Uleiurile de motor pot fi un subiect confuz. Exista literalmente „n” intrebari despre uleiul de motor. Ce tip de ulei de motor este cel mai bun pentru masina mea? Pot alege alt ulei de motor decat cel recomandat de producator? Care sunt gradele uleiurilor de motor pentru masini? De ce am intotdeauna un nivel scazut de ulei in masina? Lista de intrebari este nesfarsita, insa mai jos vom incerca sa oferim raspunsuri la cele mai frecvente dintre ele, pentru a te asigura ca esti informat si pentru a face intotdeauna alegerea corecta.
Care sunt tipurile de ulei de motor?
Cand alegi un ulei de motor pentru masina ta, trebuie sa stii care sunt cele trei categorii principale de uleiuri – uleiuri minerale, uleiuri sintetice si uleiuri semi-sintetice.
Ulei de motor mineral. Uleiurile minerale sunt fabricate din produse petroliere si sunt preferate pentru modelele mai vechi de vehicule. Uleiul mineral are o stabilitate scazuta la oxidare, motiv pentru care necesita schimburi mai frecvente. Uleiul mineral este mai ieftin decat alte tipuri de ulei si nu ofera cea mai buna calitate de pe piata.
Ulei de motor sintetic. Fabricat prin amestecarea mai multor componente sintetice, acest tip de ulei este potrivit pentru vehicule de inalta performanta. Intervalul de schimb pentru acest tip de ulei este mai lung, atat pentru motoarele diesel, cat si pentru cele pe benzina.
Ulei de motor semi-sintetic. Uleiurile semi-sintetice ofera tot ce este mai bun din ambele categorii: calitatea uleiurilor sintetice si pretul bun al uleiurilor minerale. Performanta si protectia tin de marca si modelul masinii.
Care sunt gradele de ulei de motor?
Uleiurile de motor sunt impartite pe clase, pe baza performantei, calitatii, punctului de incalzire si vascozitatii lor. Iata cateva dintre cele mai folosite grade de uleiuri.
0W40. Este considerat un ulei superior, avand o performanta eficienta atat in conditii de vreme calda, cat si rece, formand cea mai redusa cantitate de mazga. Este ideal pentru masinile moderne pe benzina si diesel, cu performanta inalta.
5W40. Acest ulei este considerat potrivit pentru masinile diesel. Poate functiona la fel de bine ca 0W40, dar nu in conditii de vreme rece. Ofera un echilibru bun intre performanta si protectie.
5W30 sau 10W30. Ideal pentru motoarele moderne pe benzina. Este rentabil si are o vascozitate scazuta, care se potriveste bine cu motoarele moderne pe benzina si ofera o eficienta buna a combustibilului.
10W40. Disponibil in variante minerale si semi-sintetice, acest ulei este o optiune rentabila cu performanta eficienta.
15W40 sau 20W50. Un ulei mineral, cel mai accesibil ca pret, dar recomandat in general pentru motoarele mai vechi si cu cerinte mai simple.
Cand trebuie sa schimbi uleiul de motor?
Motorul unei masini variaza de la o marca la alta. In unele cazuri, conditiile de conducere joaca un rol important in stabilirea intervalului de schimb de ulei. Traficul aglomerat, pornirile si opririle frecvente pun un stres mare pe motor.
Majoritatea expertilor recomanda schimbarea uleiului la pragul de 7.500 km-10.000 km. Daca folosesti un lubrifiant mineral, un interval de schimb de 5.000 km – 5.500 km este mai potrivit.
Ce ulei este mai potrivit pentru kilometraj mare sau pentru eficienta combustibilului?
Multe persoane nu cred in conceptul de ulei de motor pentru kilometraj mare, privindu-l doar ca pe o strategie de marketing. Un ulei de motor sintetic pentru kilometraj mare are de obicei anumiti aditivi si ulei de motor sintetic care asigura mentinerea longevitatii motorului.
Un ulei de motor pentru kilometraj mare contine anumiti detergenti care curata murdaria si namolul care se acumuleaza in interiorul motorului din cauza utilizarii indelungate a motorului. De obicei, se recomanda ca dupa 75.000 de kilometri sa treci la un ulei de motor pentru kilometraj mare. Daca o faci inainte de acest prag, e posibil sa nu fie mai benefic decat uleiul pe care il folosesti in mod normal.
Uleiurile minerale si sintetice se pot combina?
Ei bine, raspunsul la aceasta intrebare este da.
Motorul nu va fi afectat pe termen scurt, iar uleiul fiind o componenta miscibila, nu va lasa niciun fel de reziduuri. Singurul efect negativ al combinarii celor doua uleiuri ar putea fi acela ca s-ar putea sa nu obtii beneficiile adecvate si la nivelul marcii pe care le-ar putea oferi uleiul sintetic necombinat.
