Din nefericire, nu toti avem calitatile necesare pentru a face singuri service-ul masinii pe care o conducem. De fapt, majoritatea oamenilor nu stiu nici macar ce anume se afla sub capota masinii, ce sa mai vorbim deci de tipul de ulei de motor?! In definitiv, pentru asta exista mecanicii si centrele de service pentru masini, nu-i asa?
Ce faci, insa, daca te afli in situatia in care esti nevoit sa cumperi si sa schimbi uleiul de motor chiar tu? De unde stii ce ulei trebuie sa folosesti si cum citesti eticheta? Ce inseamna SAE 5W-30?
Raspunsul scurt
Cifrele reprezinta vascozitatea uleiului, iar W vine de la “Winter” (iarna).
Raspunsul detaliat
Societatea Inginerilor Auto (SAE) a stabilit un sistem de coduri numerice pentru clasificarea uleiurilor de motor in functie de caracteristicile lor de vascozitate.
Pentru ca vascozitatea uleiului se schimba odata cu temperatura, uleiurile multigrad au fost concepute pentru a oferi protectie la o gama variata de temperaturi. De aceea, eticheta unui ulei multigrad va avea o mentiune de tip SAE 5W-30.
La un ulei 5W-30, de pilda, numarul dinainte de W descrie vascozitatea uleiului la temperaturi scazute. Cu cat numarul este mai mic, cu atat uleiul este mai subtire si performanta sa la temperaturi reduse/pornire la rece va fi mai buna. Numarul aflat dupa W descrie cat de gros este uleiul de motor la temperatura normala de functionare a motorului.
Uleiurile multigrad, asa cum sunt SAE 5W-30 sau 10W-40, sunt folosite la scara larga pentru ca, la temperaturi medii – nu extrem de calde sau extrem de scazute – ele sunt destul de subtiri incat sa curga la temperaturi scazute si destul de groase incat sa ofere o performanta satisfacatoare la temperaturi ridicate.
Cu alte cuvinte, vei alege in mod diferit vascozitatea uleiului daca locuiesti in Finlanda (0W/5W-30) sau in Nigeria (5W/10W/15W-40 sau chiar 20W-50).
Retine, de asemenea, ca cerintele vehiculului pot varia si ca este absolut necesar sa consulti manualul masinii pentru a afla nivelul corect de vascozitate.
Foto: freepik