Unul dintre cele mai importante aspecte atunci cand locuiesti intr-un climat cald sau cand te pregatesti pentru un drum intr-o astfel de zona, este cum alegi uleiul de motor pentru vreme calda. Uleiul este sangele motorului vehiculului tau. Fara el, frecarea si caldura ar duce la defectiuni catastrofale. Uleiurile de motor moderne sunt concepute pentru a face fata unei game de temperaturi, asigurand o lubrifiere adecvata, indiferent de cat de cald sau rece este motorul tau. Dar stiai ca exista anumite tipuri de ulei mai potrivite pentru un climat cald?
Temperaturile extreme pe care le experimentam in zilele de vara in ultimii ani sau cele resimtite in mod obisnuit in anumite zone ale globului pun foarte mult stres asupra vehiculului si asupra componentelor sale. Afla mai jos care este tipul de ulei care asigura cea mai buna lubrifiere pentru motorul masinii tale, chiar si atunci cand termometrul arata temepraturi de peste 40 de grade. Dar mai intai ai nevoie de cateva informatii esentiale.

Importanta uleiului de motor

Motorul masinii tale este format din multe parti mobile care genereaza o caldura imensa. Aceste parti mobile necesita o lubrifiere constanta pentru a preveni supraincalzirea si deteriorarea acestora.
Cand uleiul circula prin motor, acesta preia depunerile de carbon si alti contaminanti, prinzandu-le in filtrul de ulei pentru a preveni deteriorarea pieselor motorului. Uleiul de motor este vital pentru functionarea motorului masinii tale.
Cu toate acestea, durata de viata a uleiului este finita si in plus, uleiul este si sensibil la caldura. In functie de tipul de ulei pe care il foloseste motorul tau, acesta se poate oxida daca atinge o anumita temperatura. Uleiul oxidat nu este bun, deoarece nu mai poate oferi proprietatile de racire, lubrifiere si protectie pe care le-a putut oferi odata.
In climate foarte calde, vehiculele se lupta cu caldura extrema, ceea ce face ca atat uleiul folosit, cat si frecventa cu care il schimbi, sa fie extrem de importante.

Ce este vascozitatea uleiului?

„Ce este vascozitatea?” este intrebarea esentiala, deoarece vascozitatea se aplica multor lichide. Definitia stiintifica a vascozitatii este o masura a rezistentei unui lichid la curgere la o anumita viteza. In termeni generali, vascozitatea este o masura a grosimii. De exemplu, mierea este un lichid mult mai vascos decat apa.

Cum afecteaza temperatura vascozitatea?

Majoritatea lichidelor, inclusiv uleiurile de motor, au parte de o reducere a vascozitatii odata cu cresterea temperaturii. Gandeste-te la exemplul de mai sus: daca expunem mierea la caldura, aceasta va curge mai usor. Exact acelasi proces se petrece si cu uleiul din motor.

Ce este greutatea uleiului?

Daca te-ai uitat vreodata pe un recipient de ulei de motor, ai vazut probabil un set de numere si litere, cum ar fi 5W-30 sau 0W-40. Acest numar este cunoscut ca greutate si reprezinta vascozitatea uleiului la un anumit interval de temperatura.
Primul numar si litera W reprezinta vascozitatea uleiului la temperaturi scazute, in timp ce al doilea numar reprezinta vascozitatea la temperaturi ridicate (de functionare). Cu cat cifrele sunt mai mici, cu atat uleiul este mai vascos la temperaturi mai scazute.
Aproape toate uleiurile de motor utilizate in masini si camioane sunt uleiuri de motor multi-grad, menite sa functioneze intr-o gama de temperaturi.
Ratingul de iarna este important pentru persoanele care locuiesc in zone cu vreme rece. Uleiul rece este mult mai vascos, iar daca este prea gros la pornire poate cauza uzura prematura a componentelor motorului din cauza lipsei de lubrifiere.
In cealalta parte a intervalului de temperatura, e posibil ca uleiurile cu vascozitate foarte scazuta la temperaturi ridicate sa nu ofere suficienta lubrifiere componentelor interne ale motorului.

Tipuri de ulei de motor

Exista trei tipuri de ulei pe care le poti utiliza, fiecare oferind propriul nivel de protectie impotriva caldurii, frecarii si oxidarii.

Uleiul conventional

Uleiul conventional ofera cea mai de baza protectie pentru motorul masinii tale. Acest tip de ulei se oxideaza la temperaturi de pana la 135°C si devine inutil odata ce se incalzeste dincolo de acest punct. Deoarece temperaturile ambientale pot creste foarte mult in timpul lunilor de vara, uleiul conventional nu este recomandat in climate foarte calde.

Uleiul amestec sintetic

Daca masina ta este proiectata sa functioneze cu ulei conventional, specialistii recomanda sa faci trecerea la un amestec sintetic. Amestecul de ulei sintetic foloseste o baza de ulei conventional, deci este compatibil cu motoarele proiectate sa functioneze cu ulei conventional, dar are aditivi sintetici pentru a oferi o protectie mai buna. Uleiul amestec sintetic este capabil sa reziste la temperaturi de aproximativ 200°C, ceea ce ofera o protectie ridicata pentru multe vehicule cu motor aspirat natural.
Uleiul amestec sintetic are in general nevoie de schimb la 8000-12000 de km.

Uleiul complet sintetic

Uleiul complet sintetic foloseste compusi de ulei modificati chimic pentru a crea o protectie superioara motorului masinii tale. Oferind motorului cea mai buna protectie, uleiul complet sintetic poate rezista la temperaturi de 260°C fara a se oxida. Acest tip de ulei este fantastic pentru multe vehicule de inalta performanta cu motoare turbo. Deoarece uleiul care iese dintr-un turbo poate atinge temperaturi de pana la 232°C, uleiul complet sintetic este singura optiune care poate oferi protectia de care au nevoie aceste motoare.
Specialistii recomanda schimbarea uleiului complet sintetic la 12000-16000 km.

Ce ulei trebuie sa folosesti la temperaturi ridicate?

Daca locuiesti intr-o zona cu temperaturi ridicate pe tot parcursul anului, daca urmeaza sa faci o calatorie intr-o astfel de zona, sau pur si simplu te astepti la o vara torida, nu va trebui sa pui un accent prea mare pe lubrifierea cu pornire la rece. In aceste cazuri, vascozitatea uleiului la temperatura de functionare este mai importanta pe vreme calda. Uleiurile cu greutatea de 40 sau 50 sunt mai durabile si asigura o lubrifiere mai buna in conditii de vreme calda.
In general, cel mai bine este sa mergi pe recomandarea producatorului. Insa este bine sa intelegi ce uleiuri asigura cea mai buna lubrifiere pe vreme calda. Iar cel mai bun mod de a afla ce ulei se potriveste cel mai bine vehiculului tau este sa stai de vorba cu un specialist de la service sau sa consulti manualul masinii.
Pana ajungi la service, insa, se recomanda sa folosesti pentru vehiculul tau fie un amestec sintetic, fie ulei complet sintetic.
De asemenea, se recomanda sa nu folosesti uleiuri mai slabe, deoarece astfel poti cauza probleme motorului tau. De exemplu, daca manualul masinii impune schimbarea completa a uleiului sintetic, nu utiliza un amestec sintetic, deoarece acesta nu va oferi acelasi nivel de protectie ca si uleiul complet sintetic.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik