Hyundai a progresat enorm în ultimii ani depășindu-și condiția de producător de automobile ieftine, al căror singur argument în fața concurenței era prețul scăzut. Investind masiv în marketing și design, producătorul coreean a recuperat rapid handicapul tehnologic care îl separa de concurenții Ford, VW sau Toyota și a început să fure clienți de la aceștia. De fapt, aproximativ 60% dintre clienții Hyundai provin de la alte mărci tradiționale precum Opel sau Ford. Angajând designeri europeni (cum ar fi Peter Schreyer, fost designer la VW și Audi si actual Chief Design Officer al Hyundai Motor Corporation după ce a fost designer șef la Kia Motors) și mutându-și centrele de dezvoltare în Europa, Hyundai a reușit să atragă clienții prin designul fluid, calitatea percepută și o garanție excelentă de 5 ani. Prețul a mai crescut și el, ba chiar s-a apropiat periculos de mult de concurență așa că misiunea de a-și îmbunătăți cota de piață a devenit tot mai dificilă pentru că în liga jucătorilor mari tehnologia avansată face diferența, nefiind suficiente doar designul inspirat și o garanție prelungită.
Allan Rushfort, vicepreședinte Hyundai Motor Europe recunoaște faptul că Hyundai are de recuperat când vine vorba de tehnologii inovatoare, afirmând: “Suntem conștienți că nu suntem primii la capitolul inovație tehnologică, dar mizăm pe un grad ridicat de fiabilitate și punctăm foarte bine cu sistemul nostru de garanție.” Ceea ce nu spune Rushfort este faptul că este foarte dificil să cultivi o cultură a inovației cum există în cazul Apple de exemplu, deoarece Coreea de Sud ramâne o societate dominată de valori precum spiritul de sacrificiu, obediența, capacitatea de muncă și tenacitatea. Curajul de a veni cu idei revoluționare și de a contesta ordinea actuală nu se numără printre valorile confucianismului.
Conștientizând faptul că, pentru a putea ataca VW sau Toyota, Hyundai trebuie să-și îmbunătățească gradul de notorietate, coreenii și-au anunțat reîntoarcerea în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), concomitent cu o investiție deloc neglijabilă în cartierul general al viitoarei echipe de raliuri care se întinde pe nu mai puțin de 8.200 m² în localitatea bavareză Alzenau. Pentru a compensa carențele de idei inovatoare, Hyundai urmează tiparul utilizat și de alte mari companii coreene cum ar fi Samsung sau LG: aduce manageri europeni sau americani care au avut succes în domeniile unde coreenii se tem sau nu pot să vină cu ceva nou. În cazul de față Hyundai Motorsport l-a recrutat pe Michel Nandan, considerat arhitectul succesului obținut de legendarul Peugeot 206 WRC (3 titluri mondiale la constructori în WRC între 2000 si 2002). Modelul pe care coreeni îl aruncă în luptă împotriva invincibilului VW Polo WRC este un Hyundai i20 WRC cu tractiune integrală X- trac și un motor mic și voinic de 1.6 l supraalimentat. Modelul corean își va face debutul furtunos (sau cel puțin așa speră cei de la Hyundai) la Raliul Monte Carlo din 2014.
Speranțele sunt mari, iar intențiile sunt clare după cum declară și președintele Hyundai Motorsport Gyoo-Heon Choi: “Sunt foarte mândru de inaugurarea noului cămin al motorsportului pentru Hyundai. Echipa Hyundai Motorsport va îndeplini rolul unei platforme tehnologice pentru operațiunile noastre globale și va reprezenta un vector de imagine pentru brandul nostru, ajutându-ne să îmbunătățim percepția asupra mărcii și așteptările clienților într-un mod relevant și entuziasmant.” O declarație voalată de război împotriva Volkswagen sau o încercare de a recupera ecartul din sfera tehnologiei? Timpul ne va oferi un răspuns clar. Între timp, mărcile tradiționale din Europa trebuie să înceapă să ia Hyundai în serios pentru a nu ajunge în postura celor de la Nokia, care, până nu cu mult timp în urmă, priveau cu o condescendență detașată eforturile unei firme coreene de electronice pe nume Samsung de a se impune pe piața pe care finlandezii erau lideri incontestabili – situația de astăzi ne arată ca balanța s-a înclinat decisiv în direcția opusă.
Foto: freepik