După cinci ani de eforturi susținute, Sergio Marchionne, CEO-ul Fiat a reușit să încheie o tranzacție de 4,35 de miliarde de dolari prin care grupul italian a preluat integral producătorul american de automobile Chrysler, pe care îl salvase de la faliment în 2009.
Grupul italian preluase atunci 58,5% din acțiunile companiei americane, iar prin tranzacția actuală va achiziționa și restul de 41,5% din acțiunile deținute de fondul de asigurări de sănătate pentru pensionari al puternicului sindicat al lucrătorilor din domeniul auto (United Auto Workers – UAW). Interesant este că Fiat va plăti 1,7 miliarde de dolari către fondul UAW, în vreme ce Chyrsler va plăti 1,9 miliarde dolari. Tot Chrysler va efectua și plata de 700 de milioane de dolari, eșalonată în 4 tranșe anuale către fondul de pensii al UAW.
Practic, Chrysler achită mare parte din nota propriei preluări, în vreme ce Fiat obține condiții excelente, dovedindu-se încă odată faptul că Marchionne este un negociator extrem de abil. Analiștii Bloomberg apreciază că italianul născut în Canada nici nu putea obține condiții mai bune pentru această fuziune. Practic, grupul italian plătește o sumă totală de aproximativ 3,7 miliarde de dolari pentru preluarea integrală a Chrysler, în vreme ce Daimler plătea în 1998 nu mai puțin de 36 miliarde de dolari (deci aproape de zece ori mai mult).
De când a preluat conducerea Fiat în 2004, scopul declarat al lui Marchionne a fost acela de a construi un producător global extrem de puternic, capabil să se lupte de la egal la egal cu giganții General Motors, Toyota și Volkswagen. Prin preluarea Chrysler, Fiat dobândește acces la uriașele rezerve de cash ale producătorului american (este vorba de aproximativ 12 miliarde de dolari), precum și la rețeaua de distribuție a americanilor pe care speră să o valorifice, pentru a comercializa și mărcile italiene Fiat, Maserati sau Alfa Romeo pe piața nord-americană.
Pentru Fiat, accesul la piața înfloritoare din SUA este esențial pentru revitalizarea mărcilor italiene. Din cauza contractării rapide a pieței din Italia, Fiat a înregistrat scăderi importante în vânzări, părăsind pentru prima oară după mulți ani topul celor mai importanți 10 producători din Europa după numărul de unități vândute. Gamele Fiat și Alfa Romeo au nevoie urgentă de o reîmprospătare, iar Chrysler dispune de lichidități importante pentru cercetare și dezvoltare în urma creșterii susținute a vânzărilor din ultimii 4 ani (Fiat a anunțat deja că intenționează să investească sume de ordinul miliardelor de euro în modernizarea fabricilor din Italia şi readucerea operaţiunilor din Europa pe profit).
Marca Jeep tocmai a stabilit un record de vânzări în 2013 (peste 713 de mii de unități din modelele Wrangler, Compass și Patriot), în vreme ce mărcile Dodge și Chrysler înregistrează creșteri cel puțin la fel de spectaculoase. În anul fiscal precedent, Fiat s-a bazat pe Chrysler pentru a declara un profit net la nivelul grupului de 1,41 miliarde de euro. Fără veniturile Chrysler, Fiat ar fi înregistrat o pierdere uriașă de 1,04 miliarde de euro.
Dacă unii analiști financiari susțin că Fiat ar fi salvat Chrysler prin preluarea acțiunilor din 2009, este interesant să ne întrebăm dacă nu cumva, prin perfectarea tranzacției din 2013, rolurile nu s-au inversat.
Foto: freepik