Zece dintre cei mai mari producători de automobile au fost dați în judecată în Statele Unite de clienți care afirmă că aceștia au ascuns de marele public riscurile intoxicării cu monoxid de carbon în cazul vehiculelor echipate cu sisteme acces și pornire a motorului keyless (fără cheie).

 

Sistemele keyless go le permit șoferilor să intre în automobil și să-l pornească utilizând un buton și nu rotind o cheie tradițională în contact. Deși reprezintă un gadget tot mai răspândit pe mașinile moderne, această opțiune îi face pe șoferi să uite de multe ori motoarele pornite, deoarece producătorii nu au instalat sisteme de oprire automată a motoarelor iar senzorul din cheie are o rază destul de mare. Conform Automotive News Europe, foarte mulți șoferi din America de Nord și-au lăsat motoarele pornite în garajele din proximitatea locuințelor lor, presupunând că aceastea se vor opri automat. Acumulările de monoxid de carbon produse în astfel de situații ar fi dus la moartea accidentală a peste 13 persoane, dar și la multe alte incidente non-letale. Reclamanții solicită emiterea unui ordin judecătoresc care să-i oblige pe producătorii de automobile să instaleze un dispozitiv de siguranță care să oprească motoarele mașinilor nesupravegheate. Procesul se bazează pe precedentele General Motors (problema defecțiunii contactului) și Takata (producătorul de airbaguri cu defecțiuni majore) și invocă responsabilitatea producătorului de automobile pentru defecțiunile care afectează siguranța automobilelor lor. Reclamanții solicită și plăți compensatorii afirmând că producătorii de mașini au ascuns cu bună știință vulnerabilitatea sistemelor keyless și au declarat în repetate rânduri că vehiculele dotate cu acest sistem erau 100% sigure.

Printre pârâți se numără nume mari din industria auto precum BMW, Mercedes-Benz, Fiat Chrysler, Toyota, Ford, General Motors și Honda (inclusiv marca sa de lux: Acura). Conform Reuters, de acuzații nu ar fi scăpat nici mărci ultra exclusiviste precum Bentley.

Ford a răspuns imediat printr-o declarație precizând că mașinile sale dotate cu sistem de pornire fără cheie s-au dovedit a fi sigure și fiabile. În același timp BMW, Chrysler sau Toyota au refuzat pentru moment să comenteze acuzațiile ce li s-au adus.

Foto: freepik