Fie ca vorbim despre uleiuri minerale, sintetice sau semisintetice, uleiurile de motor sunt compuse dintr-un ulei de baza si aditivi. Vom analiza in cele ce urmeaza ce contine acest lubrifiant esential pentru masina ta si care este rolul principalilor aditivi folositi pentru el.
COMPOZITIA ULEIURILOR MINERALE, SINTETICE SI SEMI-SINTETICE
Exista trei tipuri de uleiuri de motor: uleiuri minerale, uleiuri sintetice si uleiuri semisintetice. Compozitia uleiului de motor este diferita pentru fiecare dintre aceste variante: baza este fie petrol brut rafinat, fie polimeri produsi in laborator.
COMPOZITIA ULEIULUI DE MOTOR MINERAL
Uleiul de motor mineral este un tip traditional de ulei, utilizat pentru lubrifierea motoarelor cu ardere interna. Acest tip de ulei este produs pe baza de petrol brut. Petrolul extras si transportat in rafinarii, trece prin mai multe procese de rafinare pentru a elimina cat mai multe impuritati.
Acest ulei este format in principal din hidrocarburi (oxigenate sau neoxigenate), dar poate contine si urme de compusi precum sulf sau azot. Dupa procesare, uleiului mineral de motor ii sunt adaugati aditivi pentru a-i imbunatati performanta si proprietatile.
CARACTERISTICILE ULEIURILOR MINERALE
– Uleiul mineral poate avea vascozitati diferite (rezistenta la curgere). Exista uleiuri de motor minerale cu diferite vascozitati pentru a se potrivi diferitelor tipuri de motoare si conditii de functionare.
– Uleiul mineral ofera o lubrifiere de baza pentru partile mobile ale motorului, reducand astfel uzura si frecarea.
– Uleiul mineral poate rezista la temperaturi ridicate, dar e posibil sa nu ofere aceeasi stabilitate termica pe care o au uleiurile sintetice.
– In general, uleiurile minerale sunt mai accesibile din punct de vedere al pretului, in comparatie cu uleiurile sintetice.
– Din cauza compozitiei lor, uleiurile minerale tind sa se deterioreze mai rapid in comparatie cu uleiurile sintetice si pot necesita schimburi mai frecvente.
COMPOZITIA ULEIULUI DE MOTOR SINTETIC
Uleiul sintetic poate fi produs chimic in laborator, dar poate proveni si din petrol rafinat. Rafinarea uleiului sintetic este un proces mai complex decat in cazul uleiurilor minerale: el presupune modificarea structurii moleculelor de hidrocarburi. Procesele de obtinere a uleiului asigura pastrarea exclusiv a celor mai bune molecule.
In acest proces sunt adaugati, de asemenea, si multi aditivi specializati. Datorita compozitiei sale, uleiul sintetic este considerat un ulei de ultima generatie, creat pentru a oferi performante superioare si proprietati avansate de lubrifiere in comparatie cu uleiurile minerale traditionale.
CARACTERISTICILE ULEIURILOR SINTETICE
– Uleiurile sintetice sunt formulate pentru a avea o vascozitate mai stabila intr-o gama mai larga de temperaturi, in comparatie cu uleiurile minerale. Aceasta inseamna ca ele vor mentine o lubrifiere optima atat la temperaturi scazute, cat si la temperaturi ridicate.
– Uleiurile sintetice au o stabilitate termica superioara, ceea ce inseamna ca ele pot rezista la temperaturi ridicate fara sa se degradeze sau sa se descompuna, ceea ce duce la o durata mai mare de viata a uleiului si la protejarea motorului impotriva uzurii excesive.
– Datorita formulei lor speciale, uleiurile sintetice pot reduce frictiunea dintre partile mobile ale motorului, contribuind astfel la reducerea uzurii si la imbunatatirea eficientei.
– Uleiurile sintetice sunt capabile sa-si mentina proprietatile de lubrifiere chiar si in conditii extreme, cum ar fi temperaturile foarte ridicate sau foarte scazute, precum si in conditii de stres termic sau de incarcare crescuta.
– Unele uleiuri sintetice sunt formulate pentru a reduce pierderile de energie cauzate de frictiunea interna a motorului, ceea ce poate contribui la o mai buna economie de combustibil.
– Datorita stabilitatii lor superioare, uleiurile sintetice pot permite intervale mai lungi intre schimburi, in comparatie cu uleiurile minerale, fara a compromite protectia motorului.
COMPOZITIA ULEIULUI DE MOTOR SEMISINTETIC
Uleiul de motor semisintetic, cunoscut si sub denumirea de ulei de motor blend (amestec) este un amestec de ulei de motor sintetic si ulei de motor mineral. Proportiile din amestec nu sunt egale: uleiul semisintetic contine maxim 30% ulei sintetic. Chiar si un ulei care contine doar 1% ulei sintetic este numit „ulei semisintetic”.
Amestecarea proportiilor corespunzatoare de ulei mineral si ulei sintetic determina o formula care urmareste sa ofere avantajele ambelor tipuri de uleiuri.
