Stim cu totii ca scopul principal al uleiului este acela de a lubrifia componentele unui motor, astfel incat acesta sa poata continua sa functioneze fara probleme. Ce se intampla, insa, cand ne confruntam cu consumul excesiv de ulei? Ce anume face ca masina sa piarda sau sa arda ulei de motor si cum poti remedia aceste probleme? Iata mai jos 9 cauze pentru consumul excesiv de ulei si ce poti face in aceste situatii.

Cat ulei ar trebui sa consume o masina?

Motoarele moderne ar trebui sa consume mai putin de o jumatate de litru de ulei la fiecare 8000 de km parcursi. Majoritatea masinilor mai noi consuma totusi mult mai putin, ajungand chiar pana la o cantitate neglijabila.
Insa exista lucruri care pot afecta acest consum, facand motorul sa solicite mai mult ulei.
Daca nu oferi motorului masinii tale suficient ulei si nu remediezi problema care duce la pierderi de ulei, motorul s-ar putea deteriora. Iar acesta este ultimul lucru pe care ti-l doresti!

Ce faci daca observi un consum excesiv de ulei?

Daca ai observat ca masina ta arde ulei sau ti se pare ca ai un consum prea mare de ulei, trebuie sa intelegi ce se intampla. Poate fi vorba despre o defectiune minora, pe care o poti remedia printr-un schimb de ulei, sau poate fi vorba despre o defectiune grava, care necesita o reparatie urgenta.
Nu este anormal ca un motor sa piarda ulei, mai ales ca anii si kilometrii se acumuleaza. Arderea prea rapida a uleiului creste insa frecarea intre partile mobile. Lasata necontrolata, caldura in exces eliberata in acest proces poate distorsiona forma motorului sau poate duce la fuziunea componentelor.
Ai nevoie, asadar, sa intelegi cauza pentru care masina ta are un consum excesiv de ulei.

9 motive pentru consumul excesiv de ulei

Iata care sunt cele mai frecvente cinci cauze ale consumului excesiv de ulei de motor.

1. Scurgeri de ulei de motor

O scurgere de ulei de motor poate fi majora sau minora. E imposibil sa nu vezi o scurgere majora, din cauza culorii si a vascozitatii uleiului. In plus, cel mai probabil vei avea mereu sub masina o balta neagra si mare, extrem de deranjanta. In schimb, o scurgere mica e posibil sa nu dea semne, iar masina ar putea functiona si fara ca martorul de bord pentru ulei sa se aprinda.
Iata care sunt semnele care iti vor indica o posibila scurgere de ulei:
– Picaturi anormale in timpul verificarii regulate a jojei.
– Un miros de ars cand deschizi capota la temperatura de functionare.
Uleiul care se scurge se poate coagula pe componentele metalice, cum ar fi capacele supapelor si galeria de evacuare. Cand aceste componente se incing, uleiul se incinge si el si produce acel miros de ars.
Unele dintre cele mai comune ascunzatori pentru scurgerile ce duc la arderea uleiului sunt conductele racitorului de ulei, capacele rezervorului de ulei, baile si garniturile de ulei, filtrele de ulei si garniturile sau etansarile.

2. Garnituri sau etansari uzate

Daca garniturile arborelui cotit sau garnitura capacului supapei sunt uzate, cel mai probabil masina ta va avea scurgeri de ulei. Cand se intampla acest lucru, motorul va pierde ulei de fiecare data cand conduci. Ceea ce inseamna ca va trebui sa completezi in mod constant uleiul de motor, pentru a evita deteriorarea motorului.
Daca ai etansari sau garnituri pe langa care se scurge uleiul, repara-le cat mai curand posibil. In general aceasta procedura este destul de ieftina si te va ajuta sa economisesti multi bani pe termen lung.

3. Garnitura de chiulasa deteriorata

Garnitura de chiulasa este componenta care creaza o etansare intre blocul motor si chiulasa. Daca este deteriorata, vehiculul va incepe cel mai probabil sa consume combustibil in mod anormal.

4. Ulei de calitate proasta

Daca utilizezi tipul gresit de ulei de motor sau daca uleiul este vechi si a acumulat multe reziduuri si murdarie, va incepe sa se arda. Din cauza starii sale, uleiul nu va putea lubrifia in mod adecvat componentele motorului, ceea ce va forta motorul sa consume mai mult ulei.
Daca uleiul de motor are o culoare maro inchis sau negru, schimba-l cat mai curand posibil. Poti face asta si singur; nu vei avea nevoie decat de ulei nou, un filtru nou de ulei, un recipient de scurgere a uleiului, cricuri pentru masina, cheie si aproximativ 20 de minute.

5. Inele de piston uzate

Daca motorul se uzeaza in interior, e posibil sa consume mai mult ulei decat de obicei. Inelele de piston sunt proiectate astfel incat sa se frece de peretii cilindrilor, pastrand uleiul in carter si amestecul de ardere in cilindri. Cand pistoanele sunt uzate sau deteriorate, uleiul se va scurge prin ele, va trece de carter si va ajunge in camera de ardere, unde se va combina cu benzina si se va arde. Se vor forma astfel depozite de carbon pe inelele pistonului si pe cilindri. Partea cea mai proasta este ca nivelul uleiului va continua sa scada, ceea ce va face necesara completarea sa constanta.
Daca te confrunti cu aceasta problema, singura solutie care te va ajuta este inlocuirea inelelor de piston.

