Shell si ITM Power vor construi impreuna un nou dispozitiv de electroliza a hidrogenului, cea mai mare facilitate de acest gen din lume.
Cel mai mare device de electroliza a hidrogenului, avand o capacitate de 10 Mega-Wati, va fi construit la rafinaria Rhineland din Germania. Hidrogenul rezultat va fi utilizat pentru procesarea si upgradarea produselor din locatia Wesseling a rafinariei, dar si pentru testarea tehnologiei si pentru explorarea aplicarii sale in alte sectoare.
Consortiul European format din Shell, ITM Power, SINTEF si Element Energy beneficiaza de o finantare de 10 milioane de euro din partea Initiativei Comune Europene Fuell Cell Hydrogen. Investitia totala pentru acest proiect, inclusiv integrarea in rafinarie, este de aproximativ 20 de milioane de euro.
Proiectul va incepe cu faza planificarii tehnice si cu procesele de aprobare. Dispozitivul, ce va purta numele “Refhyne”, este programat sa devina operational in anul 2020 si va fi prima locatie de testare la nivel industrial a procesului tehnologic al membranei electrolitice polimerice.
“Acesta noua facilitate din Rhineland permite hidrogenului sa fie obtinut din electricitate, mai degraba decat din gaze naturale. O unitate de acest gen aduce o flexibilitate care ar putea contribui la stabilitatea retelei de energie electrica, facilitand astfel o mai mare utilizare a electricitatii regenerabile”, explica Lori Ryerkerk, vice presedinte executiv la Shell Manufacturing. “In plus, daca este alimentata cu electricitate regenerabila, hidrogenul eco va ajuta la reducerea intensitatii emisiilor de carbon la fata locului, un obiectiv cheie pentru noi”.
In prezent, rafinaria din Rheinland, cea mai mare din Germania, necesita aproximativ 180.000 de tone de hidrogen anual, care este produs din aburul provenit din gazele naturale. Noua facilitate va fi capabila sa produca o cantitate anuala de 1300 de tone de hidrogen, care poate fi integrat complet in procesele rafinariei, cum ar fi desulfurarea combustibililor conventionali.
Managerul general al rafinariei Shell din Rheinland, Thomas Zengerly subliniaza: “Ne bucuram sa lucram in colaborare cu Uniunea Europeana si sa contribuim la dezvoltarea viitorului sistem energetic al Europei, prin testarea acestei tehnologii la locatia din Wesseling. Daca vom avea succes, exista potential pentru ca aceasta tehnologie sa fie extinsa si la rafinaria noastra”.
Hidrogenul are potentialul de a juca un rol important in tranzitia energetica. Astazi, hidrogenul este utilizat deja in domeniul transporturilor de catre vehiculele fuel cell, dar si in aplicatii industriale. In sectorul transporturi, hidrogenul poate ajuta la imbunatatirea calitatii aerului local, pentru ca singurele emisii ale vehiculelor fuel cell sunt vaporii de apa. Atunci cand hidrogenul este produs din surse regenerabile, poate ajuta la reducerea nivelului de emisii de CO2 din industria transporturilor.
Shell este parte a unei serii de initiative de construire a unei retele de realimentare cu hidrogen pentru transporturi, intr-un numar important de piete, printre care si Germania.
Voci importante despre lansarea Refhyne
Lansarea noii facilitati a beneficiat de prezenra la rafinaria din Rhineland a numerosi reprezentanti din lumea politica si din domeniul afacerilor.
Michael Theben, seful departamentului pentru Protectia Climei din cadrul Ministerului Economiei, Inovatiei, Digitizarii si Energiei din Renania de Nord – Westfalia este de parere ca “stabilizarea proceselor industriale ale gazelor cu efect de sera este una dintre cele mai mari provocari ale acestui secol. Dincolo de pasii catre evolutie din viitor, totul va depinde in primul rand de salturile inovationale. Guvernul din Renania de Nord-Westfalia sprijina industria in acest proces de transformare si saluta infiintarea device-ului de elctroliza PEM. Este o caramida extrem de importanta pentru construirea viitoarelor procese industriale inovatoare”.
