Calitatea, consistenta si culoarea lubrifiantilor pe baza de ulei se schimba in timp, din cauza factorilor care „imbatranesc” in mod direct uleiul. Ca regula generala, culoarea nu dicteaza eficienta uleiului. Culoarea se poate schimba dintr-o serie intreaga de motive, incepand de la caldura, aditivi si contaminanti si ajungand pana la motive simple, precum apa si lichidul de racire, asa ca nu este posibila evaluarea eficientei uleiului numai pe baza culorii sale.
Pornind de aici, vom analiza ce anume putem afla din culoarea uleiului.
Care ar trebui sa fie culoarea uleiului?
In primul rand, culoarea uleiului nu inseamna neaparat ceva. Uleiul poate fi foarte inchis la culoare (chiar negru) si sa fie totusi eficient. Insa iata cum ar trebui sa arate uleiul de motor, in general:
– Uleiul nou, curat, are culoarea chihlimbarului.
– Cand uleiul de motor devine mai inchis la culoare, el poate indica: o temperatura mare, contaminanti sau prezenta aditivilor care fac uleiul sa isi modifice culoarea.
Ce cauzeaza schimbarea culorii uleiului de motor?
Este vital sa retii ca schimbarea culorii uleiului este rezultatul modificarii compozitiei chimice a sa, din cauza factorilor interni si externi. De exemplu, includerea de aditivi, detergenti si coloranti poate schimba culoarea uleiului. Pe de alta parte, expunerea la temperaturi de functionare mai ridicate, oxidarea, murdaria si praful sunt si ei cativa dintre factorii care schimba culoarea uleiului.
Uleiul isi inchide culoarea in timp. Temperaturile mai ridicate duc la o oxidare mai rapida. Inevitabil, acest lucru scade durata de viata a uleiului.
Contaminarea uleiului apare si din cauza murdariei, prafului si mazgai colectate in ulei, ceea ce duce la deteriorarea si performanta scazuta a motorului.
Uleiul degradat nu mai lubrifiaza eficient piesele in miscare si rulmentul, iar temperaturile mai ridicate pot cauza deteriorarea excesiva a motorului daca nu este schimbat in intervalul recomandat.
Acesta este motivul pentru care modificarile de culoare ar trebui evaluate si diagnosticate corespunzator, pentru a asigura functionarea lina a motorului. In plus, este bine sa faci verificari regulate ale uleiului pentru a detecta orice schimbare de culoare sau consistenta, astfel incat sa te asiguri ca vei avea o experienta de condus sigura si fara probleme pentru vehiculul tau.
Ce inseamna culoarea uleiului de motor?
Chihlimbar/Rosu-maroniu
Asa cum aratam mai sus, uleiul de motor nou si curat are culoarea chihlimbarului. El are o nuanta rosu-maroniu. Daca aceasta este culoarea pe care o observi pe joja, inseamna ca uleiul tau functioneaza bine. Pe scurt, nu trebuie sa-ti faci griji! In plus, nu vei avea probleme pana la expirarea intervalului de schimbare a uleiului.
Maro inchis, negru si gros
Daca uleiul de motor este maro inchis sau aproape negru, si in plus arata gros si murdar, cel mai probabil trebuie schimbat.
Culoarea si consistenta modificate sunt semne ce indica un ulei contaminat. Un ulei gros, inchis la culoare si murdar, cu multa mazga, va afecta performanta motorului daca nu este schimbat.
Uleiul de motor gros, cu o culoare foarte inchisa sau chiar negru indica de obicei ca a fost expus la murdarie sau impuritati ce duc la acumularea de funingine. Motoarele pe benzina cu injectie directa produc in timp funingine, ce face ca uleiul de motor standard sa devina negru si gros. Funinginea este un produs secundar al arderii incomplete si, pentru ca particulele de funingine au o dimensiune mai mica de un micron, de obicei nu provoaca o uzura mare a motorului.
