Accidentul suferit de pilotul brazilian Felipe Massa în iulie 2009 în timpul calificărilor Grand Prix-ului de la Hungaroring a adus pentru prima data în actualitate subiectul protecției suplimentare a cockpitului monoposturilor din Formula 1. Deși avea capul protejat de o cască extrem de sigură, Massa a suferit o contuzie severă atunci când un element de suspensie desprins din monopostul Brawn GP condus de Rubens Barichello, l-a lovit exact deasupra ochiului stâng (o lovitură în ochi i-ar fi fost probabil fatală). Pilotul s-a aflat în stare critică și a avut nevoie de o placă de titan implantată în zona afectată și luni întregi de recuperare. Trebuie să reamintim că și Ayrton Senna a murit deoarece un element din brațul suspensiei i-a străpuns casca (pilotul brazilian nu suferise nicio altă lovitură cauzatoare de moarte în urma accidentului său). Una dintre puținele femei care au activat ca pilot de teste în Formula 1, Maria de Vilotta, a suferit în 2012 un accident grav în urma căruia și-a pierdut un ochi: monopostul Marussia pe care îl conducea a lovit un utilaj pe pistă la o viteză medie (aproximativ 80 km/h). În mod tragic, Maria de Vilotta a murit un an mai tarziu într-un hotel din Sevilla, în circumstanțe suspecte care au indicat și ipoteza unei sinucideri. Toate aceste accidente ar fi putut fi teoretic evitate dacă piloții ar fi fost protejați și de un element care să acopere sau să protejeze cumva cockpitul. La urma urmei, celula de protecție a a monopostului a înregistrat progrese enorme în ultimii ani și multi piloți au părăsit accidente extrem de grave pe propriile picioare.
În structura monopostului rămâne însă o zonă extrem de vulnerabilă și acest lucru a devenit mai clar ca niciodată în cazul accidentului suferit recent de pilotul francez Jules Bianchi (Marussia). Și de această data, casca și-a dovedit limitările fizice iar pilotul francez a fost lovit extrem de puternic în zona capului după ce a derapat și a lovit o macara mobilă. În timp ce Bianchi luptă pentru viața lui, oficialii FIA au readus în discuție introducerea unei structuri de protecție suplimentare, un fel de roll bar montat în fața pilotului. O a doua variantă care ar avea și avantaje aerodinamice este un cockpit acoperit cu structură tip canopy (realizată dintr-un plastic ultra-rezistent) asemănătoare celor disponibile pe avioanele de luptă moderne. Interesant este faptul că încă din 2012 (probabil ca urmare a accidentului Mariei de Villota) FIA a discutat serios pe marginea introducerii acestei noi structuri de protecție. Discuțiile au fost abandonate atunci din diferite motive printre care și afectarea designului monoposturilor. Figuri importante din F1 cum ar fi managerul Red Bull Christian Horner sau Martin Whitmarsh (McLaren) și Ross Brawn (team manager Mercedes pe atunci) au respins ideea în principal din cauza unor criterii estetice (soluția a fost catalogată „șocant de urâtă”) și legate de performanța aerodinamică.
Accidentul lui Bianchi a dovedit însă că, mai mult ca oricând, în Formula 1 trebuie ca siguranță să rămână elementul primordial indiferent de considerațiile de ordin estetic. Dezbaterea privind protecția cockpitului trebuie redeschisă și, de această dată, trebuie finalizată prin adoptarea unei soluții viabile și eficiente care să evite reeditarea unui accident de tipul celui suferit de Bianchi.
Foto: freepik