6. Presiunea ridicata a uleiului

Cand exista o presiune mare a uleiului, uleiul va inunda motorul in cantitati excesive. Acest ulei in exces va ajunge cel mai probabil pe cilindri si se va arde.
Presiunea ridicata a uleiului poate fi o urmare a unei setari defectuoase a computerului central al vehiculului. O problema similara este adaugarea unei cantitati prea mari de ulei in timpul schimbului de ulei.

7. Valva PCV deteriorata

Valva PCV (Positive Crackcase Ventilation) este proiectata pentru a proteja carterul si toate piesele sale mobile de presiune, caldura si frecare. Insa, in timp, in interiorul carterului se poate acumula presiune, ceea ce face ca gazele de ardere sa fie impinse dincolo de inelele pistonului, in carter.
Uneori, valva PCV se poate infunda, determinand motorul sa consume ulei si sa se arda in interior. O alta situatie este acumularea de presiune in carter, ceea ce va impinge uleiul dincolo de garnitura, ducand la o scurgere a motorului.

8. Motorul Vechi

Primii cinci ani din viata unui motor sunt anii cei mai buni. In aceasta perioada motorul va avea nevoie de o cantitate mica de ulei, deoarece componentele sale sunt inca noi si puternice. Insa dupa ce motorul a functionat un numar important de kilometri, etansarile si garniturile vor incepe sa se deterioreze si vor determina mici scurgeri.
Ceea ce inseamna ca motorul va consuma uleiul mai repede. In plus, masinile mai vechi au tolerante mai mari in ceea ce priveste conectarea componentelor, ceea ce poate permite uleiului sa treaca prin puncte care la vehiculele moderne nu ar exista.

9. Ulei sintetic

In general uleiul sintetic lubrifiaza motoarele mai bine decat uleiurile conventionale. Insa pentru ca uleiurile sintetice sunt formulate diferit, ele au proprietati de curgere diferite. Ceea ce inseamna ca uleiul sintetic poate uneori sa treaca mai usor prin orificii mai mici, decat ar face-o uleiul conventional.
Daca ai un motor mai vechi sau etansarile si garniturile incep sa se deterioreze, uleiul sintetic poate fi responsabil adesea pentru consumul mare de ulei si vei avea un nivel scazut de ulei. Trecerea la un ulei conventional va opri in general o scurgere minora.

Cum remediezi consumul excesiv de ulei

Cele mai multe dintre aceste cauze pot fi reparate si prevenite daca acorzi atentie uleiului pe care il utilizezi si tuturor componentelor care utilizeaza ulei.
Daca ai un motor vechi, ar trebui sa te gandesti serios si la inlocuirea vehiculului cu unul nou, pentru ca nu are sens sa cheltui mii de euro cu inlocuirea motorului unui vehicul vechi, pentru ca exista si alte componente care ar putea functiona prost.
In ceea ce priveste restul cauzelor, nu uita sa folosesti intotdeauna ulei de calitate, recomandat de producatorul vehiculului tau. Remediaza eventualele scurgeri de ulei imediat ce le observi si inlocuieste inelele pistonului si garniturile de fiecare data cand este necesar.

Care este uleiul ideal pentru o masina care arde ulei?

Raspunsul la aceasta intrebare depinde de motivul pentru care motorul tau arde ulei. Pentru unele dintre aceste motive, schimbarea uleiului nu este o solutie permanenta. Ea iti poate oferi ceva timp suplimentar inainte de a inlocui piesa defecta, dar schimbarea uleiului nu va rezolva problema de baza. Mai mult, aceasta varianta poate duce chiar la deteriorarea grava a motorului.
Asadar, solutia nu tine intotdeauna de uleiul pe care il folosesti.

Uleiul ideal pentru o masina cu kilometraj mare care arde ulei

Daca ai o masina cu un numar mare de kilometri la bord si care arde ulei, trebuie sa intelegi in primul rand care este problema de baza, pentru ca e posibil ca solutia sa nu fie doar calitatea sau tipul uleiului.
Dupa ce ai aflat care este problema si ai rezolvat-o, poti apela la uleiuri pentru kilometraj mare. Aceste uleiuri contin aditivi ce contribuie la combaterea mazgai, a uzurii generale a motorului si inmoaie garniturile intarite ce ar putea cauza scurgeri.
Cateva uleiuri excelente pe care le poti folosi pentru o masina cu kilometraj mare sunt:
– Uleiul sintetic pentru kilometraj ridicat 05W-30
– Uleiul sintetic de motor 10W-30
– Uleiul amestec sintetic 05W-20

Concluzie

Cand masina ta functioneaza fara ulei, risti sa pierzi motorul! Ca atare, verifica in mod regulat nivelul uleiului de motor si fa tot posibilul pentru a evita sa conduci cu un nivel scazut de ulei de motor. De asemenea, fii foarte atent la sunetele si la comportamentele motorului, pentru a observa imediat cand masina ta pierde sau arde ulei.
Cand descoperi o problema, rezolva ceea ce se poate sau mergi imediat la service, pentru a inlocui imediat piesele sau componentele necesare. Masina ta va trai astfel mai mult!

Foto: freepik