Problema cu funinginea apare atunci cand particulele incep sa se aglomereze in contaminanti mai mari, ce cauzeaza uzura. De aici poate proveni culoarea inchisa a uleiului de motor si textura sa groasa.
In schimb, daca uleiul este inchis la culoare sau chiar negru, dar consistenta sa este totusi subtire si fluida, cel mai probabil nu este contaminat. Aceasta se intampla de obicei atunci cand conduci la temperaturi mai ridicate sau cand faci drumuri mai lungi sau naveta, ceea ce duce la incingerea motorului. Cand observi o culoare mai inchisa, dar nu si o textura groasa, motivul este doar caldura. In acest caz, odata cu racirea culoarea va redeveni cea normala.
De asemenea, uleiul devine negru din cauza carbonului. Filtrele de ulei previn acest lucru, insa tot se acumuleaza si duce la innegrirea uleiului.
Ulei laptos/spumos, bej
Decolorarea uleiului este un semn al unei scurgeri cauzate de o defectiune a garniturii de chiulasa. Daca uleiul de motor este deschis la culoare sau are un aspect laptos, e posibil sa te confrunti cu o scurgere a lichidului de racire in ulei, cauzata de o garnitura cu probleme.
Alte probleme ce pot cauza acest aspect al uleiului sunt probleme ale colectorului de admisie sau ale garniturii de la pompa de apa. Uleiul are o textura laptoasa si spumoasa atunci cand lichidul de racire se infiltreaza in ulei. In unele cazuri, uleiul de motor poate avea un aspect de lapte cu ciocolata.
Pentru a verifica daca a ajuns lichid de racire in ulei, fa urmatorii pasi:
– Verifica indicatorul de temperatura al vehiculului (nu trebuie sa fie prea cald).
– Verifica nivelul lichidului din radiator (cand motorul nu este cald).
– Verifica existenta unor eventuale bule in lichidul de racire din radiator (cu motorul in functiune).
– Verifica daca iese fum alb prin teava de esapament.
Singura solutie la aceasta problema este o vizita urgenta la mecanic pentru analiza uleiului. Cu cat mai devreme, cu atat mai bine pentru motorul tau.
Ce culoare are uleiul de motor sintetic?
Uleiurile de motor sintetice au culoarea caramel. Nuanta lor este similara cu cea a uleiurilor conventionale, care au o culoare maro deschis in recipient. Mecanicii profesionisti trebuie sa evalueze in mod constant ambalajul uleiurilor conventionale si sintetice pentru intretinere. Identificarea tipului de ulei poate fi o provocare daca ne uitam doar la culoare.
Majoritatea uleiurilor sintetice isi vor schimba culoarea in timp, la fel ca si uleiurile conventionale.
Uleiurile sintetice contin aditivi care iti ajuta vehiculul sa functioneze, astfel ca acestea vor putea colecta reziduurile si mazga mai repede decat uleiurile conventionale. Atata timp cat verifici in mod frecvent uleiul sintetic si il schimbi conform instructiunilor producatorului vehiculului, vei fi pe drumul cel bun.
Cel mai probabil vei observa diferenta dintre uleiurile sintetice si cele conventionale analizand consistenta. Uleiul sintetic este mai subtire decat cel conventional. Cand culoarea uleiului de motor sintetic se schimba intr-o nuanta inchisa de negru si pare gros si murdar, e timpul sa schimbi uleiul!
Cum verifici culoarea si nivelul uleiului de motor?
Este simplu sa verifici culoarea si nivelul uleiului de motor. Nu trebuie decat sa urmezi pasii de mai jos in mod regulat, pentru a afla mai multe despre starea vehiculului tau.
– Parcheaza masina pe o suprafata plana si opreste motorul.
– Lasa masina sa stea timp de 15-20 de minute.
– Deschide capota.
– Pune-ti manusi si mergi la joja de ulei de motor.
– Scoate joja si sterge-o cu un prosop de hartie sau cu o carpa.
– Introdu joja inapoi in compartimentul din care ai scos-o.
– Scoate-o din nou si uita-te la culoarea, grosimea si nivelul uleiului.