Tudor Constantinescu, consilier principal al directorului general pentru energie la Comisia Europeana de la Bruxelles spune la randul sau: “Electricitatea regenerabila poate sustine decarbonizarea nu numai in sectorul energetic, ci – prin intregrarea sectoriala – si in alte industrii, cum ar fi rafinarea. Hidrogenul eco este un punct cheie in acest proces, contribuind la obiectivele Uniunii Energetice, atat in ceea ce priveste reducerea de emisii, cat si in ceea ce priveste marirea cotei de energii regenerabile. De aceea, noi sprijinim intens activitatile inovatoare, iar proiectul Refhyne este exponential in acest sens, multumita celei mai mari aplicatii din lume ale unui dispozitiv de electroliza dintr-o rafinarie”.
Dr. Graham Cooley, CEO la ITM Power PLC, Sheffield spune ca “Sistemul de 10 MW din Rhineland va fi cel mai mare electrolizor PEM din lume. El reprezinta maturizarea tehnologiei PEM la scara larga si in aplicatii industriale”. Suntem onorati sa lucram cu Shell si sa ducem la indeplinire acest obiectiv intr-una dintre rafinariile de top ale Europei”.
Bart Biebuyck, director executiv al Initiativei Comune Europene Fuel Cell & Hydrogen, din Bruxelles, spune ca “multumita diverselor proiecte europene de cercetare ale FCH JU in aceasta zona, exista acum oportunitatea ca aceste dispozitive de electroliza de generatie noua, sa-si dovedeasca eficienta in industrii grele, precum rafinariile. Suntem mandri sa asistam la evolutia electrolizoarelor PEM pana la 10 MW si la folosirea lor pentru decarbonizarea sectorului industrial”.
Eli Aamot, vice presedinte executiv la SINTEF Industry subliniaza ca Refhyne este cel de-al patrulea proiect FCH JU in ceea ce priveste electrolizorii PEM, coordonat de SINTEF si adauga: “suntem mandri sa ne asumam aceasta sarcina, contribuind astfel la introducerea tehnologiei pe baza de hidrogen in procesele industriale, in conformitate cu viziunea noastra: tehnologie pentru o societate mai buna”.
Erwin Esser, primarul din Wesseling spune la randul sau ca “asamblarea device-ului de electroliza a hidrogenului este un angajament clar pentru locatia din Wesseling. Un moment bun pentru Wesseling, pentru angajatii companiei si o mare contributie la succesul redresarii energetice”.
Johannes Daum, manager de program la Organizatia Nationala NOW pentru Hidrogen si Tehnologie Fuel Cell crede ca “proiecte majore, asa cum este dispozitivul de electroliza PEM de 10 MW pun o piatra de temelie la succesul promovarii acestei tehnologii in cadrul Programului National de Inovare in ceea ce priveste HidrogenuI si Tehnologia Fuel Cell (NIP). Ele demonstreaza oportunitatea functionarii in scopul utilizarii zilnice a acestor procese la scara industriala si imbunatatesc profitabilitatea producerii de hidrogen. In plus, astfel de proiecte reprezinta un pas important in integrarea hidrogenului in sistemul energetic si au o contributie decisiva la implementarea tranzitiei energetice in toate sectoarele de consum”.
Acest proiect a beneficiat de finantare din partea Initiativei Comune Fuel Cells si Hidrogen, sub acordul de grant nr. 779579. Aceasta Initiativa Comuna beneficiaza de sprijin din partea programului Uniunii Europene de cercetare si inovare Horizon 2020 si din partea Industriei Europene a Hidrogenului si Cercetarii Europene pe teme legate de Hidrogen.
Cine este ITM Power?
ITM Power produce solutii energetice integrate pe baza de hidrogen pentru echilibrarea retelelor, stocarea energiei si pentru producerea de hidrogen green pentru sectorul transporturi, incalzire regenerabila si substante cimice.
In septembrie 2015 ITM Power a semnat un acord extrem de important cu Shell pentru infiintarea unei retele de statii de realimentare cu hidrogen si contractual mentionat mai sus privitor la dezvoltarea unui dispozitiv de electroliza a hidrogenului, cu o capacitate de 10 MW, la rafinaria Shell din Rhineland.
Printre alti clienti ai sai se numara National Grid, RWE, Engie, BOC Linde, Toyota, Honda, Hyundai sau Anglo American.
Foto: freepik