Date fiind toate optiunile pentru ulei de motor existente pe piata, alegerea uleiului adecvat pentru masina ta poate parea o sarcina covarsitoare. Desi exista un munte de informatii cu privire la diferitele alegeri pe care le ai de facut primul pas intotdeauna este sa te uiti in manualul masinii.Vei afla astfel daca ai nevoie de un format standard precum 10W-30 sau ceva mai putin obisnuit, dar si daca e nevoie sa schimbi uleiul in functie de sezon si de modul de utilizare a masinii.

Pentru utilizarea regulata la temperaturi moderate, varianta din manual este cea ideala. Alege intotdeauna un ulei testat de catre Institutul American al Petrolului (API).
Vei observa, de asemenea, un simbol cu doua litere pe recipient. Cel mai recent standard API este SP pentru motoare pe benzina si CK-4 pentru motoare diesel. Aceste litere au la baza un set de teste de laborator si de motor, ce determina capacitatea uleiului de a proteja motorul de uzura si de depozitele si mazga provocate de temperatura ridicata. API are o lista intreaga de standarde pentru uleiurile de motor, insa va trebui sa te asiguri ca alegi unul testat, astfel incat sa raspunda standardelor actuale – SP, SN, SM, SL, SJ pentru motoarele pe benzina si CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 si FA-4 pentru motoarele diesel.

Ce trebuie sa stii despre uleiul de motor

Vacozitatea

Vascozitatea se refera la rezistenta fluidului la curgere. Vascozitatea majoritatii uleiurilor de motor este evaluata in functie de grosimea acestora la -17 grade Celsius (reprezentata de numarul care precede litera W, de la iarna), dar si de grosimea la 100 de grade Celsius (reprezentata de al doilea numar din indicativul vascozitatii).

Uleiul de motor devine mai subtire si mai fluid cand se incalzeste si se ingroasa cand se raceste. In limite rezonabile, uleiul mai gros mentine in general un film mai bun de lubrifiere intre partile mobile si izoleaza mai bine componentele vitale ale motorului tau. Cu aditivii adecvati, care il ajuta sa nu se subtieze prea mult la caldura, un ulei poate fi clasificat cu o vascozitate la temperaturi scazute si o alta cand motorul se incinge. Cu cat uleiul este mai rezistent la subtiere, cu atat al doilea numar va fi mai mare (10W-40, fata de 10W-30 de exemplu).

La temperaturi mici, uleiul trebuie sa fie rezistent la ingrosarea excesiva, astfel incat sa poata curge in mod adecvat prin toate partile mobile ale motorului. Ingrosarea excesiva poate face foarte dificila pornirea motorului, reducand economia de combustibil.
Pentru performanta pe vreme rece, va fi nevoie de un ulei cu un numar mai mic inainte de W. Astfel, un ulei 5W este recomandat in general pentru utilizarea in timpul iernii. Uleiurile sintetice, insa, pot fi formulate sa curga si mai usor cand este rece, astfel incat sa fie capabile sa treaca teste care raspund ratingului 0W.

Cand motorul merge, uleiul se incinge, motiv pentru care un al doilea numar mai mare este important in mod deosebit pentru utilizari extreme si motoare mai complexe, cu functionare la temperaturi mai inalte.

De ce atat de multe uleiuri?

Vei gasi in magazinele de profil uleiuri pentru tot felul de destinatii: motoare high-tech, masini noi, vehicule cu kilometraj mare, SUV-uri off-road sau heavy duty si chiar masini din anumite tari. Vei vedea, de asemenea, o gama larga de vascozitati.
Daca citesti cu atentie manualul masinii vei afla uleiul recomandat de producator cand masina era noua. Manualul poate include si referiri la uleiuri Energy Conserving sau Resource Conserving, un tip de uleiuri testate pentru economia la combustibil si pe care le vei gasi la majoritatea brandurilor mari.

Cum alegi intre uleiurile de motor sintetice si cele conventionale

Uleiul conventional premium

Acesta este uleiul standard pentru o masina noua, pe care il vei gasi la toate brandurile mari, disponibil in diferite vascozitati. Producatorii auto mentioneaza in general un ulei 5W-20 sau 5W-30 pentru temperaturi mai mici, cu un ulei de 10W-30 ca optiune pentru temperaturi ambientale mai ridicate. Aceste trei ratinguri acopera majoritatea vehiculelor usoare de pe sosele.

Si mai importanta, insa, este schimbarea regulata a uleiului si filtrului. Se recomanda schimbarea uleiului odata la 6500 km sau la patru luni si nu mai rar de doua ori pe an. Daca ai pe bord un indicator electronic pentru schimbarea uleiului, urmeaza-i instructiunile si fii sigur ca il resetezi dupa ce schimbi uleiul.

Uleiul complet sintetic

Uleiurile pentru motoare high-tech sau pentru utilizari high-tech, fie ca vorbim despre un Ford F-150 care remorcheaza frecvent, fie un Chevrolet Corvette cu cel mai nou motor LS, sunt pline de aditivi sintetici. Ele curg mai bine la temperaturi mai mici si mentin vascozitatea de varf la temperaturi ridicate.
De ce nu le folosim toti? Aceste uleiuri sunt scumpe si nu toate motoarele au nevoie de ele. Ba chiar, e posibil ca motorul tau sa aiba nevoie de unele caracteristici pe care uleiurile sintetice nu le ofera. Inca o data, urmeaza indicatiile din manualul maisnii!

