Fabricile au fost inchise, iar strazile complet libere pe intregul teritoriu al provinciei chineze Hubei, intr-o perioada in care autoritatile au impus locuitorilor sa stea in case, in vederea stoparii raspandirii Coronavirusului.
Se pare ca aceasta stare de carantina in care se afla astazi extrem de multe tari de pe glob are si un beneficiar neasteptat si neintentionat – cerul senin!
In luna februarie, numarul mediu al “zilelor cu o calitate buna a aerului” a crescut cu 21.5% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, anunta ministerul chinez al Ecologiei si Mediului. Iar Hubei nu a fost singurul astfel de caz!
Imaginile din satelit date publicitatii de NASA si de Agentia Spatiala Europeana arata o reducere dramatica a emisiilor de dioxid de azot – cele pe care le emit vehiculele, uzinele si unitatile industriale – in principalele orase din China in lunile ianuarie si februarie. Norul vizibil de gaz toxic care plutea in mod obisnuit deasupra centralelor industriale aproape ca a disparut in totalitate.
“Este pentru prima data cand vad o scadere atat de drastica pe o arie atat de larga” spune Fei Liu, cercetator pentru calitatea aerului la Centrul Goddard al NASA, care insa adauga ca nu este surprins sa vada acest rezultat, intr-o situatie in care “multe orase din China au luat masuri pentru a minimiza raspandirea virsului”.
Un pattern similar a fost observat si in ceea ce priveste dioxidul de carbon, rezultat in urma arderii combustibililor fosili, asa cum este carbunele.
Incepand cu 3 februarie si pana pe 1 marte, emisiile de CO2 au scazut cu cel putin 25% ca urmare a masurilor menite sa controleze raspandirea noului Coronavuris, potrivit Centrului de Cercetare a Energiei si Aerului Curat (CREA), o organizatie de cercetare a poluarii atmosferice.
In calitatea sa de principal poluant al aerului la nivel mondial, China contribuie anual in proportie de 30% la totalul mondial de CO2, astfel ca impactul acestui tip de scadere este unul urias, chiar si daca ne referim la o perioada scurta de timp. CREA estimeaza ca vorbim despre echivalentul a 200 de milioane de tone de dioxid de carbon – mai mult de jumatate din emisiile anuale ale Marii Britanii.
“Fiind vorba despre o masura care a aparut in mod eficient peste noapte, este mai dramatica decat orice altceva am vazut, in termeni de impact asupra emisiilor” spune Lauri Myllyvirta, analist sef la CREA.
Insa, desi masurile de carantina menite sa stopeze raspandirea pandemiei cu COVID-19 au cauzat o redresare de moment in ceea ce priveste nivelurile de poluare din China, expertii avertizeaza ca atunci cand economia tarii fi restartata, substantele chimice toxice s-ar putea ridica la niveluri mai mari decat inainte de izbucnirea acestei pandemii.
Consumul de carbune se prabuseste
O scadere a productiei de petrol si otel si o reducere de 70% a zborurilor interne a contribuit la scaderea nivelului emisiilor, potrivit celor de la CREA. Dar cel mai mare factor declansator al reducerii a fost declinul acut in ceea ce priveste folosirea carbunelui in China.
China este cel mai mare producator si consumator mondial de carbune, folosind aceasta resursa pentru 59% din energia sa in 2018. Pe langa faptul ca alimenteaza centralele electrice si alte industrii grele, carbunele este, de asemenea, singura sursa de incalzire pentru milioane de case din zone rurale vaste din tara.
Principalele centrale electrice pe baza de carbune au avut parte de o scadere de 36% in cosum, incepand din 3 februarie si pana pe 1 martie, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit analizei CREA a statisticilor serviciului de date WIND.
“Cei mai mari consumatori de carbune – centralele electrice alimentate cu carbune – au fost afectati extrem de serios, pentru ca cererea de electricitate este una redusa. Cred ca este clar ca acest efect va continua in urmatoarele saptamani si luni, pentru ca va exista, de asemenea, si un impact major asupra segmentului cererii la nivelul economiei” a spus Myllyvirta.
In anul 2017, presedintele chinez Xi Jinping a promis sa transforme combaterea poluarii intr-una dintre “cele trei batalii” ale Chinei, in acest sens fiind infiintat anul urmator Ministerul Ecologiei si Mediului.
Politicile de atunci au dus la un impact semnificativ, nivelurile generale de poluare fiind cu 10% mai mici in orasele chineze intre anii 2017 si 2018, potrivit unui raport dat publicitatii anul trecut de catre Greenpeace si AirVisual.
Activistii in domeniul climei spun ca aceasta criza ar putea oferi o fereastra pentru a intensifica aceste reforme promise. “Am recomanda in mod sustinut Chinei sa promoveze aceasta oportunitate de a-si transforma economia si de a se departa de trecut”, spune Li Shuo, consilier principal pe politici climatice la Greenpeace Asia de Est.
Poluarea isi ia revansa
Din perspectiva lui Li, exista motive mari de ingrijorare ca odata ce amenintarea Coronavirusului va trece, China se va concentra numai pe restartarea economiei sale, care era deja afectata ca urmare a razboiului comercial dintre SUA si China. Insa un astfel de demers s-ar putea intampla cu efecte dezastruoase pentru mediu.