Insa daca nu mai ai ulei si ai la indemana doar un ulei de motor conventional, este indicat sa il folosesti. Decat fara ulei, mai bine orice fel de ulei.
De ce se innegreste uleiul de motor?
Principala sarcina a uleiului de motor este aceea de a reduce frecarea intre partile motorului, actionand ca un agent de lubrifiere. Insa in timp uleiul de motor isi pierde capacitatea de lubrifiere si devine inchis la culoare.
Aceasta schimbare a culorii poate avea o serie intreaga de motive – caldura, particulele de metal, procesul de ardere si chiar abilitatile de detergent ale uleiului de motor i-ar putea afecta culoarea. Majoritatea uleiurilor de motor moderne au culoarea chihlimbarului, pe care ar trebui sa o vezi pe joja cand verifici nivelul si starea uleiului.
Care este diferenta intre ulei diesel si ulei pentru motoare cu benzina?
Toti lubrifiantii sunt la fel intr-o privinta: sunt produsi prin amestecarea uleiurilor de baza cu aditivi. Aditivii sunt folositi pentru a combate procesele distructive si pentru a imbunatati proprietatile benefice ale uleiului de baza. Motoarele diesel produc in general mai multa funingine si produse secundare acide, prin urmare contin diferiti aditivi. Motoarele pe benzina se confrunta cu alte probleme, asadar necesita alta compozitie chimica.
Uleiurile sintetice provoaca scurgeri?
Nu, uleiurile sintetice nu provoaca scurgeri ale motorului. Daca ai un motor mecanic care nu produce scurgeri, acesta nu va avea scurgeri nici dupa ce treci la ulei sintetic. Uleiul de motor sintetic de calitate este pe deplin compatibil cu garniturile moderne si este formulat corespunzator pentru a conditiona garniturile, mentinandu-le flexibile pentru a preveni scurgerile.
Uleiurile sintetice sunt prea scumpe, in ciuda calitatii superioare?
Cat costa asigurarea masinii? Nu este deloc ieftina. Cat de mult te protejeaza de uzura? Deloc! Produce un scut invizibil in jurul masinii care o fereste de zgarieturi? Nu. Pe scurt, platesti bani pentru ceva ce nu vezi si nu are efecte imediate.
In schimb, cand folosesti un ulei sintetic premium, acesta va proteja motorul de uzura si deteriorari premature. De asemenea, arata ca iti pasa de masina iar atunci cand vei vrea sa o vinzi, vei putea obtine un pret mai bun pentru ca ai fost atent la detalii.
E foarte adevarat ca uleiurile conventionale sunt inferioare si e adevarat si ca uleiurile sintetice sunt mai scumpe, insa diferenta de pret s-a redus in ultimii ani. In 1972, de pilda, pretul unui ulei sintetic era de zece ori mai mare decat al unui ulei conventional. Astazi, multe produse sintetice nu costa nici macar dublu fata de uleiul conventional, iar cele care costa mai mult ofera o rentabilitate a investitiei sub forma de protectie mai buna la uzura, o curatenie superioara a motorului si o durata de viata mai lunga a uleiului, compensand pretul initial mai ridicat. Iar, ca bonus, adauga performanta.
Folosirea acestor uleiuri cu intervale foarte lungi de schimb costa in general mai putin decat schimburile mai frecvente daca folosesti uleiuri conventionale.
Sticlele de ulei de motor vechi mai pot fi folosite?
Depinde de tipul de ulei: conventional sau sintetic. Pe fundul unui recipient de ulei conventional se pot depune sedimente. Problema cu uleiul mai vechi este ca e posibil sa nu fie potrivit pentru specificatiile curente pentru uleiuri de motor. De pilda, poate fi un ulei clasificat API SJ, SL sau SM. Specificatia curenta este API SN, introdus in 2011. API SF, SG si SH sunt invechite, asadar recomandarea este ca daca le gasesti prin garaj sa nu le folosesti.
Cum arunci uleiul de motor uzat?
Te-ai intrebat vreodata ce se intampla cu uleiul de motor uzat dupa ce pui in motor ulei proaspat? Industria uleiurilor de motor uzate este o afacere paralela, care dauneaza mediului, precum si sanatatii umane. Deocamdata in tara noastra se cunosc foarte putine despre reciclarea uleiului de motor uzat. Cel mai bun lucru pe care il poti face cu uleiul de motor uzat este fie sa il colectezi, fie sa il duci la un service, care il poate arunca in mod ecologic.
Sursa foto: Freepik.com
Foto: freepik