Uleiul de motor este esential pentru protejarea motorului impotriva supraincalzirii. Majoritatea soferilor inteleg importanta uleiului de motor, dar se simt confuzi cand trebuie sa aleaga uleiul potrivit pentru masina lor. Daca stii sa citesti si sa intelegi eticheta uleiului de motor vei putea gasi uleiul cel mai potrivit pentru a raspunde nevoilor tale specifice de condus.
Invata cum sa citesti etichetele si ce sa cauti atat pe eticheta frontala, cat si pe cea din spate a uleiului de motor pe care il cumperi, pentru a evita sa utilizezi un produs care poate cauza performante nesatisfacatoare sau care iti poate deteriora motorul.
Iata mai jos cateva elemente cheie pe care trebuie sa le cauti pe etichetele uleiului de motor si de care trebuie sa tii cont inainte de a cumpara.
Partea responsabila
Exista cateva cuvinte, numere si simboluri importante legate de uleiul de motor, la care trebuie sa fii atent atunci cand citesti o eticheta a produsului, insa primul este partea responsabila pentru produs.
Reglementarile in vigoare impun ca fiecare bun de consum sa aiba o eticheta pe care sa fie mentionate numele si sediul producatorului, ambalatorului sau distribuitorului. Eticheta trebuie sa includa adresa, orasul, statul si codul postal. Nu este permis doar un numar de telefon, adresa URL sau e-mail.
Desi sunt impuse de lege, aceste informatii nu sunt afisate pe unele marci de pe rafturile magazinelor. Lipsa acestor informatii pe eticheta ar trebui sa fie un semnal de alarma, pentru ca ar putea fi o adevarata provocare pentru un consumator sa contacteze partea responsabila daca are intrebari despre produs sau in cazul in care utilizarea produsului duce la deteriorarea motorului.
Tipul uleiului
Unul dintre primele lucruri pe care le vei vedea pe eticheta unui ulei de motor este denumirea “sintetic”, “semisintetic” sau “conventional”. Uleiurile sintetice sunt cele imbunatatite de ingineri intr-un cadru de laborator. Uleiul conventional este un produs al procesului de rafinare. Uleiul seminsintetic reprezinta o combinatie intre avantajele primelor doua tipuri de ulei.
Majoritatea mecanicilor sugereaza ca soferii sa foloseasca uleiuri sintetice, pentru ca aceste produse contin aditivi de protectie si au mai putine impuritati decat uleiurile conventionale. Un ulei sintetic nu se va degrada la fel de repede in conditii de condus zilnic, ceea ce il face o optiune excelenta pentru persoanele care fac naveta in fiecare zi.
Gradul de vascozitate SAE (Societatea Inginerilor Auto)
Etichetele uleiului de motor includ informatii importante pentru a determina daca uleiul este adecvat sau nu pentru utilizarea in vehiculul tau.
O alta informatie importanta pe care o vei regasi pe eticheta unui ulei de motor se refera la gradul de vascozitate al uleiului. Acest grad este indicat de obicei sub forma de numere. Cu cat cifrele sunt mai mici, cu atat uleiul iti va proteja mai bine motorul in fata temperaturilor mai scazute.
Un interval de vascozitate mai mare va oferi o protectie mai mare in conditii de caldura ridicata sau de performanta. Unele intervale de vascozitate vor avea si litera „W”, nu doar un interval numeric. Acest „W” inseamna iarna si iti spune ca uleiul de motor este conceput pentru a-si mentine integritatea atunci cand functioneaza pe vreme de iarna.
Uleiurile de motor multi-vascozitate (sau multi-grad) sunt recomandate cel mai frecvent pentru utilizarea in vehiculele aflate in prezent pe sosele.
Unele dintre cele mai comune grade de vascozitate concepute pentru utilizare in autoturisme sunt 5W-30, 10W-30, 5W-20 si 0W-20.
Uleiurile de motor cu vascozitate multipla sunt desemnate prin doua numere separate de litera „W”. Primul numar se refera la modul in care uleiul curge la temperaturi scazute, iar al doilea la modul in care curge la temperaturi mai ridicate de functionare. Acest aspect este deosebit de important deoarece uleiul se ingroasa in mod natural cand este rece si se subtiaza cand este incins.
Desi eticheta de pe sticla de ulei de motor poate sugera ca produsul este multi-grad, retine ca daca clasa nu este precedata de „SAE” si/sau daca nu exista „W-” intre primul si al doilea numar, e posibil sa nu fie un ulei multi-grad. De exemplu, pot exista pe rafturile magazinelor branduri pe eticheta frontala a carora scrie „5-30”, in timp ce eticheta din spate ofera o explicatie fara sens conform careia „aceasta inseamna ca vascozitatea este de la 5 la 30”, fara unitati de masura specificate.
Uita-te intotdeauna in manualul masinii, unde vei gasi gradul de vascozitate necesar pentru motorul masinii tale.
