegi varianta de ulei sintetic), este esential sa respecti intervalele recomandate de producator cu privire la schimbarile uleiului sau ale filtrului de ulei.
Odinioara recomandarile standard vizau schimbarea uleiului de motor la 5000 de km. Aceasta recomandare este cumva invechita astazi pentru majoritatea masinilor, cu exceptia unui numar mic, ce functioneaza in conditii dure. Astazi producatorii auto recomanda schimbarea uleiului undeva intre 8.000 si 12.000 de km, iar unii extind chiar intervalul de timp pana la 16.000 de km sau mai mult. Totul depinde de modelul si marca de masina.
Foto: freepik