În 1974, producătorul de automobile Citroen se îndrepta spre un faliment inevitabil. Guvernul francez se temea de o criza socială pentru că falimentul ar fi aruncat în șomaj zeci de mii de francezi, iar producătorul de anvelope Michelin, cel mai mare creditor și fost acționar Citroen, se temea că-și va pierde unul dintre cei mai importanți clienți. Afectați de criza petrolieră din 1973, producătorii francezi de automobile erau amenințati de intrarea agresivă pe piață a unui concurent internațional de anvergură – Fiat își arătase interesul clar de a achiziționa Citroen. În acelați timp, Peugeot dorea să-și extindă cota de piață. Susținut de statul francez, Francois Gautier, directorul executiv al Peugeot de la acea vreme, ia o decizie riscantă – Peugeot achiziționează 38,2% din acțiunile Citroen, iar în 1976 devine acționar majoritar creând grupul PSA. Mișcarea se dovedește un succes, iar noul grup lansează o serie de modele noi bazate pe platforme dezvoltate de Citroen (GS si CX), implementează un program de eficientizare a costurilor și ajunge la o cotă de piață excelentă de 34%. Această etapă fericită nu durează însă foarte mult. Peugeot cumpără în 1978 filiala Chrysler Europe a cărei integrare în grup se dovedește extrem de anevoioasă generând pierderi enorme pentru grupul PSA. Criza petrolului provocată de revolutia islamistă din Iran din 1979 este lovitura de grație care punea sub semnul întrebării viitorul PSA.
Concomitent, la departamentul cercetare-dezvoltare al Peugeot-Citroen se poartă discuții aprinse privind proiectul M-24, un automobil de clasă mică ale cărui ambiții sunt mari.. foarte mari: să redreseze rapid situația financiară a grupului francez si să detroneze Volkswagen Golf de pe locul fruntaș pe care modelul teuton și-l asigurase în ierarhia vânzărilor din Europa. Golful nu era doar o masină extrem de fiabilă si practică – avea și o imagine de automobil sport cu preț abordabil în declinarea sa sportiva GTI. În Franța, Golf GTI nu are rival, dar lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. În timpul unei conversații banale, Michel Forichon (inginer PSA) si Jean Boillot (responsabil de produs) discută despre posibilitatea modificării caietului de sarcini pentru noul automobil și alungirea cu 2 centimetri a punții faţă, astfel încât sub capota noului model să poată fi montante noile motoare de 1.8 respectiv 2 litri dezvoltate de Peugeot. Concluzia? Mișcarea merită facută – astfel, noul Peugeot ar putea concura Golful GTI și ar avea un vector de imagine sport important. Propunerea lor este implementată si urmările sunt de poveste: proiectul M-24 nu era nimic altceva decat modelul legendar 205 produs in 5,3 milioane de exemplare si multiplu laureat in campionatele mondiale de raliuri. Imaginea de automobil sport dublată de pedigree-ul sportiv dobândit în raliuri duce modelul 205 pe primul loc în clasamentul vânzărilor din Franta. Fără cei 2 centimetri adaugați de Forichon si Boillot, 205-ul (și varianta sa sport denumită culmea! tot GTI) nu ar fi devenit niciodată automobilul sport legendar și încă atât de îndrăgit în toată lumea.
Revenim în prezent. Criza economică afectează Franta și piața locală de automobile (în parelel cu spectrul concedierilor în masă), iar Peugeot înregistrează pierderi uriașe (aproximativ 5 miliarde EUR în 2012). Gama îmbătrânită a producătorului francez nu mai face față concurenței și PSA anunță restructurări masive și o alianță cu General Motors. Mai mult ca oricând, PSA are nevoie de acei 2 centimetri care fac diferenta între un fiasco si un succes, între faliment și renaștere. Mai este posibilă o salvare miraculoasă? Noul 208 se menține pe podiumul vânzărilor de automobile în Europa, produsul nucleu 308 urmează a fi lansat în toamnă, iar de curănd s-a lansat noul 208 GTi. Producatorul francez anunta si lansarea noii platforme modulare EMP2 (dupa modelul de succes al platormei MQB a grupului Volkswaven). Contextul pare cunoscut…Rămâne de văzut dacă Peugeot a găsit din nou acei 2 centimetri și dacă istoria se poate repeta.
Foto: freepik