Standardul de performanta API
Standardul de performanta pentru uleiuri de motor pentru autoturisme si vehicule comerciale este clasificat de catre Institutul American al Petrolului (API).
Multe etichete ale uleiurilor de motor pot contine o clasificare API. Uleiurile de motor trec printr-o serie de teste de laborator si de motor, pentru a-si determina eficienta in conditii diverse. Uleiurile capabile sa reziste acestor teste vor primi o clasificare API-SP.
Aceasta clasificare inseamna ca produsul este capabil sa maximizeze eficienta combustibilului, sa reziste la oxidare si sa reduca depozitele minerale din motor. Uleiul de motor cu o clasificare API-SP va oferi motorului o protectie mai mare in timp, ceea ce face ca aceste uleiuri sa fie o optiune excelenta pentru soferii care conduc pe distante mari.
Unele dintre aceste categorii sunt invechite, in timp ce altele sunt actuale. Categoriile API de la SA pana la SH sunt astazi depasite.
Desi unii producatori de lubrifianti includ pe etichete o atentionare despre uleiurile de motor invechite, nu toate produsele disponibile la raft cuprind astfel de informatii cu privire la destinatia limitata a uleiului, sau despre faptul ca poate dauna motorului.
Citeste intotdeauna manalul vehiculului si cauta clasificarea API pe eticheta.
Simbolul Donut API
Simbolul Gogoasa (Donut) al API este un simbol licentiat de catre Institutul American al Petrolului pentru a-i ajuta pe consumatori sa se asigure ca achizitioneaza un ulei de motor ce raspunde standardelor pentru ulei de motor ale API si ca produsul este supus monitorizarii aftermarket al API.
Desi uleiurile de motor nu trebuie sa fie licentiate sau certificate de catre API si unele uleiuri pot raspunde unor cerinte pentru specificatiile actuale API fara o astfel de certificare, daca Gogoasa nu apare pe eticheta, consumatorii se bazeaza doar pe increderea pe care o au in producatorul de ulei. Consumatorii sunt sfatuiti sa verifice manualul masinii, pentru ca multi producatori auto recomanda uleiuri licentiate de catre API.
Gogoasa API, care se gaseste de obicei pe eticheta din spate, include grasul de vascozitate SAE si categoria API de ulei de motor.
Starburst API
Starburst API este un alt simbol pe care trebuie sa il cauti si care se gaseste pe eticheta din fata a uleiului de motor. Prezenta acestui simbol indica faptul ca uleiul este formulat pentru a raspunde celor mai actuale standarde ale Comisiei Internationale pentru Standardizarea si Aprobarea Lubrifiantilor (ILSAC), ce include conditii suplimentare pentru economia combustibilului si protectia sistemului de emisii.
Specificatiile ACEA
Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) stabileste specificatii pentru uleiurile de motor folosite in vehiculele cu motorizare pe benzina si diesel din Europa.
Aceste specificatii sunt importante pentru a asigura performanta si protectia adecvata a motorului. Exista mai multe clase si grade de specificatii ACEA pentru uleiurile de motor, actualizate periodic pentru a tine pasul cu tehnologia si cerintele motoarelor moderne.
Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile clasifica uleiurile de motor prin litere si numere.
Literele reprezinta motoarele de tipul A – motoare pe benzina, B – automobile cu motoare diesel de volum mic, camionete si camioane de gabarit mic, C – automobile cu motoare diesel cu filtre de particule, E – motoare diesel de putere mare, regim sever de fuctionare.
Numarul care urmeaza literei corespunzatoare tipului de motor, diferentiaza nivelurile de performanta din cadrul unei clase: cu cat este mai mare numarul, cu atat sunt mai ridicate performantele uleiului.
Specificatiile de performanta OEM
Desi majoritatea vehiculelor aflate in prezent pe sosele solicita uleiuri de motor certificate ACEA, API si/sau ILSAC, unii producatori de vehicule recomanda folosirea de lubrifianti care sa raspunda cerintelor producatorilor de echipament original (OEM). General Motors, de exemplu, solicita folosirea de uleiuri de motor autentice licentiate Dexos. Etichetele uleiurilor de motor licentiate Dexos au pe partea din fata unul dintre cele doua simblouri Dexos si un numar de licenta format din 11 cifre, pe spate.
In afara de General Moors, si alti OEM pot avea propriile cerinte, mai ales producatorii europeni de masini, precum VW, BMW, Mercedes Benz, PSA.
Gasesti astfel de informatii tot in manualul masinii.
Concluzie
Desi uneori poate fi dificil sa cumperi uleiul potrivit de motor, daca esti capabil sa intelegi informatiile de pe etichetele produsului, vei putea sa alegi uleiul care iti protejeaza vehiculul impotriva afectarii grave in viitor.
Foto: freepik