– Introdu joja inapoi in baia de ulei si inchide capota.
Este periculos sa conduci un vehicul daca ai depasit cu mult intervalul recomandat de schimbare a uleiului. Aceasta neglijenta poate anula garantia producatorului auto si poti ramane in trafic, cu motorul blocat.
Trebuie sa schimbi uleiul in functie de culoare?
Sa daramam si mitul potrivit caruia culoarea uleiului iti va arata cand trebuie sa il schimbi. In general, oamenii presupun ca exista o corelatie intre culoarea uleiului si nevoia de a-l schimba. Insa nu este neaparat asa!
Multe dintre modificarile si elementele la care este expus uleiul ii vor schimba culoarea, astfel ca nu poti spune in mod clar daca trebuie sa schimbi uleiul doar uitandu-te la el.
Ce se intampla daca uiti sa schimbi uleiul?
Uleiul, fie el sintetic sau conventional, este vital pentru lubrifierea pieselor mobile ale unui motor. Daca uiti sa schimbi uleiul de motor te poti confrunta cu:
– Defectiuni premature ale motorului. Uleiurile de motor absorb caldura care se acumuleaza in motor. Pe langa faptul ca provoaca distrugerea garniturilor, excesul de caldura poate duce la deformarea legaturilor pana la punctul in care acestea devin inutilizabile. Daca mergi cu masina cu ulei vechi poti ajunge rapid sa blochezi motorul, iar o astfel de reparatie depaseste adesea chiar costul vehiculului.
– Performanta redusa a motorului. Uleiurile sintetice si conventionale contin detergenti pentru curatarea pieselor motorului. Acesti aditivi muta contaminantii in filtrul de combustibil pentru a fi eliminati. Daca uiti sa schimbi uleiul, murdaria poate infunda componentele motorului, reducand cuplul si economia de combustibil.
Cum iti dai seama ca trebuie sa schimbi uleiul?
Uleiul curat si necontaminat are un aspect rosu-maroniu si o culoare de chihlimbar. In afara de aceasta, consistenta sa ar trebui sa fie pura, fluida sau vascoasa, in functie de gradul de vascozitate specific al uleiului. Insa am stabilit deja ca uleiul de motor expira si se degradeaza in timp.
Cand este expus la murdarie, mazga si praf, compozitia, culoarea si consistenta uleiului se vor modifica. El devine mai inchis la culoare, mai gros, mai murdar si are un miros intepator. Acestea sunt semne ca e nevoie de o schimbare de ulei.
Dar inlocuirea uleiului depinde foarte mult si de kilometrii sau milele recomandate parcurse. Fiecare manual mentioneaza intervalul pe care trebuie sa-l respecti pentru ca motorul masinii tale sa nu sufere consecintele.
Pe de alta parte, uleiurile sintetice pot creste durata de viata a uleiului si vei putea conduce mai multi kilometri in comparatie cu alte tipuri de uleiuri de motor Din aceste motive, uleiul de motor sintetic este folosit mai mult decat uleiul de motor conventional.
Datorita compozitiei lor si aditivilor imbunatatiti, aceste uleiuri pot creste durata de viata a uleiului de motor si pot oferi performante superioare si in conditii extreme.
Concluzie
Este evident, asadar, ca trebuie sa fii atent la aspectul uleiului de motor. Modificarea culorii este un semn al unor schimbari sau efecte asupra uleiului, care daca nu sunt analizate corespunzator provoaca mai mult rau decat bine.
Desi unele sunt grave, exista si altele care nu sunt la fel de grave si nu impun schimbarea uleiului. In plus, o culoare mai inchisa a uleiului de motor nu ar trebui sa fie singurul indiciu pentru schimbarea uleiului.
Exista si alte motive care tebuie luate in calcul. Verifica intotdeauna culoarea si consistenta uleiului pe joja, astfel incat sa ai parte de deplasari sigure, line si eficiente in fiecare zi!
Sursa imagine: freepik.com
Foto: freepik