Definiția coupe-ului sună mai mult sau mai puțin astfel: un automobil cu o caroserie în 2 uși și cu plafon fix. Conceptul s-a născut în secolul în secolul 19, când cineva a avut o idee simplă: să îndepărteze (de aici derivatul din verbul couper – a tăia, a îndepărta din limba franceză) un rând de locuri dintr-o trăsură și anume locurile așezate cu spatele către sensul de mers. De la caleștile înguste și până la automobilele care au devenit simbolul eleganței și sportivității, coupe-ul a trecut prin toate stadiile evoluției unui automobil și devenit o clasă aparte.
Ajuns la maturitate, coupe-ul a trebuit reinventat și, la fel ca în secolul 19, schimbarea radicală a venit tot în urma unei idei simple. În loc să îndepărteze ceva, constructorii de automobile s-au gândit de data această să adauge un element… sau două..și anume două uși. Cheia succesului? Cele două uși suplimentare aveau rolul de a face mașina mai practică și astfel mai atractivă pentru o paletă mai largă de clienți, dar fără a modifica linia curbată a plafonului, nota distinctivă a imaginii tradiționale a coupe-ului contemporan.
În 2001, designerul american Michael Fink, în portofoliul căruia se numără și modele cu un design controversat (menționăm aici prima generație a CLK-ului sau Maybach-ul), desenează un coupe cu 4 uși care trebuia să combine carisma și emoția coupe-ului cu pragmatismul și eleganța unui sedan din clasa executive. Numele său era Mercedes CLS, iar linia plafonului său se înclina elegant către puntea spate, în vreme ce configurația interiorului de două plus două locuri contrazicea ușor latura pragmatică conferită de producător. Modelul a avut un succes uriaș iar conceputul de coupe în 4 uși a fost rapid împrumutat și de producătorii de automobile de volum cum ar fi Volkswagen, care a oferit o variantă îndrăzneață a sobrului Passat. Passat CC (Comfort Coupe) este lansat în 2008 și se bucură de un succes important, păstrându-și totodată valoarea reziduală mult mai bine decât vărul Passat, regele neîncoronat al pieței second hand din România. Succesul acestor două automobile a fost confirmat prin lansarea de noi generații în 2010, respectiv 2012.
Mercedes nu s-a oprit la CLS, și a examinat posibilitatea de a recupera terenul pierdut în fața celor de la BMW, mai ales pe piața americană care pare să-și fi revenit după sincopa produsă de criza economică mondială. După ce și-a revizuit modelul de intrare în gama, Clasa A, Mercedes a venit cu o idee care avea să se dovedească genială: să transforme arătosul model compact într-un superb coupe. Planul germanilor era să lanseze un model un pic mai accesibil pentru cei care își doreau un model Mercedes, dar nu-și putea încă permite luxosul CLS sau clasicul E-Class (costurile de producție aveau să fie micșorate și prin mutarea producției la fabrica Kecskemét în Ungaria).
Lansat la începutul lui 2013 la Salonul Auto Internațional de la Detroit, CLA-ul s-a dovedit mașina de care avea nevoie Mercedes pentru a reveni în forță pe piața americană și nu numai. Cu silueta sa felină, ”baby-CLS” a devenit un accesoriu de fashion pe patru roţi îndepărtându-se ușor de eticheta de cea mai ieftină limuzină Mercedes. Conform Bloomberg, Daimler AG a vândut în SUA 4895 de automobile CLA în chiar prima lună de la lansare ajutând Mercedes să ajungă la borna 30,069 de unități vândute, peste cele 27,574 de mașini vândute de BMW în Octombrie 2013. Pentru prima oara din 2011, Mercedes are șansa de a termina anul cu vânzări mai bune decât concurentul său bavarez pe piața americană. Ca să înțelegem cât de important este modelul CLA în această ecuație, e suficient să analizăm totalul de mașini vândute în 2013 de Mercedes și BMW. Mercedes a vândut 245,125 de mașini, în vreme ce BMW a vândut 240,139. Iată cât de importantă este contribuția CLA la diferența de 4,986 de vehicule în cursa pentru câștigarea cotei de piața pe una dintre cele mai mari piețe din lume și cum ideile simple pot genera rezultate impresionante.
Foto: freepik