“E posibil sa existe o serie de stimulente economice, care sa injecteze credite ieftine in industriile grele din China, iar ca rezultat vom putea constata ca factorii de poluare vor fi in crestere in a doua jumatate a acestui an, la fel ca si emisiile de carbon” a mai adaugat Li.
Acest efect de boomerang – care poate anula uneori orice scadere generala la nivelul emisiilor – este ceva ce Li numeste “poluarea in revansa”. Iar China are si un precedent in acest sens.
In anul 2009 guvernul de la Beijing a lansat un pachet urias de masuri de stimulare, in valoare de 586 de miliarde de dolari, ca raspuns la criza financiara globala – majoritatea acestor bani mergand in proiecte de infrastructura de scara mare.
Dar explozia rezultata la nivelul poluarii in anii urmatori – mai ales in iarna “aer-pocaliptica” din 2012-2013 – a dus la o serie de proteste publice care au avut ca rezultat introducerea primului plan national de actiune pentru combaterea poluarii atmosferice, adoptat de guvernul de la Beijing, in septembrie 2013.
Presedintele Xi a clarificat faptul ca muncitorii si fabricile trebuie sa isi intensifice activitatea imediat ce acest lucru este posibil, pentru ca tara sa evite o recesiune economica mai abrupta.
Myllyvirta spera totusi ca lectiile trecutului sa fi fost de folos pentru China! “Au mai existat episoade anterioare in care lucrurile au scapat de sub control”, spune analistul CREA, care avertizeaza, de asemenea, cu privire la o reactie publica in situatia in care cerurile vor deveni gri din nou!
“Reducerea in ceea ce priveste poluarea aerului a fost clara, asa ca daca poluarea revine, din cauza masurilor de stimulare a economiei, ca urmare a faptului ca industriile grele se vor lansa intr-o furtuna menita sa recupereze timpul pierdut, ar putea exista o contra-reactie”.
Poluarea din Hong Kong cade si ea
Calitatea aerului s-a imbunatatit si in Hong Kong-ul invecinat, din momentul in care orasul a intrat partial pe modul de inchidere pentru a combate raspandirea COVID-19.
Factorii esentiali de poluare au scazut cu aproape o treime din ianuarie pana in februarie, potrivit datelor furnizate de Scoala de Sanatate Publica a Universitatii din Hong Kong, care au fost analizate de catre organizatia de mediu Clean Air Network.
Monitorizarea statiilor in cele mai aglomerate zone ale Hong Kong-ului, inclusiv zona centrala, Causeway Bay si Mongkok, au scos la iveala ca poluantul cu particule fine PM2.5 a scazut cu pana la 32%, in timp ce PM10, poluantul cu particule mai mari, a scazut pana la 29%, iar dioxidul de azot (NO2) a fost redus pana la 22%.
Poluarea in oras este cauzata in principal de vehiculele cu motor, de navele maritime si de centralele electrice din Hong Kong si din jurul Deltei Fluviului Perlelor, spune guvernul.
Reducerile in ceea ce priveste nivelul poluantilor daunatori au venit in stransa legatura cu introducerea de catre guvernul din Hong Kong a unor masuri care includ procedurile de munca de acasa, inchiderea unor facilitati publice, si inchiderea partiala a granitei cu China. O scadere a poluarii in China continentala in aceasta perioada a dus, de asemenea, si la o reducere la nivel regional a smogului cauzat de orasele industriale din provincia Guangdong.
“Exista o multime de oameni care lucreaza de acasa, iar asta a redus traficul si ca atare si aglomeratiile care se creau pe sosele” spune Patrick Fung, presedintele Clean Air Network. Masurile Hong Kong-ului nu au fost nici pe departe atat de drastice ca in China continentala, dar a existat totusi un impact semnificativ si aici.
Fung a militat cu privire la impactul pe termen lung asupra sanatatii, pe care il are poluarea atmosferica din Hong Kong despre care spune ca a cauzat in medie 1500 de decese premature anual in oras.
“In ultimul deceniu poluarea atmosferica din Hong Kong a fost dubla, raportat la nivelul de siguranta recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii”, spune Fung, care adauga ca poluarea este extrem de mare “mai ales in jurul soselelor, iar pietonii si navetistii sunt expusi unor poluanti atmosferici toxici si cancerigeni”.
Guvernul de la Hong Kong a introdus o serie de politici ecologiste in cadrul celui mai recent buget, inclusiv o harta a vehiculelor de transport public mai curate. Fung spune ca anuntul a fost un “prim pas” bun, dar este necesar sa se faca mult mai multi astfel de pasi.
Fung crede ca aceasta perioada scurta cu aer curat trebuie sa trimita un mesaj oamenilor de a exercita presiuni pentru schimbari pe termen mai lung. “Daca ne dorim copii si batrani care sa traiasca sanatos in Hong Kong, ar trebui sa ne gandim cum sa determinam o schimbare in modul in care ne desfasuram in mod obisnuit afacerile” crede el.
Foto: freepik