În 1959, Ferdinand “Butzi” Porsche, nepotul lui Ferry Porsche desena primele schițe ale mașinii care avea să fie înlocuitorul mai puternic și mai confortabil al modelului 356. Spre deosebire de iluștrii săi înaintași, Butzi era pasionat de design auto mai mult decât de partea inginerească, dar nu se considera un artist, ci un tip pragmatic care primise de la Ferry Porsche inclusiv solicitarea de a face portbagajul noului model Porsche mai încăpător. Nimeni nu se aștepta ca mașina al cărui design simplu îl schițase să ajungă un simbol al automobilului sport pur, o siluetă atemporală recunoscută pretutindeni și rămasă în mare parte neschimbată de-a lungul carierei de 50 de ani.
Modelul 911 și-a început drumul ca un model aparte, poziționat contra curentului: motorul răcit cu aer era dispus pe puntea spate ca și transmisia. Primul motor al celui alintat de germani în limba maternă Neunelfer (nouă unsprezece) era un agregat boxer de 1.6 litri și doar 130 de cai putere răcit cu aer, la distanță de ani lumină de cei 400 de cai ai modelului 911 Carrera S lansat în 2012. Însă tocmai acel sentiment de mașină aparte a atras cumpărătorii și până în prezent peste 820,000 de exemplare ale diferitelor versiuni ale lui Porsche 911 s-au vândut în toată lumea, multe dintre ele devenind automobile de colecție, îngrijite și conduse cu pasiune de fericiții lor posesori.
Cariera începută în 1963 cu un model a cărui instabilitate la viteze mari (din cauza trenului față ușor) și lipsă de confort (instalația de încălzire era rudimentară iar cutiile de viteze erau temperamentale) nu-l recomandau drept unul perfect a continuat cum nu se putea mai bine cu modele emblematice care au fost elogiate în carți și albume foto sau au fost expuse în galerii de artă modernă. Cine poate uita legendarul model 911 Carrera RS din 1973 (botezat după cursa Carrera Panamericana unde Porsche obținuse victorii răsunătoare) care dezvolta 210 cai putere la o greutate de 1075 de kilograme și a cărui siluetă ramâne unică datorită spoilerului spate denumit coadă de rață?
Același 911 avea să devină în 1974 prima mașină sport cu motor dotat cu turbocompresor dând astfel naștere liniei de modele 911 Turbo. Modelul turbo avea un spoiler mai mare cu un design personalizat denumit coadă de balenă. Un alt model 911 care avea să intre în istorie este 911 Targa, decapotabila în interpretarea unică a Porsche dotată cu un rollbar masiv din oțel inoxidabil pentru a respecta normele tot mai stricte de securitate din America de Nord. Numele targa (farfurie în limba italiană) venea de la circuitul Targa Floria din Sicilia unde Porsche obținuse succese notabile în anii 50.
Modelul 993 produs între 1993 și 1997 a fost ultimul model care a utilizat un motor răcit cu aer, însă a inaugurat inovații precum suspensia spate independentă multi-link, transmisia integrală pentru versiunea turbo sau admisia variabilă Varioram. Designul său de o simplitate remarcabilă care însă cuprinde cu adevărat chintesența automobilului sport a rămas un punct de referință în istoria modelului 911. Au urmat modele de succes ca 996 (disputat de fanii puriști ai mărcii dar totuși un mare succes de vânzări) sau 997 (care a inaugurat cutia de viteze cu dublu ambreiaj PDK și revenirea la designul clasic al farurilor de 911).
Astăzi, deși Porsche a obținut un succes comercial remarcabil cu modele care nu sunt reprezentative pentru ADN-ul mărcii (Panamera sau Cayenne), tot 911 a rămas portdrapelul mărcii și cel mai cunoscut model al producătorului german. Indiferent de model, putere sau generație, 911 a rămas standardul clasei din care face parte, automobilul pe care toți concurenții au încercat la un moment dat să-l depășească. La 50 de ani de la intrarea sa în producție, modelul desenat de Butzi Porsche și-a păstrat nealterată frumusețea subtilă și caracterul unic, într-un peisaj auto în care originalitatea și unicitatea sunt calități tot mai rare.
Foto: freepik