Unele dintre cele mai frecvente intrebari atunci cand vine vorba despre uleiurile de motor sunt referitoare la cel mai bun tip de ulei, la cat de des ar trebui sa il schimbam, precum si la consum – cat de mult ulei este prea mult, si cand ar trebui sa ne facem griji?
Este de la sine inteles ca cele mai multe motoare vor arde o cantitate anume de ulei. Majoritatea producatorilor considera ca un litru de ulei la aproximativ 2500 de km este un raport acceptabil. Insa trebuie sa subliniem, de asemenea, ca exista si vehicule de performanta, care vor consuma 1 litru de ulei la mai putin de 1600 de km, ceea ce este considerat, de asemea, ca fiind un consum acceptabil.
Odata cu cererea in crestere a consumatorilor pentru vehicule eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, au aparut si o serie de modificari la nivel de motor, care influenteaza si raspunsul la intrebarea legata de consumul acceptabil de ulei de motor. Aceste modificari au influentat si cantitatea de ulei acceptabila consumata de un motor, prin ardere.
Una dintre aceste modificari este determinata de schimbarile facute la nivelul inelelor pistonului, in scopul economiei la carburant. Cel mai inalt punct de frecare la un motor este punctul in care inelele pistonului ajung in contact cu peretii cilindrului. Cu cat tensiunea in inele este mai mare, cu atat uleiul de pe peretii cilindrului va fi curatat mai mult. Pentru a reduce frictiunea si pentru a obtine o economie suplimentara la combustibil, producatorii auto au redus tensiunea in inelele pistonului. Aceasta schimbare a condus la cantitati mai mici de ulei care trec de inele si ajung in camera de ardere. Acesta este motivul principal al unui consum normal de ulei de motor, la vehiculele care au parte de un service adecvat.
O alta modificare ce influenteaza consumul de ulei este trecerea la un ulei de motor mai light. Consumul de ulei pe piata actuala trece catre grade mai usoare precum 0W-20, pentru a reduce frictiunea si pentru a lubrifia mai bine componentele interne ale motorului la temperaturi scazute. Acest ulei mai light are tendinta de a trece de inelele pistonului si a ajunge in camera de ardere. Folosirea acestor uleiuri de motor mai light a dus la pierderea uleiului prin garnituri, ceea ce nu este in general o problema la uleiul de motor cu o densitate mai mare.
Daca ai un autovehicul cu motor standard, care consuma 1 litru de ulei in mai putin de 1600 km, ar trebui sa mergi la service pentru a afla cauza exacta a acestui consum mare. Consumul extrem de mare de ulei de motor – 1 litru la 800 de km, de pilda – poate avea un efect nefericit asupra convertoarelor catalitice.
Foto: freepik