Aerodinamic si plin de tehnologie eficienta energetic, Starship este un nou vehicul menit sa demonstreze faptul ca si camioanele pot fi mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
Bob Sliwa adora tehnologia. In copilarie, fostul sofer de tir obisnuia sa isi dezasambleze jucariile. La varsta de 16 ani si-a transformat Pontiacul GTO intr-un adevarat campion la cursele ilegale. Mai tarziu, ca adult, si-a folosit toate economiile de-o viata pentru a-si cumpara un camion, pe care a inceput apoi sa il modifice astfel incat sa reduca din costuri si sa obtina maximum de eficienta in timp ce transporta marfuri in Statele Unite.
Nu avea de unde sa stie atunci, insa aceasta cale pe care a urmat-o inca din copilarie, avea sa il aduca in cele din urma in contact cu inginerii de la Shell, si ei avand preocupari similare cu ale lui Bob. Insa pentru inginerii Shell preocuparile au un motiv clar: nevoia din ce in ce mai mare ca problema emisiilor provenind din domeniul camioanelor sa fie rezolvata.
Dintre toate activitatile umane care afecteaza calitatea mediului inconjurator, transportul de marfuri ramane una dintre cele mai greu de decarbonizat.
Auzind de eforturile lui Sliwa, cei de la Shell l-au contactat, iar in ianuarie 2015 ambele parti au fost de acord sa colaboreze pentru realizarea unui proiect pentru un nou camion de sarcina mare, folosind o serie de materiale si tehnologii usoare si eficiente energetic.
Aceasta colaborare a primit numele Initiativa Starship. Iar vehiculul elegant, aerodinamic, descris de catre unii ca fiind un “laborator pe roti” a incheiat recent testul de drum in Statele Unite, un test ce a avut ca obiectiv testarea eficientei sale in transportul de marfuri.
Proiectat pentru viitor
Nivelul de provocare pe care il reprezinta Starhip a atras sprijin din partea unui numar foarte mare de furnizori din industrie, toti dornici sa dovedeasca faptul ca produsele lor pot ajuta lumea in tranzitia sa catre un viitor cu un continut redus de carbon.
Printre caracteristicile camionului se numara “rezistenta scazuta la rulare”, cauciucuri proiectate in asa fel incat sa reduca frictiunea cu drumul si un motor diesel cu sase cilindri care demonstreaza economia superioara de combustibil.
Plafonul Starship Initiative are un panou solar de 5000 de wati, care furnizeaza electricitatea ce alimenteaza sistemul de aer conditionat al vehiculului si mare parte din device-urile din interior. Camionul este o buna ocazie de expunere si pentru lubrifiantii Shell special formulati in asa fel incat sa reduca pierderea de energie prin frecarea de la nivelul motorului.
Pentru Sliwa, insa, cea mai mare mandrie este designul corpului. Prin intermediul companiei sale, AirFlow Truck Company, el a realizat parbrizul convex al Starship, si a ajutat la modificarea cozii de vapor, un device aerodinamic atasat in partea din spate a vehiculului pentru a preveni evacuarea aerului (un accesoriu pe care Sliwa il aseamana cu o parasuta).
Partea din fata trebuie sa lucreze in armonie cu spatele, explica Sliwa. “Cand proiectam totul de la zero, putem scapa de toate aceste constrangeri si sa incercam sa construim cel mai hiper aerodinamic model cu putinta”.
Traseul lui Sliwa prin tara a inceput in San Diego, California, unde Starship a fost incarcat cu 18.000 de kilograme de boltari de beton, in incercarea de a simula incarcatura obisnuita a unui tir.
Camionul a ajuns in Jacksonville, Florida, pe 24 maim unde incarcatura sa a fost combinata cu o cantitate extra de 3600 de tone de boltari de beton, urmand a fi utilizati pentru construirea unei noi bariere de corali in larg, care sa formeze un viitor habitat pentru viata marina.
De-a lungul drumului, Sliwa a monitorizat cu atentie terminalurile IT din cabina camionului, care seamana fara exagerare cu carlinga unui avion. A condus strategic, accelerand inaintea pantelor pentru a da elan masinii si lasand motorul la ralanti in timpul coborarii.
Vehiculul a fost urmarit indeaproape de analistii unei organizatii non-profit, Consiliul Nord American pentru Eficienta Transporturilor (NACFE), pentru a se asigura ca testul se desfasoara conform protocolului. “Facem toate masuratorile pentru camion, urmarind conditiile de trafic – elevatia se schimba, viteza camionului si rezistenta vantului la fel”, spune Mike Roeth, director executiv la NACFE.
Masurand succesul
Pentru ca obiectivul industriei transporturilor este transportul marfurilor, NACFE incurajeaza toate camioanele sa isi masoare performanta in termeni de eficienta incarcatura-tonaj: ce greutate pot transporta raportat la cantitatea de combustibil.
“Imbunatatirile din industria transportuilor sunt in primul rand determinate de latura economica”, spune Roeth. “Dincolo de costul combustibilului, producatorii de camioane analizeaza si reglementarile economice legate de carburant pe care le impun guvernele, si va fi nevoie ca pe viitor sa construiasca o gama de camioane mai eficiente”.
NACFE estimeaza ca un camion mediu din America de Nord inregistreaza aproximativ 72 de tone mila per galon, adica distanta pe care o incarcatura poate fi trasportat cu un singur galon de petrol. In calatoria sa de-a lungul tarii, Starship a inregistrat o cifra de 178 de tone mila per galon, ceea ce, potivit expertilor, ar fi o imbunatatire de aproape 248% fata de un camion mediu nord american.
Aceste imbunatatiri se dovedesc a fi si mai importante daca sunt inmultite cu numarul de camioane de masa mare de pe strazi. Expertii sunt de parere ca, daca toate camioanele ar fi la fel de eficiente ca Starship, numai in Statele Unite emisiile anuale de dioxid de carbon ar putea fi reduse cu 208 de milioane de tone.
Dar Starship Initiative nu este un prototip pentru o noua flota de camioane eficiente din punct de vedere energetic. Mai degraba, Shell vede acest proiect ca un mod de a demara discutiile pe marginea unei teme fierbinti: cum ar putea camioanele sa fie mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si, in consecinta, sa isi reduca si impactul emisiilor de dioxid de carbon.
Pentru Sliwa, drumurile tarii au fost in general mai usor suportabile datorita Kaylei, un ciobanesc german pe care Bob il numeste “companionul meu constant”. Dar orele pe drum i-au reamintit de ce s-a retras din meseria sa in 1986: pasiunea sa a fost mereu acea de a proiecta si construi camioane, nu aceea de a le conduce. “Asta este ultima cursa pentru noi. Dupa asta ne retragem, si de aceasta data chiar va fi definitiv”, spune el.
Foto: freepik