Dupa decenii intregi in care a furnizat energie Europei, puntea superioara a platformei de petrol si gaz Brent Delta, cantarind nu mai putin de 24.000 de tone, a venit din Marea Nordului. Odata ajunsa in docul din Hartlepool, pe coasta de NE a Angliei, muncitorii au inceput sa o dezmembreze in scopul reciclarii. Iar procesul nu a fost deloc lipsit de surprize… printre lucrurile inedite gasite pe Brent Delta se numara si trei chitare si un ukulele.
Tineri si batrani, profesori si elevi de scoala, fosti muncitori pe platforma sau pur si simplu curiosi…. cu totii au venit sa vada minunea, pe un chei special construit intr-un oras cufundat in gloria constructiilor navale din zona de NE a Angliei.
Deasupra lor se inalta structura de otel, de 24.000 de tone si 130 de metri inaltime, a Brent Delta, adusa din furtunile Marii Nordului pe uscat, pentru a servi unui scop nou si pentru a deveni inca o data utila.
Dupa decenii intregi in care a produs petrol si gaz pentru alimentarea caselor si companiilor din Europa, Delta urmeaza sa fie reciclata, in principiu pana la ultima bucatica.
Multi s-au intrebat daca acest lucru este cu adevarat posibil. Obiectivul initial a fost acela de a recicla aproape toata partea superioara a Deltei – partea vizibila deasupra nivelului marii – inclusiv continutul sau.
Asta insemna dezmembrarea si eliminarea unor cantitati vaste de otel si alte materiale, ca si a accesoriilor, instalatiilor si a mobilierului, care timp de ani intregi au facut din acest monument industrial casa pentru mii de angajati.
Platforma includea o sonda de foraj de 756 de tone, un heliport de 23 de metri, 1.5 tone de conserve de alimente, peste o tona de saltele si lenjerii vechi, precum si cateva surprize…
“Trei chitare acustice si un ukulele au cazut din tavan” spune Paul Corr, ofiter de sanatate si siguranta la Able UK, compania care s-a ocupat de proiectul de reciclare.
“In loc sa incerci sa inghesui o chitara in dulap, probabil ca era mai usor sa ridici un panou din tavan si sa o depozitezi acolo”.
Secrete dezvaluite
Dezafectarea zonei Brent a avut o faza de planificare de un deceniu. Shell si-a propus sa faca acest proces unul cat mai sigur si sa evite afectarea mediului inconjurator. Astfel, compania s-a consultat cu peste 400 de specialisti din peste 180 de organizatii si a derulat peste 300 de studii stiintifice si tehnice.
In aprilie 2017, in cea mai grea ridicare de pe mare, puntea superioara a Brent Delta a fost indepartata cu ajutorul Pioneering Spirit, un vas cu o lungime comparativa cu cea a 6 jumbo jet-uri. La acel moment a fost transportata cu feribotul intr-o singura piesa, pe o distanta de 700 de kilometri pe mare, pana la un chei special construit la baza portuara Able Seaton din Hartlepool.
Acolo, Brent Delta a inceput sa isi dezvaluie secretele.
“A fost ca pe Mary Celeste” spune Corr, amintindu-si de prima inspectie. “Am gasit o ceasca de ceai exact in acelasi loc in care fusese lasata, aparent fara nicio picatura varsata. In cantina, mesele erau aliniate pe un rand lung si decorate cu flori de plastic. Unul dintre manageri mi-a pus ca au avut o cina speciala, pentru a marca ultima noapte pe Delta – dispozitia meselor semanand cu cea de la Cina cea de Taina”, povesteste Corr.
Depasirea obiectivelor
Planul initial de dezmembrare a Brent Delta viza reciclarea sau reutilizarea a 97% din Delta. Dar dupa taierea ultimei bucati de otel in blocuri usor de gestionat pentru reutilizare, Able este pe punctul de a recicla peste 98% din Brent Delta.
Astfel, dupa 34 de ani de operare in cele mai dure conditii de navigatie din lume, Brent Delta si-a dovedit utilitatea si pe uscat.
Conservele de mancare, continand fasole, supe si legume, au mers catre o banca de alimente avand ca scop ajutarea familiilor nevoiase din zona.
Mobilierul de birou a fost scos la licitatie, in scopul strangerii de fonduri destinate scopurilor caritabile. Astfel, sumele aveau sa ajunga la persoane suferind de autism, iar o organizatie implicata in asistarea fostilor oameni ai strazii a primit un camion de produse de uz casnic, de la televizoare si DVD playere, pana la oale si tigai, dar si cizme Wellington.
Muncitorii de la Able, au taiat Delta in sectiuni, cea mai mare dintre ele cantarind 950 de tone, folosind torte cu oxigen propan pentru a arde otelul.
Cand o sectiune era aproape complet detasata, era momentul tragerii, o etapa pentru care sectiunea era legata de un excavator mecanic cu ajutorul unui cablu de otel. Excavatorul tragea, iar sectiunea cadea. Oricat de simplu ar parea, fiecare miscare de tragere – cadere necesita 6 saptamani de planificare!
Inginerii calculau traiectoria precisa a sectiunii astfel incat aceasta sa cada pe un pad special construit din nisip si agregat.
Fostele saltele – culcusuri pentru caini
Cheiul 6 a fost construit sa suporte greutatea puntii superioare a Brent Delta. De asemenea, el a fost vazut ca o investitie avand ca scop sustinerea pietei de munca intr-o regiune in care somajul era in crestere.
Paul Corr este mandru de munca celor de la Able. “Pentru aproape 40 de ani, Delta a fost o parte cheie a unui camp petrolier offshore ce a produs atat energie pentru gospodarii, cat si locuri de munca pentru mii de oameni, iar acum, chiar si in momentul dezafectarii sale, ea aduce in continuare beneficii oamenilor”, spune Corr.
Brent Delta a fost doar inceputul. Dupa o alta ridicare de succes din Marea Nordului, Able a livrat si puntea superioara a Brent Bravo, platforma Shell care in 1976 a extras pentru prima data petrol din campul petrolier.
Ramane de vazut cine va beneficia de reciclarea ramasitelor lui Bravo, insa cei de la Able sunt, fara doar si poate, inventivi.
Articolele de dormit gasite pe Delta constau in saltele de bumbac si toppere din spuma cu memorie, pentru un plus de confort. Managerul de deseuri de la Able, Mark Ditton, proprietarul unui Schnauzer mic, recunoaste imediat un pat bun pentru caini. El a trimis peste 50 de toppere de saltea catre fundatia Save our Strays (Salvatia Cainii Maidanezi), din orasul invecinat Guisborough. Paturile uriase au devenit imediat casa preferata a cainilor de talie mare din adaposturi, iar fondatoarea fundatiei, Margaret Young, spune ca cei din rasa Greyhound au fost primii care le-au adorat.
Sursa: https://www.shell.com/inside-energy/brent-delta-north-sea-oil-gas.html
Foto: freepik