Uleiul amestec sintetic

Acest tip de ulei contine ulei sintetic amestecat cu ulei organic si ofera protectie pentru motoare cu incarcatura mai mare, la temperaturi mai ridicate. Aceasta inseamna in general ca sunt mai putin volatile, asa ca se evapora mai putin, ceea ce reduce pierderile de ulei si creste economia de combustibil. Aceste uleiuri sunt populare in randul soferilor de camionete si SUV-uri care isi doresc un plus de protectie pentru activitati care pun mai mult stres pe motor, precum tractarea de incarcaturi mari. De asemenea, sunt mult mai ieftine decat uleiurile complet sintetice, ajungand aproape de uleiurile conventionale premium.

Uleiul pentru kilometraj mare

Daca preferi sa conduci masina pana la un numar de kilometri cu sase cifre, uleiurile formulate pentru vehiculele cu kilometraj mare iti vor fi de ajutor. Aproape doua treimi dintre vehiculele de pe sosele au peste 100.000 de km, iar companiile petroliere au venit cu noi variante de uleiuri, recomandate pentru aceste vehicule.

Uleiurile pentru kilometraj mai mare sunt formulate cu amelioratori ce ajung in porii garniturilor motorului, pentru a le reda forma si pentru a le mari flexibilitatea pierduta in timp.
Daca ai constatat o oarecare pierdere a performantei din cauza uzurii motorului masinii, e bine sa stii ca uleiurile pentru kilometraj mai mare au, de asemenea, si vascozitati ceva mai mari.

Chiar si daca numarul de pe recipient nu o indica, exista o gama foarte variata pentru fiecare rating de vascozitate, iar uleiurile pentru kilometraj mai mare sunt varful fiecarei game. Ele pot avea, in plus, si aditivi pentru imbunatatirea indexului de vascozitate, dar si aditivi care incearca sa incetineasca procesul de uzura.
Daca ai o masina mai veche, aceste caracteristici pot fi mai importante decat ceea ce poti obtine cu un ulei complet sintetic, la un pret mai mic.

Aditivii pentru uleiuri

Utilizarea de aditivi de catre companiile producatoare este o alta abordare pentru imbunatatirea si mentinerea performantei uleiului.
Temperaturile mari ale motorului se combina cu umezeala, cu produsele secundare arderii, cu rugina, coroziunea si particulele produse de uzura, care pot afecta motorul. Aditivii contribuie la mentinerea unei bune lubrifieri prin minimizarea mazgai si deteriorarii.

Iata mai jos principalele categorii de aditivi si de ce sunt importanti:

  • Amelioratorii indicelui de vascozitate. Acestia reduc tendinta uleiului de a se subtia odata cu cresterea temperaturii.
  • Detergentii. Spre deosebire de detergentii pe care ii folosesti pentru haine, detergentii din ulei nu freaca suprafetele motorului. Ei indeparteaza unele depozite – in principal solide. Cu toate acestea, principalul lor scop este acela de a mentine suprafetele curate, impiedicand formarea de depozite de temperaturi ridicate, rugina si coroziune.
  • Agentii de dispersie. Acestia disperseaza particulele solide pastrandu-le intr-o solutie, astfel incat sa nu vina in contact si sa formeze mazga sau alte depuneri si acizi. Unii aditivi actioneaza atat ca detergenti cat si ca agenti de dispersie.
  • Agentii anti-uzura. Uneori filmul lubrifiant creat de ulei se distruge, astfel ca agentii anti-uzura trebuie sa protejeze suprafetele metalice. Un compus de zinc si fosfor numit ZDDP este unul dintre favoriti, alaturi de alti compusi pe baza de fosfor (si sulf).
  • Modificatorii de frecare. Diferiti de agentii anti-uzura, acestia reduc frecarea motorului si astfel pot imbunatati economia de combustibil. Grafitul, molibdenul si alti compusi sunt folositi in acest scop.
  • Aditivii anticongelare. Doar pentru ca gradul de vascozitate de -17 grade Celsius este scazut, nu inseamna ca uleiul va curge usor la temperaturi scazute. Uleiul contine particule de ceara care se pot congela si pot reduce curgerea, astfel incat acesti aditivi sunt folositi pentru a mentine curgerea la temperaturi scazute.
  • Antioxidantii. Date fiind reglementarile mai stricte privind emisiile, care duc la temperaturi mai ridicate ale motorului, este nevoie de antioxidanti pentru a preveni oxidarea care ingroasa uleiul. Unii dintre aditivii care indeplinesc alte functii, agentii anti-uzura de pilda, au si acest scop.
  • Inhibitorii de spuma. Arborele cotit care loveste prin uleiul din baia de ulei duce la crearea unei spume. Spuma uleiului nu este un lubrifiant atat de eficient ca un lichid, astfel incat uleiurile contin inhibitori de spuma ce determina distrugerea bulelor.
  • Inhibitorii de rugina sau coroziune. Acestia protejeaza partile metalice de acizi si de umezeala.

Nu uita de filtru

Filtrele de ulei sunt un subiect complet diferit, desi in stransa legatura, cand vine vorba despre schimbarea uleiului. Inca o data, cel mai bine este sa consulti manualul masinii pentru a afla tipul de filtru necesar. Unele filtre de pe piata sunt mai mari, asa ca va trebui sa te asiguri ca ai ulei suplimentar daca folosesti un astfel de filtru.

Sursa: https://www.popularmechanics.com/cars/car-technology/a53/what-oil-does-my-car-take/

Foto: freepik