CARACTERISTICILE ULEIURILOR SEMISINTETICE
– Uleiurile semisintetice isi propun sa ofere un echilibru intre avantajele uleiului mineral si ale uleiului sintetic. Aceasta inseamna ca pot avea proprietati de lubrifiere mai bune decat uleiurile minerale traditionale si unele dintre beneficiile de performanta ale uleiurilor sintetice.
– Uleiurile semisintetice sunt formulate pentru a oferi o vascozitate stabila intr-o gama mai larga de temperaturi, similara cu cea a uleiurilor sintetice.
– Desi nu la fel de stabil ca un ulei complet sintetic, un ulei semisintetic poate oferi o stabilitate termica mai buna decat un ulei mineral.
– Uleiurile semisintetice pot avea proprietati de reducere a uzurii si a frictiunii mai bune decat uleiurile minerale.
– De obicei, uleiurile semisintetice pot contribui la o mai buna economie de combustibil in comparatie cu uleiurile minerale.
– In general, uleiurile semisintetice pot permite intervale de schimb mai lungi decat uleiurile minerale, dar pot fi mai scurte decat cele ale uleiurilor sintetice.
CARE ESTE ROLUL ADITIVILOR FOLOSITI PENTRU ULEIURILE DE MOTOR?
Aditivii din uleiurile de motor – fie ele minerale, sintetice sau semisintetice – sunt substante chimice special formulate si adaugate in uleiurile de motor pentru a imbunatati si optimiza performanta, protectia si durabilitatea acestora. Acesti aditivi pot varia in functie de tipul de ulei si de cerintele specifice ale motorului, dar exista cateva categorii generale de aditivi care sunt adesea incluse in uleiurile de motor. Iata care sunt principalele tipuri de aditivi si care este rolul fiecaruia dintre acestia.
Aditivi inhibitori de oxidare. In timp, uleiul de motor se oxideaza. El ajunge sa lubrifieze piesele motorului mai putin eficient. De aceea, uleiul de motor trebuie schimbat regulat. Cu toate acestea, aditivul inhibitor de oxidare incetineste acest proces, imbunatatind durata de viata a uleiului de motor.
Aditivi detergenti. Principala proprietate a unui aditiv detergent este acela de a indeparta depunerile si microparticulele care se formeaza pe suprafete atunci cand vehiculul este utilizat.
Aditivi dispersanti. Aditivii dispersanti pastreaza toate depunerile si impuritatile care se formeaza atunci cand motorul functioneaza in suspensie, evitand astfel formarea depunerilor pe piesele motorului. Depunerile sunt transportate apoi la filtrul de ulei.
Aditivi antispumanti. Utilizarea aditivilor detergenti poate determina aparitia spumei la suprafata uleiului, impiedicand astfel uleiul sa lubrifieze corect piesele motorului. Acest aditiv este utilizat pentru a preveni aparitia spumei.
Aditivi anti-uzura. Numiti si aditivi modificatori de frecare, aditivii anti-uzura adauga un strat de ulei solid care lubrifiaza motorul atunci cand porneste vehiculul, evitand astfel frecarea intre parti. Acest aditiv este folosit mai ales in uleiurile minerale.
Aditivi inhibitori de coroziune. Motoarele sunt facute din piese metalice, care sunt sensibile la rugina. Aditivii inhibitori de coroziune protejeaza piesele de rugina.
Modificatorii indicelui de vascozitate. Acesti aditivi regleaza vascozitatea uleiului in functie de temperatura, asigurand lubrifierea adecvata in diferite conditii.
Aditivi antigel. Acesti aditivi contribuie la adaptarea diferitelor uleiuri de motor la mediul lor prin modificarea temperaturii de intarire a uleiului. Ele cresc fluiditatea uleiului rece.
ULEIUL DE MOTOR CU INDICATOR DE CULOARE
Unele uleiuri pot contine vopsea cu indicator de culoare, care determina o anumita culoare sau nuanta pentru a fi usor de identificat in cazul scurgerilor sau a pierderilor.
Acest tip de ulei are o culoare distinctiva, in general una foarte vizibila, care se deosebeste de culoarea obisnuita a uleiului de motor, ceea ce faciliteaza observarea unei eventuale scurgeri sau pierderi de ulei in zona motorului.
Pentru ca uleiul de motor este esential pentru lubrifierea si racirea motorului, eventualele scurgeri sau pierderi de ulei pot duce la probleme grave de functionare a motorului si pot necesita interventii rapide pentru a preveni deteriorarea acestuia. Acest tip de ulei poate fi deosebit de util pentru a observa scurgerile in fazele incipiente si pentru a evita daune costisitoare sau defectiuni majore ale motorului.
Cu toate acestea, este important sa retii ca, desi vopseaua cu indicator de culoare poate facilita detectarea scurgerilor, este totusi esential sa se localizeze sursa exacta a scurgerii si sa se efectueze reparatiile necesare pentru a rezolva problema.
Foto: freepik